Behöver råd om val av brännare
Själv va jag trött på Oljan...Tog ett billigt alternativ Roslagsbrännaren(16000:- komplett). Enkel att sätta in...Har fungerat mycket bra för mig...Ingen expert alls på inställningar men är nöjd med resultatet...
Innan i vintras gick det ca 20L Diesel omdagen och pellets har det gått ca 2 säckar...
Enkelt räknat ungefär halva priset...Olja 4kbm/år = 40000:- pelletsen verkar hålla min kalkyl dvs halva priset...Alltså har jag kännat in mer än brännaren på 1år....
Mvh /Martin
Innan i vintras gick det ca 20L Diesel omdagen och pellets har det gått ca 2 säckar...
Enkelt räknat ungefär halva priset...Olja 4kbm/år = 40000:- pelletsen verkar hålla min kalkyl dvs halva priset...Alltså har jag kännat in mer än brännaren på 1år....
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ny brännare, gammal panna
Jag måste hålla med broberg. Det bästa är att byta pannan eftersom den i år fyller "pepparkvarn" (30 år). En ny panna med pelletsbrännare installerat och klart skulle inte behöva kosta mer än sisådär 50 - 60 000 och då får du en anläggning som är säker, och som är energisnålare än en gammal. Jag hade en panna från 1966 som följde med på köpet när jag köpte huset. Den var så ineffektiv att jag höll på att bli fattig. Jag bytte 2004 till min nuvarande panna, en CTC 1200 Ekonomi, och energiförbrukningen halverades. 2007 installerades Viking Bio och kostnaden mer än halverades. Sammantaget har detta kostat 65 000 kronor, som jag sedan länge sparat in. Det är inte roligt att sätta sprätt på så mycket pengar, men man kan komma att spara till fant om man inte gör det. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Antar att du har stort hus, på 5 år förbrukar jag inte ens pellets för 65000 så jag lär knappast kunna spara in 65000 på 5 år heller med ett pannbyte 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag räknade lite och 65000:- motsvarar 3½ års pellets för mig och jag har en gammal panna som är 33+. Ett pannbyte är inte aktuellt innan den panna dör, återbetalningstiden är på tok för lång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nej har man redan en gammal panna med brännare installerad så blir det inte lönsamt på länge att installera en ny panna.
Att betala hejdlösa 28000 för att bara komma i det läget att man eldar pellets i gammal panna som kan sluta fungera när som helst är en annan sak.
Jag känner till flera som satt in pelletsbrännare i gamla pannor. Kostnaden har varit 8000-10000 för allt. Då tycker jag det verkar rimligt med gammal panna.
Att betala hejdlösa 28000 för att bara komma i det läget att man eldar pellets i gammal panna som kan sluta fungera när som helst är en annan sak.
Jag känner till flera som satt in pelletsbrännare i gamla pannor. Kostnaden har varit 8000-10000 för allt. Då tycker jag det verkar rimligt med gammal panna.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Pannbyte
Nej, jag inte stort hus. Uppvärmd yta är ca 85 kvm, men då det begav sig eldade jag med olja så att redan efter de första 2 åren var pannan betald. När jag gick över till pellets 2007 mer än halverade jag kostnaderna jämfört med olja, så att efter 1 1/2 år var brännare och installation betald. Nu är det ju så att en ny panna är mer effektiv än en gammal- och det märker man i det dagliga. En annan sak är ju den att saker tenderar bryta ihop när det passar som sämst: En fredag kväll mitt under vinterns värsta köldknäpp. Väl värd att ha i bakhuvudet - eller hur? Att invänta att gamla pannan bryter ihop tror åtminstone inte jag att nödvändigtvis är god ekonomi. En ny, modern panna höjer ju dessutom värdet på fastigheten. Givetvis: Är den gamla pannan relativt effektiv, så kan man ju använda sig av en begagnat brännare. Begagnade brännare i funktionsdugligt skick brukar gå på 2 500 - 3 000 kronor. Men jag tycker fortfarande att det inte är världens bästa idéAntar att du har stort hus, på 5 år förbrukar jag inte ens pellets för 65000 så jag lär knappast kunna spara in 65000 på 5 år heller med ett pannbyte
micke_932

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att byta till pellets har också sänkt värmekostnaden för mig till runt hälften men att byta pannan är inte aktuellt, oavsett att det höjer värdet på kåken eller inte, den värdehöjning kommer ändå att gå till att betala pannan så i slutskedet kommer jag bara att betala mer i månaden för att bo.
Men har man en panna som visar tecken på att må dåligt är det definitivt bra att planera pannbyte istället för att bli överraskat.
Men har man en panna som visar tecken på att må dåligt är det definitivt bra att planera pannbyte istället för att bli överraskat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag blev tvungen att byta panna pga att det rostat hål i båda gavlarna samt att beredaren i pannan gått hål i, Nu blev det en lösning med vedpanna o acktank som jag inte valt om jag vetat mer då..
Men bekvämligheten har ändå ökat mycket mot fd oljepannan som man tvingades tömma askan ur 2 ggr/vecka på vintern, Nu tömmer jag aska 5 ggr/år el efter ca 1 ton o för sen är det ju en bonus att det går 5 ton pellets/år nu mot 7 ton tidigare..
Börjar pelletsen kosta 3000:-/ton krävs att det är en effektiv panna på plats om man vill elda pellets..
Men bekvämligheten har ändå ökat mycket mot fd oljepannan som man tvingades tömma askan ur 2 ggr/vecka på vintern, Nu tömmer jag aska 5 ggr/år el efter ca 1 ton o för sen är det ju en bonus att det går 5 ton pellets/år nu mot 7 ton tidigare..
Börjar pelletsen kosta 3000:-/ton krävs att det är en effektiv panna på plats om man vill elda pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
André,
Vad hade du för panna och brännare tidigare?
Vad var det som inte blev som du tänkt dig med den vedpanna och ack-tank?
Fundera själv på att byta panna och då hitta en som jag även kan elda ved i. Har då kollat skorsten och hittat att den "bara" har en längd på ca 515 mm och en diameter på cirka 130 mm (ej stålrör). Har också kalkhaltigt vatten så helst en förrådsberedare för tappvarmvattnet. Letar fortfarande efter deb "rätta" pannan. Någon som har tips och idéer? CTC hade några intressanta pannor (CTC V25 och CTC V20) men de kräver större skorten än vad jag har. Hur ska jag gå vidare?
Vad hade du för panna och brännare tidigare?
Vad var det som inte blev som du tänkt dig med den vedpanna och ack-tank?
Fundera själv på att byta panna och då hitta en som jag även kan elda ved i. Har då kollat skorsten och hittat att den "bara" har en längd på ca 515 mm och en diameter på cirka 130 mm (ej stålrör). Har också kalkhaltigt vatten så helst en förrådsberedare för tappvarmvattnet. Letar fortfarande efter deb "rätta" pannan. Någon som har tips och idéer? CTC hade några intressanta pannor (CTC V25 och CTC V20) men de kräver större skorten än vad jag har. Hur ska jag gå vidare?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Kan inte förstå ditt resonemang.
Ska du elda ved så MÅSTE du ha en acktank och då behöver du inte leta efter panna med förrådsberedare för då tages varmvattet från slingorna i acktanken. Själva pannan ska ha liten vattenvolym för att minska stilleståndsförlusterna.
Om skorstenen är 5,15 meter så kan det nog bli problem med självdragspannor. Alltså bör det vara en panna med sugande fläkt.
Calmar V33 har sugande fläkt och kan fås med sidouttag för pelletsbrännare.
http://www.trebema.se/trebema/parse.php ... urtag.html

Ska du elda ved så MÅSTE du ha en acktank och då behöver du inte leta efter panna med förrådsberedare för då tages varmvattet från slingorna i acktanken. Själva pannan ska ha liten vattenvolym för att minska stilleståndsförlusterna.
Om skorstenen är 5,15 meter så kan det nog bli problem med självdragspannor. Alltså bör det vara en panna med sugande fläkt.
Calmar V33 har sugande fläkt och kan fås med sidouttag för pelletsbrännare.
http://www.trebema.se/trebema/parse.php ... urtag.html
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
Torsten,
jag hade tänkt börja elda med pellets "så länge" priset på pellets är skapligt och sedan ha möjligheten att elda ved om priset på pellets sticker iväg. Så jag hade inte inledningsvis tänkt skaffa en ack-tank utan skaffa den när jag börjar elda med ved.
Detta var ett sätt att inte behöva skaffa allt på en gång. Kanske detta inte är så vettigt om det är en massa rörinstallation som jag måste göra om då en ack-tank ansluts då jag börjar med ved eldning.
Jag ska kolla på Calmar-pannan med sugande fläkt. Tack för tips så länge!
jag hade tänkt börja elda med pellets "så länge" priset på pellets är skapligt och sedan ha möjligheten att elda ved om priset på pellets sticker iväg. Så jag hade inte inledningsvis tänkt skaffa en ack-tank utan skaffa den när jag börjar elda med ved.
Detta var ett sätt att inte behöva skaffa allt på en gång. Kanske detta inte är så vettigt om det är en massa rörinstallation som jag måste göra om då en ack-tank ansluts då jag börjar med ved eldning.
Jag ska kolla på Calmar-pannan med sugande fläkt. Tack för tips så länge!
Panna: CTC V20, -04