Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Nejdå, inga elpatroner här inte!
Lite statistik:
Fr o m 15:e mars: Solfångarna producerar allt varmvatten.
Fr o m 7 april: Solfångarna producerar all värme och varmvatten. Bergvärmepumpen helt avstängd. En dag under maj fick den dock köras men hade jag vetat i förväg att det skulle bli en fin soldag dagen därpå så hade jag struntat i lite låg temp inne.

Om jag hade kopplat färdigt värmeväxlaren tidigare så hade nog solfångarna klarat all värme + vv fr o m första april.

Elförbrukningen sjönk 50 % under april 2008 jämfört med april 2007 och
51 % under maj 2008 jämfört med maj 2007 tack vare solfångarna.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Har ej heller något behov av tillskott. Har faktist bara haft elpatronen igång när jag testade anläggningen som ny för 1,5 år sedan ung. .

Har vid fulladdade tankar i alla fall 3-5 dagar i varje tank med energi. Så innan dess brukar solen hinna ladda in en del igen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Hej..... Fra Danmark.
Jeg er igang med et total hjemme byg solvarme. Alt hvad jeg laver skal holdes på et absolut lav pris.
Solfangerne bliver på 5 stk fangere - og bliver motor-vendbare, så de følger solen fra tidligt morgen til sen aften...
Kig gerne med og giv gode råd, måske også I vil blive inspireret til lid hjemmebyg-solvarme :D

Kræver log in for at følge med. desværre.......

http://dinspillehal.forumup.dk/viewtopi ... nspillehal

Forøvrigt en meget fin side I har her, kigger næsten dagligt herind.
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har eldat en gång under den senaste månaden.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det är inte fel att folk suger ur sina hus med eldning et.c ibland. Det har varit rått några veckor nu.

Jag tror vi kommer få se en stor ökning av förstörda hus framöver p.ga att folk slängt ut pannor och installerat vatten-värmepumpar och fjärrvärme. Utan att kolla upp ventileringen i husen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nixpille skrev:Hej..... Fra Danmark.
Jeg er igang med et total hjemme byg solvarme. Alt hvad jeg laver skal holdes på et absolut lav pris.
Solfangerne bliver på 5 stk fangere - og bliver motor-vendbare, så de følger solen fra tidligt morgen til sen aften...
Kig gerne med og giv gode råd, måske også I vil blive inspireret til lid hjemmebyg-solvarme :D

Kræver log in for at følge med. desværre.......

http://dinspillehal.forumup.dk/viewtopi ... nspillehal

Forøvrigt en meget fin side I har her, kigger næsten dagligt herind.
Intressant projekt :) Jag är imponerad över hur du fick ner de 7,5m långa växlar rören i tanken. Kommer nog att kika in emellanåt för att se hur det går. Lycka till :thumright:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Hej Wodda
Hyggeligt du kiggede ind :D
Røren var meget let at få ned i tanken - først ned med den ene ende og så bare lidt frem og tilbage, og den var nede.
Jeg har i dag svejset på den vendbare drejesokkel til de 5 solfangere. Også har jeg fået lodet (welded) messing forskruninger på kobberrørene i akutanken.
Skriv gerne et par ord til projektet - altid spændende med lidt nye indput :D

Lidt spændende link...

http://sites.google.com/site/solvarmeek ... mme-daaser

Google """""ernst drastrup"""" og mange spændende sager kommer frem.....
Ernst drastrup har mange spændende diagrammer til solvarme mm.

Også her en selvbygger...

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/32

Edit: Direktcitering, skall undvikas (ej användas) för att göra forumet mer lättöverskådligt, borttaget. / Roli moderator
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Anders S skrev:
ake_l skrev:
Wodda skrev:Partiellförångning kanske skulle vara lämpligt?
Jo, jag har kopplat systemet för partiell förångning. Mitt expansionskärl är på 18 liter och 1,5 bar förtryck. Jag har ca 17 liter vatten i systemet (solslinga+kulvert+solfångare). 18 liter expansionskärl borde vara tillräckligt då, eller?

Det som får mig att misstänka att jag har problem med expansionskärlet är att det inte verkar innehålla något vatten även när trycket ökat till 5 bar. Är inte detta konstigt?

// Åke

Först så tror jag du ska ha 9 bars säkerhetsventil.

Sen ska du kolla lufttrycket i expansionskärlet. Så det inte är för högt/lågt.

Vattenmängden i exp. kärlet, och så att vattenvägen dit från solslingan inte är blockerad på något sätt.
Jag har pratat med leverantören (Sfinx) och det lutar åt att mitt expansionskärl är något underdimensionerat (18 L) så jag skall nu testa med ett 24 L istället.
Återkommer med resultat.
// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Nixpille skrev:Hej Wodda
Hyggeligt du kiggede ind :D
Røren var meget let at få ned i tanken - først ned med den ene ende og så bare lidt frem og tilbage, og den var nede.
Jeg har i dag svejset på den vendbare drejesokkel til de 5 solfangere. Også har jeg fået lodet (welded) messing forskruninger på kobberrørene i akutanken.
Skriv gerne et par ord til projektet - altid spændende med lidt nye indput :D

Lidt spændende link...

http://sites.google.com/site/solvarmeek ... mme-daaser

Google """""ernst drastrup"""" og mange spændende sager kommer frem.....
Ernst drastrup har mange spændende diagrammer til solvarme mm.

Også her en selvbygger...

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/32

Edit: Direktcitering, skall undvikas (ej användas) för att göra forumet mer lättöverskådligt, borttaget. / Roli moderator
Ok, moderator :D . alt var jo i bedste mening... Jeg har nok ikke helt fattet hvad gik galt, og det er jo mit problem.
Målet (linke) var at vise hvad jeg og andre solvarme selvbyggere går og laver i Danmark.
Vil nok for eftertiden nøjes med at læse med her....
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Förmodligen citerade du Wooda, som skrivit inlägget direkt före ditt, så den citeringen var onödig.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Åke,
Hm, om du inte får in något vatten alls i expansionskärlet när du har 5 bar i solkretsen och 1,5 bar i förladdning av tanken så är det något fel och det borde inte hjälpa att ha 24 istället för 18 l kärl.

Vet du att kärlet är tomt? Har du vägt det? Har du känt om det blir varmt? Blir rören varma som leder till kärlet? Om varm vätska trycks in så blir rören varma men om det är stopp någonstans så leder rören bara via direkt ledning och rören kommer inte att värmas så mycket (beroende på hur din installation ser ut).

Enligt installationsinstruktionerna så tål inte expansionskärlen alltför hög värme (tror det var 70 grader kontinuerligt) så man bör ha en bit oisolerat rör så att vätskan hinner svalna. Jag har dragit mitt rör i en U-sväng ca 1,5 m nedåt och sedan uppåt 1,5 m innan det kommer till kärlet bara för att bli av med skadlig värme.

Jag har 30 liter i mitt system med 18 l kärl. Ibland är det 120 grader från taket men trycket stiger inte alls så högt som 5 bar. (Fast jag driver det aldrig till förångning - jag har 40° på alla element inne i huset istället!) Du har koll på att 1 Bar = 0,1 MPa om mätaren är graderad i det? Ingen avstängningsventil till expansionskärlet som står stängd?

Nej, nu kommer jag inte på mer ... Jo, vad skulle hända om det är punktering på gummiblåsan i kärlet... Lycka till! /Johan
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jag har för mig jag har en 20-25 liter i solkretsen totalt och ett 30 liters exp. kärl till det.

Jga har ung 2,2 bar på sytemet i vanliga fall och normalkallt vatten. Och när vattnet är 100-105 grader på taket (maxtemp i mitt system) så är det ung. 2,5 bar på tryckmätaren vid expansionskärlet.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Funderade lite o lösnigen blev ( i fall det hjälper någon annan).

Att styra cirk pumpen i stället för magnetventilen för varmvattendumpning vid fulla tankar. Så nu om det når kritisk temperatur i båda tankarna. Så går cirk. pumpen till elementslingan i gång o dumpar ut lite värme på elementen i källaren i första hand sen dumpning.

Känns i alla fall bättre än att bränna ut 95 gradigt vatten i avloppet som det inte är något fel på + vattenförbrukningen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

...
Edit: Direktcitering, skall undvikas (ej användas) för att göra forumet mer lättöverskådligt, borttaget. / Roli moderator

Ok, moderator :D . alt var jo i bedste mening... Jeg har nok ikke helt fattet hvad gik galt, og det er jo mit problem.
Målet (linke) var at vise hvad jeg og andre solvarme selvbyggere går og laver i Danmark.
Vil nok for eftertiden nøjes med at læse med her....
Hej Nixpelle,

Du kan fortsätta skriva på forumet tycker jag. Det Roli menar är att du inte ska använda knappen "Citera" om du svarar på det senaste inlägget, då ska du istället använda knappen "Besvara". Bortsett från det har du inte gjort något fel.

Som nu när jag svarar på ditt inlägg använder jag knappen Citera eftersom ditt inlägg/din post inte är den närmast över detta inlägg

/Lennart
Nixpille
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 22:22

Inlägg av Nixpille »

Tak for det Lennart
Så er jeg med - indrømmer gerne, jeg ikke helt havde fattet hvad der var galt......
Hej
Faldstoker pillebrænder fra Danmark.
Brænder piller i en lidt modifiseret AMS Multi 22 pillebrænder. Bruger lige nu TM3006 styring med lambdasonde.
Hej fra Nixpille...
Skriv svar