Pelletspress

Här diskuteras allt kring pelletspressar samt kringutrustning
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det kan vara bra att ha en sikt(rensmaskin) efter pelleteringen,för att få bort överskottsmjöl.Det kan sen ledas tillbaka in i pressen igen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Va kul att du har klarat av att installere en sådan anläggning.

Som du själv har upptäckt, "conditioning" före pressen är viktigt. Dom faktorer som skall verka är temperatur, fuktighet, tid och mekanisk bearbetning av massan. Det som är problematisk med trä är att man inte har annat än ligning som bindmedel och som inte löser sej upp på samma sätt som ¨stivelsen i en foderblandning.
Sen tror jag du har rätt torrhalt, 13-15% före pelletering. Så vill torrhalten gå upp ytterligare genom pressens friktion, altså att elkraften öker torrhalten. Torrhalten vill gå ytterligare upp genom kylningsprocessen och där måste man vara medveten om att pelletsen "luftas" ordentligt i kylningen, annars kan det utvecklas värme och brand i den färdiga pelletsen. Detta kan ske över tid under lagring.

Torkningen är normalt det svåraste på en sådan anläggning. Det är här man måste styre torkprocessen för att få rätt torrhalt.

Vilken kapacitet har du i slutprodukten?

Man måste ju upp i en jättestor kapacitet för det skall löne sej.

Jag tror att det i framtiden blir så att en brännare och annan utrustning kan klare av hemproducerat miniflis. Det är mitt framtidiga prosjekt efter vertikal skruv. Men vertikale skruv skall också provas som "conditioner". Jag skall til Kalmar i juni. Skulde vara interessant om du vill prova en första vertikal conditioner. Jag har tidigare solgt nån utav dom största pelletsfabrikerna i Europa (UK) för pelletering av alt kloakslam i tex Edinburgh.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jonny_W
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 aug, 2006 17:51

pelletpress

Inlägg av Jonny_W »

info från www.biopress.se

Frågor & Svar
För alla som vill starta upp tillverkning av träpellets kan det vara skäl att tänka igenom och planera sin verksamhet utifrån vissa grundförutsättningar.
Här är några vanliga frågor och svar om tillverkning av bränslepellets.

Vad kan pelleteras?
Allt trä, från grot (grenar och toppar) till sågspån och kutterspån kan pressas. Kravet är att materialet är ren skogsråvara för att få användas i pelletkaminer och villapannor. Försök görs även med hampa, halm och salix.

Vad finns det för funktionskrav på råvaran?
Fukthalten får inte överstiga 15 % och till pressen får inte råvaran ha större fraktioner än 3 mm.

Kan lövträ pelleteras?
Ja i blandning med fur och gran fungerar det utmärkt. Det bästa är att köra prover på tänkt material i en pelletpress för att fastställa vilken hållängd i matrisen som ger god hållfasthet och rätt densitet på pellets av en viss spånblandning.

Vad krävs för att pelletera flis?
Flisen måste rivas ner till fraktioner som går att mala i en hammarkvarn. Här kommer fukthalten in igen, är den högre än 15 % måste materialet torkas efter rivaren till under 15 % för att kunna malas i hammarkvarnen från vilken pressen får sitt material. Det är lättare att torka spån än flis.

Blir det inte dyrt med torkning?
Jo, men det finns lösningar som är kostnadseffektiva. Torkanläggningar som eldas med material som torkats har visat sig ge en god totalekonomi. Spånkonsumtionen i en torkanläggning ligger på ca 16 % av det torkade materialets vikt per timme. Det skall dock påpekas att ju blötare utgångsmaterialet är desto dyrare blir torkningen.

Finns det spån tillräckligt?
Tillgången på såg- och kutterspån varierar från en ort till annan. Har du tillgång till eget spån blir det naturligtvis billigast.

Stiger inte priset på råvaran?
Priset på råvaran bestäms av efterfrågan. Priset på energi kommer också att påverka kostnaden för att tillverka pellets. Olje- och elprisets utveckling är faktorer som även påverkar priset på pellets. Pellets ger ca 4,8 kWh/kg vid förbränning.

Transporter
Stigande pris på transporter påverkar slutpriset till kunden, därför är det bra om råvarutillgången och avsättningen för slutprodukten ligger i närområdet. Idealet är att slutkunden själv hämtar pellets packad i 16 kg säckar. Alternativt att tillverkaren levererar pellets direkt till slutkunden i bulk eller storsäck.

Vad behövs för att komma igång?
a. Tillgång till råvara,
b. Tillgång till el ca 30-100 kW anslutningseffekt beroende på anläggningens storlek,
c. Pelleteringsanläggning,
d. Eventuell kringutrustning för automatisering.


Hur mycket spån behövs för att driva en anläggning?
Vi tar som exempel den minsta modellen och ställer den på 150 kg per timme. Om pressen går i genomsnitt 15 timmar per dygn, 6 dagar i veckan behöver den 150*15*6=13 500 kg mald spån i veckan eller på 40 veckor 540 000 kg. I exemplet ligger nyttjandegraden på 62,5 % per dygn. Räknat per vecka på 53,6 % och per år på 41,2 %.

Går det att göra pellets av flis?
Intresset för biobränslen har ökat dramatiskt och vi får ofta frågor om tillverkning av pellets med flis som råvara. Det första problemet är då fukthalten. För att pressa pellets krävs att fukthalten inte är högre än 15 %. Vid hög fukthalt i materialet gäller det att välja hur torkningen skall ordnas. Du kan torka flis och sedan riva ner den eller riva flisen och torka spånen. Det finns flera tillverkare av rivare i olika storlekar som kan mala ner flisen. Det finns torkanläggningar för spån inom EU området med kapacitet från 400 kg/tim och uppåt.

Vid pressning av pellets från flisad grot (grenar och toppar) kan det finnas skäl att balansera barkinnehållet. Bark ger en något högre askhalt vid förbränning. När materialet är finfördelat och torrt kan det vara lämpligt att vid pelletering blanda in torr sågspån eller kutterspån. Slutproduktens kvalité bestäms av råmaterialet som pelleteras.

Som framgår av resonemanget går det att göra pellets av både flis och fuktigt spån men investeringskostnaden för en anläggning med rivare och tork blir betydligt högre. Det som är intressant i sammanhanget är "förädlingsvärdet" på slutprodukten.

Förädlingsvärde = försäljningsintäkter - totalkostnaden för anläggningens drift.

Det är viktigt att kalkylerna för en tänkt anläggning är realistiska och att marginalerna inte blir för små. Tillgång till råvara och rimliga kostnader för transporter har avgörande betydelse i sammanhanget. Det kan vara värt att tänka på att även en småskalig anläggning producerar ansenliga mängder pellets. 890 ton är 55 625 st plastsäckar à 16 kg och värmer ca 280 småhus (15 250 kWh/hus).

En anläggning med kapacitet på 190 kg/tim som är i drift 4680 tim per år kräver ca 890 ton råmaterial. Utnyttjandegraden är då 53,4 %. För varje procentenhet som utnyttjandegraden ökar krävs det 16,5 ton spån ytterligare. Vid 80 % utnyttjandegrad krävs det 1330 ton spån på ett år.

www.biopress.se
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Hej vänner.

Nu kanske jag ställer en korkad fråga.

Varför gå omvägen spån->pellets.
Kan man inte satsa på att utveckla brännare för spån?

Processen att framställa pellets kostar ju en massa energi i sig.

Spånet måste rimligen innehålla samma mängd energi (kW/kg) som pellets men tar mer plats.

Frågan avser så klart småskalig verksamhet.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Då kan man ju fråga sig vaför gå vägen spån->pellets->spån (Biona), jag antar att det är svårare att mata spån på ett vettigt sätt och dessutom så skiljer ju sig fukthalten en hel del från spån till spån, pellets får ju en korrekt fukthalt.

Men visst borde det gå att göra en spånbrännare också, kan tänka mig att det kan vara svårt att få in tillräckligt med luft, blir mera kompakt osv men sådant borde gå att lösa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Fler frågor:
Var ligger "fabriken"?
Har du börjat sälja till kunder?
Vilket varunamn säljer du under och var kan man köpa?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
nissehult54
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 feb, 2009 14:33
Kontakt:

Inlägg av nissehult54 »

NICJON skrev:...ska ta lite bilder och lägga in...
Jaha... Var är dom?

Intressant tråd detta.
Jag håller som uppfinnare på med en modell som sorterar under totalt nytänkande.

Den kommer att kosta en bråkdel av vad andra pressar kostar.
Driftskostnaden blir även den en bråkdel.
Reparationer ska en teknikintresserad bysmed klara av.
Den är ämnad för bönder och skogsägare i första hand
men privatpersoner kanske kan starta ett företag och livnära sej på den.

Dessa punkter har varit ledstjärna i projektet som nu tilldelats medel från ALMI
för att bygga en nollserie och göra en förstudie.

Låter det knäppt?
Ja det gör det nog, men det gör alla idéer som hamnar utanför ramarna.

Egentligen skulle man inte släppa något eftersom det kan bli tal om någon slags skydd.
Men vi får se hur det går med det.
Och jag tycker ni forumsläsare ska veta att det händet något på den här fronten.

Edit:
Det efterfrågas på fler ställen på forumet om nytänkande innom detta område,
och då ställer jag frågan: Gäller det enbart spåntillverkade pellets?
Eftersom mitt projekt som hoppar över det stadiet inte blivit kommenterat ens... :?:

Eller är det kanske något annat fel på inlägget.. Tell me.
Senast redigerad av nissehult54 den ons 16 mar, 2011 12:41, redigerad totalt 2 gång.
Innovatör & Revolutionär http://www.wikingpellets.se/
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Inlägg av Gotte »

Angående från om pellets, varför inte spån direkt.

En av aspekterna med pelletering är transport.
En bulkbil kan förmedla pellets till många kunder enkelt (vågbil)
Motsvarande transport med spån kräver tre stora flisbilar eller fem vanliga flakbilar med släp.

Sedan är det svårare ett lossa till en villakund om den färdiga varan är spån. Kunden kräver större utrymme för lagring.
Risk för mögel, lukt, kolmonoxid, osv. med spånlagring hos kund.

Större fjärrvärmeverk kan naturligtvis gå direkt på spån eller flis, vilket också är vanligt förekommande.

Levernas och lagring till villor, så är nog pellets det bästa ...
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

En sån här liten pelletskvarn vore ju praktiskt för oss som bara värmer vårat eget hus http://www.youtube.com/watch?v=V8gtqn9k ... rofilepage lite mkt musik i början men det finns en hel del pellets kvarnar på youtube http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

Gå rman sen till ebay å tittar så finns där en del att köpa tex från england å kina med start på ca 1600 dollar +ca 300 dollar i frakt till närmsta hamn å då från england http://cgi.ebay.com/pellet-mill-pellet- ... 3a53aa4cf0

Frågan är ju varför finns inte dessa små pelletskvarnar tillgängliga i sverige borde ju finnas en efterfrågan nu när pelletsen blivit dyr å kan man dessutom göra pellets av gräs,löv har oxå sett dom som gör av papper då finns ju pengar att spara här tex har vi ingen pappersinsamling så har ju några ton i förrådet .

Någon somvet ifall någon liknande mindre kvarn finns att köpa i sverige ?
mvh/bjorsa
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det där såg ju riktigt spännande ut..
Här har vi framtiden för pelletering.
En sådan sätter jag upp på önskelistan!
Helst vill jag köpa en utan motor, för beg. elmotorer finns det gott om..

Så vem säljer i Sverige?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det där var ju riktigt :king: :bounce: ...grejjer...Undrar om man kan ställa in 8mm "pelle" ? :)
Återförsäljare av dessa i Sverige skulle bli raketen på börsen...

Lägg undan 2 st åt mig.. 8)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

Undra just hur mkt brännbar biomassa man kan få ut per ha skulle kunna tänka mig att odla en 5000 m2 på tomten med något snabbväxande brännbart men sly vill jag inte ha för tänk om man tröttnar :-)

Kanske raps kunde vara något å att man tar hela växten den borde ju få ett högre energivärde än tex hö/halm som pellets .
Kombinerar man det sen med allt skräp som resterande delen av tomten (8200m2)producerar i form av gräsklipp sly häckar som man kan mala i en bättre kompostkvarn så kanske man kan få ihop en del av sitt behov .

Lägger man sen till allt papper man får plus allt förpackningspapper så kanske man får ihop en del pellets fast såklart mkt jobb blir de :-)man får se de som en ny hobby :lol:
mvh/bjorsa
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

Här en länk till energigrödor å lite data på dom http://www.jti.se/uploads/jti/JTIinfo117.pdf och vete skulle nog funka bäst på min lilla plätt å ge en ganska bra avkastning men såklart inte så kul med stubbåkern sen :-)
mvh/bjorsa
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Hur många W el går det åt för 1 kW pelletsvärme?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bjorsa
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 15:36

Inlägg av bjorsa »

rod02 antar att du menar för att pressa pellets ?
Den maskinen jag länkade till är på 4000 W och kan pressa och kan pressa 120 kg/timmen så 33 W per kg ifall nu uppgifterna stämmer och med en kostnad på runt 1 kr kW så blir de ju runt dryga 3 öre per kg i kostnad att pressa om jag nu inte räknar fel å säg att den bara klarar hälften å då runt 6-7 öre per kg å förbrukar man säg 7 ton per år så skulle kostnaden bli max 420 kr å kanske så lite som 230 kr

Så 1 kilo pellets ger väl 4900 W å de går 33 W för att pressa fram den
mvh/bjorsa


Justerat enhetsbeteckningar / Roli moderator
Skriv svar