Titta på ovanstående bild. Idén är att värmen i första hand skall tas från den nedre delen av tanken och endast spä på med värmen från tankens topp när temperaturen i tankens nedre del inte räcker till.
Min fråga är: hur skall ventilerna vara inställda?
Enligt ett kopplingsförslag från Sol & Energiteknik så skall T1 ställas in på 55 C och T2 på 65 C.
Det är här jag blir förbryllad. Kan någon förklara?
Låt oss säga att TL < 55 C och TH > 55 C. Då kommer den vänstra ventilen se till att övre delen av tanken bidrar, men ventilen kommer att reglera till 55 C. Det betyder ju att det inte spelar någon roll vad den högra är inställd på, den kommer aldrig att kunna leverera mer än 55 C, eller hur?
Om däremot både TL och TH > 55 C, låt oss säga TL = 70 C och TH = 90 C. Då kommer den vänstra ventilen att leverera 70 C vatten (eftersom den inte har något kallare vatten att blanda med). Den högra ventilen kommer att blanda med kallt vatten och leverera 65 C vatten.
Med andra ord kommer sluttemperaturen att variera mellan 55 - 65 C, beroende på om TL är större än 55 C eller ej.
Är inte detta en felaktig konstruktion? Kom gärna med motargument!
Vore det inte bättre att göra så här:
Ställ T1 på 60 C och T2 på 55 C.
Låt oss än en gång säga att TL < 55 C och TH > 55 C.
Då kommer den vänstra ventilen öppna lagom för att blanda toppvärmen med bottenvärmen så att den levererar 60 C. Den högra ventilen reglerar sedan till 55 C.
I fallet TL = 70 C och TH = 90 C, så kommer den vänstra ventilen bara öppna den nedre slingan och leverera 70 C vatten. Den högra ventilen reglerar sedan till 55 C.
Med andra ord kommer jag alltid få 55 C vatten (förutsatt att det är minst 55 C i toppen) och toppslingan kommer endast användas om nedre slingan inte kan leverera 60 C vatten.
Kommentarer? Har jag fel eller är konstruktionen fel?
// Åke