Aaaaarrrggghhhhh!
neaaj
Nä, riktigt så är det ju inte med plattvvx jämfört med förrådsberedare. En förrådsberedare har du en viss volym i som du kan tappa ur, vanligten runt 150 liter, sedan blir det inte så mycket mer än så.
I en panna som den jag nämnde, nibe pellux, så har du HELA pannvolymen att bereda varmvatten från, alltså får du ut mycket mer varmvatten med plattvvx än förrådsberedare OCH slinga(kamrörsväxlare).
Kamrörsväxlare jobbar inte heller mot hela pannvolymen.
Men har man kalkhaltigt vatten så ska man som sagt inte ha plattvvx nej.
I en panna som den jag nämnde, nibe pellux, så har du HELA pannvolymen att bereda varmvatten från, alltså får du ut mycket mer varmvatten med plattvvx än förrådsberedare OCH slinga(kamrörsväxlare).
Kamrörsväxlare jobbar inte heller mot hela pannvolymen.
Men har man kalkhaltigt vatten så ska man som sagt inte ha plattvvx nej.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Lärjunge!
Jag har ingen erfarenhet, men nog ser Baxi Bonus + Eurofire ut att vara en trevlig kombination. Har sneglat lite på Baxi Multiheat oxå. Men med den är man ju helt låst till pellets & spannmål, samt att den inte fungerar så bra för enbart vv-produktion sommartid...
Eftersom jag har en nästan ny Nibe Combi, så får jag komplettera den med brännare och det lutar väl ev åt en Pellx eller liknande...
Eftersom jag har en nästan ny Nibe Combi, så får jag komplettera den med brännare och det lutar väl ev åt en Pellx eller liknande...
styrning+pris
Eurofire+Bonus är en av många "mainstream" kombinationer.
En sån där "helt ok" men inget speciellt med den, dessutom är det inte en jättebillig kombination....
Men den är väldigt effektiv med bränslet, systemverkningsgraden är hög har jag för mig ?
Men den saknar ju styrning, fattar inte varför det skall vara så svårt för tillverkarna att knåpa dit t:ex en lambdastyrning när bilar har haft det sedan 70 talet !
En sån där "helt ok" men inget speciellt med den, dessutom är det inte en jättebillig kombination....
Men den är väldigt effektiv med bränslet, systemverkningsgraden är hög har jag för mig ?
Men den saknar ju styrning, fattar inte varför det skall vara så svårt för tillverkarna att knåpa dit t:ex en lambdastyrning när bilar har haft det sedan 70 talet !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Re: styrning+pris
Svårt och svårt, skulle vilja påstå att det ENDAST är pengar som räknas. Varför krångla till konstruktionerna när folk ändå köper och ingen efterfrågar lamdastyrning.snillet skrev:Men den saknar ju styrning, fattar inte varför det skall vara så svårt för tillverkarna att knåpa dit t:ex en lambdastyrning när bilar har haft det sedan 70 talet !
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Njaa, nog är det väl så att den inbyggda beredaren på 150 liter räcker till mera? Om det håller 70-80 grader och man tappar upp varmvatten så ska en termisk 3-vägsventil blanda in kallvatten, så nog bör det resultera i den dubbla mängden användbart tappvarmvattensnillet skrev:Nä, riktigt så är det ju inte med plattvvx jämfört med förrådsberedare. En förrådsberedare har du en viss volym i som du kan tappa ur, vanligten runt 150 liter, sedan blir det inte så mycket mer än så.
Hej,
Jag står inför samma val själv nu i sommar, och lutar åt en CombiFire-panna med spaksotning och en Bequem 15D. Ingen tidigare erfarenhet alltså, annan än otaliga timmar framför broschyrer, datablad och nätet...
Vad tror kollegiet om denna kombination. Det som lockar mig är:
CombiFire
Stor asklåda
Rejält gods
Spaksotning (fungerar det verkligen?)
Bequem
Undermatning (känns spontant helt rätt)
Lokal VVS-leverantör med gott renommé som för Thermia
Nackdelen som jag ser det är CombiFires VV-slinga och priset på Bequem.
/Johan
Jag står inför samma val själv nu i sommar, och lutar åt en CombiFire-panna med spaksotning och en Bequem 15D. Ingen tidigare erfarenhet alltså, annan än otaliga timmar framför broschyrer, datablad och nätet...
CombiFire
Stor asklåda
Rejält gods
Spaksotning (fungerar det verkligen?)
Bequem
Undermatning (känns spontant helt rätt)
Lokal VVS-leverantör med gott renommé som för Thermia
/Johan
Asklåda det har då inte combifire haft förr, e detta en nyhet från dom??Johan L skrev:Hej,
CombiFire
Stor asklåda
Rejält gods
/Johan
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Stort askutrymme har den men de kanske även går att fixa en låda själv..Johan L skrev:Hej,
CombiFire
Stor asklåda
/Johan

Spaksotningen funkar tydligen bra.. Behöver bara dra i spaken o dammsuga ut askan enligt dom som skrivit om sina erfarenheter av combifire..
Ang. vv skulle det inte gå att seriekoppla en vvberedare/liten acktank (2-300 liter) o ha vvcirkulatinon mellan panna o beredare/ack..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo vad det gäller priset på bequemen så tycker inte jag det är så farligt..
Du får en mycket bra brännare kanske den bästa på marknaden..
Om du beställer en bequem ta då med nya programvaran med on/off styrning..
Du får en mycket bra brännare kanske den bästa på marknaden..

Om du beställer en bequem ta då med nya programvaran med on/off styrning..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd