Ectotec A4 spänningsfel tändelement
-
- Späd planta
det ligger konstant spänning på mitt tändelement. Tändröret är glödhet trots att brännaren är i vila. Har redan bytt ett element. Är det någon som har lösningen på problemet. Kan det vara en defekt reläfunktion i PLC´n?
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal
Exakt det problemet hade jag på min ecotek, som sedan gick över till att inte mata ut någon spänning alls till tändelementet. Jag fick tag på en trevlig service tekniker på ecotec som gav lite tips, det är ett av reläerna i plc.n som är paj, (4st) likadana kommer tyvärr inte ihåg vilket av dom tror det var det 3:e från vänster. Kollade på nätet hittade ett likadant relä för ca 135:- i stället för en ny utbytes plc för ca 5500:- hoppas det löser sig.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
-
- Späd planta
Hej,
tack för tipset! Kommer att byta reläet. Gäller bara ta reda på vilket av de 4. Min lokala servicetekniker kunde tyvärr inte hjälpa med någon info förutom en utbytesenhet för 1/2 priset av en ny!!!
tack för tipset! Kommer att byta reläet. Gäller bara ta reda på vilket av de 4. Min lokala servicetekniker kunde tyvärr inte hjälpa med någon info förutom en utbytesenhet för 1/2 priset av en ny!!!
Effecta 200C, EcoTec A4, Ack 750BBS, Thermomatic ERA10, Laddomat 10, MAFA-Midi, 300kvm 1880tal
Om det är allt dom kan komma med så borde dom inte kalla sig servicetekniker, uatn vid sitt rätta namn; FÖRSÄLJARE!
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
-
- Ungskog
Jag har också en A4 som gått klockrent i ett antal år men som nu inte lyckas tända.
Har kollat och det kommer ingen varmluft när den ska tända men har spännig fram till tändelementet.
Räknar då kallt med att det är tändelementet till varmluftständningen som gett upp, ev kanske pga ett häng relä likt ni andra haft så att det legat spänning på hela tiden och således brunnit upp.
Hur som helst, någon som vet eller har instruktioner hur man byter detta varmlufts tändelement på en Eco Tec A4 ?!
Har kollat och det kommer ingen varmluft när den ska tända men har spännig fram till tändelementet.
Räknar då kallt med att det är tändelementet till varmluftständningen som gett upp, ev kanske pga ett häng relä likt ni andra haft så att det legat spänning på hela tiden och således brunnit upp.
Hur som helst, någon som vet eller har instruktioner hur man byter detta varmlufts tändelement på en Eco Tec A4 ?!
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
-
- Späd planta
dubbelkolla om du har spänning mellan M13-M14 i styrskåpet längs till höger (märkt "ignition"). Om du har spänning fast programmet inte är i "tändstatus" så har reläet hängt sig. Ev kan det hjälpa att knacka lite försiktigt med en skruvmejselskaft på reläet (högra i grupp om 4 - Crydom). Hjälper inte detta så är det bara att byta reläet. Om reläet har hängt sig så måste du nog även byta tändelementet. Den klara inte många dygn med konstant spänning på.
Är allt ok med spänningen så är det bara att lägga upp brännarn på verktygsbänken och börja skruva för ett elementbyte. lycka till!
Är allt ok med spänningen så är det bara att lägga upp brännarn på verktygsbänken och börja skruva för ett elementbyte. lycka till!
-
- Ungskog
Re: Ectotec A4 spänningsfel tändelement
Tjenare
Jag har mätit och sett att jag har spänning fram till tändelementet, men det blir liksom inte varmt.
Så visst reläet ska jag också byta men det jag undrar mest över är hur gör man för att byta tändelementet.....liksom hur gör man det enklast på en A4 ?
Jag har mätit och sett att jag har spänning fram till tändelementet, men det blir liksom inte varmt.
Så visst reläet ska jag också byta men det jag undrar mest över är hur gör man för att byta tändelementet.....liksom hur gör man det enklast på en A4 ?
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
Re: Ectotec A4 spänningsfel tändelement
Bumpar denna gamla tråd, då jag tror att jag råkat ut för liknande fel...
Satte idag i ett nytt element i min A4:a, då jag trodde att det gamla bränt. Det blev ingen värme med det heller...
Jag kopplade loss elementet och mätte spänningen i stiften och fann att det låg 175V på tåtarna, oavsett vilket "läge" brännaren/skåpet befann sig i. Samma värde fick jag uppe i skåpet.
Från läsningen här drar jag slutsatsen att reläet har gett upp/hängt upp sig.
Kan någon tipsa om var och vad jag ska köpa för att ersätta det gamla?
Satte idag i ett nytt element i min A4:a, då jag trodde att det gamla bränt. Det blev ingen värme med det heller...
Jag kopplade loss elementet och mätte spänningen i stiften och fann att det låg 175V på tåtarna, oavsett vilket "läge" brännaren/skåpet befann sig i. Samma värde fick jag uppe i skåpet.
Från läsningen här drar jag slutsatsen att reläet har gett upp/hängt upp sig.
Kan någon tipsa om var och vad jag ska köpa för att ersätta det gamla?