Bakgrund
Har installerat en matarpanna Effecta 200C med Ecotec A4. Pannan är förberedd med en anslutningskabel för A4 brännaren vilket är smidigt men som har nackdelen att den helt bryter strömmen till brännarens styrskåp varje gång man öppnar brännkammarluckan detta trots att brännarstyrningen redan har en inbyggd säkerhetsbrytare som ställer brännaren i driftsäkertläge när den inte sitter på plats.
Problem
PLC'n mår med all säkerhet inte bra när strömmen bryts varje gång du askar ur eller gör rent brännaren. Jag har fått en del konstiga fel som kan ha sin orsak där.
Problemlösning
jag har seriekopplad pannluckans säkerhetsbrytare med brännarens befintliga potentialfria säkerhetsbrytare [M15 (K2 1) och M16 (K1 11)]. Spänningsförsörjningen har sedan dragits direkt från pannans huvudbrytare. Detta medför att strömförsörjningen ligger kvar och att all nödvändig säkerhet bibehålls vid en lucköppning. Ingreppet är enkelt och tar inte mer en 15 min.
O B S !
Denna modifikation får endast utföras av behörig elektriker! Ett sådant ingrepp kan påverka din garanti - så om du har en ny installation så skall du göra detta i samråd med din installatör.
Ändrad inkoppling A4 - Effecta 200C
-
- Späd planta
Ändrad inkoppling A4 - Effecta 200C
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal