Frågor angående Albin Biotec 97

Skriv svar
Hasse63
Prima virke

Frågor angående Albin Biotec 97

Inlägg av Hasse63 »

Ska troligen köpa mig denna panna och även en acctank från 91, medföljer gör ett system där man kan ställa in så temperatueren i huset kan sänkas då man inte är hemma eller nattetid, tror det heter nattsänkning, har givare ute och inne. medfölger gör 2 cirkulationspumpar, elpatron mm. Ingen pellersbrännare föjer med då den blev såld.

Var och tittade på denna panna idag och den totala höjden är nu 195 cm. I mitt pannrum är det nu 199cm. Så rökkanalen skulle då gå 4 cm trån taket. Vad jag kan tro så går det att sänka rökkanalen på pannan 2-3
cm.

Mitt pannrumstak kan höjas omkring 10 cm. om man vill de och det går att få pannan att stå ca. 2 cm lägre.

Mina frågor är:
Hur högt i tak ska man minst ha och vad säger sotaren vid ett pannbyte?
Vad ska man ha i taket, gips?

Hur är denna panna i allmänhet, Vilken pelletsbrännare är bäst lämpad?
Ska man köpa sig en ny brännare eller kan man hitta sig en beg. som kan passa denna panna.

Huset är på 2x64 kvadrat + källare. Nuvarande pannan är en sönderkokad Parka Norahammar från 83 men felande elpartons-termostat. :evil:

Något mer ni vill veta innan ni kan ge ideer o värdefulla tips.

Tack på förhand från en som är inte vet mycke om de där med pellets.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Hur ska du göra med ledningsdragning ovanför pannan?
När du redan har gammal panna vill du inte prova på något nyare.
Ska du bara elda med pellets eller med ved också?

Jag har funderat på att skaffa vedpanna med pelletsmöjlighet men då har jag blivit helt klar på att vedpannan ska vara helt modern om det ska bli bra.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Hasse63
Prima virke

Inlägg av Hasse63 »

Det kommer bli total omdragning av alla rör då denna panna är högre.
Vet inte om det går att elda med ved i denna panna. ser ut som rögen går nedåt först innan det går uppåt.

Ser ut som det bara blir pelletseldning. har fått nya om en Termia 06.
Så va tror/vet ni.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ska du lägga ned jobb på att byta panna och inte vill köpa nytt så varför inte en oljepanna som är några år gammal. Då vet du på förhand att det kommer att fungera och att verkningsgraden blir ganska bra. Finns ju massor med folk här på forumet som kör med den lösningen. Acktank behöver du inte om du inte ska hålla på med ved.
Det är ju inte gratis att montera en gammal panna om man inte gör jobbet själv.
Panna som är 4cm kortare än takhöjden låter helt snurrigt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar