Elfel, början på något allvarligt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CFCPeter
Frö

Elfel, början på något allvarligt?

Inlägg av CFCPeter »

Hej alla.

I sann dryg anda så gör jag mitt första inlägg till en fråga om hjälp, ber om ursäkt för "ofinheten" i det.

Det är så här, köpte förra året en begagnad Viking BIO med veckoföråd för 3000 spänn, inga frågor - klart. Har funkat helt ok även om jag är nollad rent kunskaps mässigt men lär mig, så var det knepigt med stabilitet under vintern som varit. Nu dock på våren med bättre väder osv så brinner det perfa, låg effekt och väldigt lite springande, tills nyligen... och här kommer då mitt problem.

Jag märkte att han stod och blåste med fläkten konstant, typ som om han hade stannat, eller hakat upp sig i momenten, så jag drog ut strömsladden (Som man alltid gör?), satte tillbaks den, alla lampor lyser till, och det ser precis ut som det ska... men det händer sedan ingen. Den bara står där med en grön lampa lysande. Försöker göra samma sak igen, drar ut sladden och börjar om men det blir samma sak igen.

Tog ner den och synade av den noga och upptäckte att en av kopplingspiggarna på brännaren inte ser "Inte ut som dom andra" utan har kanske lite vitt/grått över sig.

Frugan har kameran förtillfället men jag lånar en bild - problemet sitter alltså här:
Bild

Och i den piggen mot brännaren för att vara exakt.

Vad kan man göra? Det borde väll gå att kunna hitta en ny koppling menar jag? Tips uppskattas :)

(Upplevde kanske ett litet, knaster liknande ljud när jag joxade nu på morgonen, som skulle kunna vara ström som försöker koppla/kopplar fel, oklart om det faktiskt var det eller om det var jag som ej fungerar innan morgon koppen)

Mvh

Peter
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hej, jag har för mig att det finns ett relä till fläkten. Klart misstänkt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar