Värmebaronen pelletsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ante_K
Späd planta

Värmebaronen pelletsbrännare

Inlägg av Ante_K »

Jag har en pelletsbrännare från värmebaronen från 2005 i en CTC1100 panna.

Fungerar alldeles utmärkt men nu när jag bytat mitt inre brännarrör till det nya tjockare modellen. Nu sotar den mycket och det luktar starkt i huset emellanåt.

Blir tjock mörkt sot inuti pannan o röken ur skorstenen ser mörkare ut än innan.Även turbulatorerna blir mörka hela vägen ner,innan var dem ljusa längst ner. Finns det något jag själv kan göra med inställningarna utan att ta dit en dyr service kille.

Någon som vet vad dem olika potentiometrarna är till för. Tror det står P1,P2 och P3.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Har du kollat på forumet för värmebaronens brännare. (vikingbio)
Där kan det finnas info om detta problem Å vad alla potetiometrarna har för inställningsfunktion.

Vad jag själv tror är att din brännare går med för fet matning/För lite luft.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Hej!
Jag fick exakt samma fenomen som du. Innan bytet av brännarröret gick den som en klocka och endast vit "sot" i pannan och på turbulatorerna. Efter bytet var hela pannan kolsvart inuti och det rök svart från skorstenen.
Jag fick lägga ner en massa tid i pannrummet innan jag fick ordning på det igen.
Nu ser det bra ut i pannan igen men när jag sotar så är ca 1/3 del av turbolatorerna fortfarande svarta.
Jag kan fortfarande inte förstå varför det skulle skilja i inställningar mellan de två olika rören.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Svarta turbulatorer beror på för dåligt undertryck i pannan, = dåligt drag i skorstenen.

Kan den nya röret ha mindre slitsar/hål än det gamla ??

En vanlig åtgärd är annars att man kortar ner samtliga turbolatorer i pannan.
Ante_K
Späd planta

Inlägg av Ante_K »

var nere i pannrummet och kollade över min panna och skorstensanslutningar. Saknar dels packning i själva locket uppe på pannan där turbolatorerna sitter och även i själva dragbegränsaren saknar packning. Även där skorsten ansluts sitter en lucka så att man kan sota med 2st muttrar M6 där jag ser tydligt att den inte sluter tätt utan där är en glipa på 2-3mm. Kan detta påverka att min panna sotar mycket?
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Allt för många springor och glipor är såklart inte bra.

Men en liten runt motragsluckan (om det var det du syftade på) skall inte spela någon roll.

Ta bort luckan och titta in i rökröret. Du kanske har fullt med aska där....?? =då sotar det.

Dåligt drag=sotbildning på turbolaturerna.
Skriv svar