Hej!
Nu har snart min Bioline 20 gått i en uppvärmningssäsong. Jag är mycket nöjd - ett driftstopp när vi inte var hemma, när den fick för sig att pannan började koka, gjorde att det blev 14 grader inne när det var runt 0 ute.
Sånt som händer, och felet har aldrig dykt upp efter det.
Har förstått när jag har "ubåtat" här ett tag att det kan vara bra att ha lite reservdelar hemma, ifall nåt skulle haverera när det är griskallt ute och den lokala återförsäljaren har stängt.
Men vad är det man egentligen behöver?
Slussvingar t.ex. går ju att köra med tills handlaren öppnar, om man skulle upptäcka att de är missfärgade. Men givare i olika former t.ex., vad ska man ha "på hyllan"?
Mvh Patrick
Reservdelar hemma
Reservdelar hemma
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mitt tips är nivåvakter, kostar nån hundring eller två och man byter dem enkelt på en minut eller så. Om de lägger av lägger pannan av, det hände mig för en tid sedan. Ett projekt för framtiden är att bygga egna och ha i reserv; komponenterna kostar några kronor ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
-
- Prima virke
Skitsvår fråga! Måste bara få berätta om min A3-01. Har kört den i fem år i en gammal ctc-panna och första stoppet kom i vintras, motorn rasade. Inte så att den stannade men den visade tydligt att den gjort sitt.
Är ensamstående och bor borta på veckorna, ibland ner mot -40 och elpatroner som backup.
En gång när jag kom hem andra vintern hörde jag redan i källartrappen att något inte stod rätt till, hade glömt att kolldra insexskruvarna som håller brännarhuvudet upprätt, detta hade tippat mot pannväggen och dragit ur ena luftröret, men nog kämpade den på och eldade. Bytt motor, lager till internskruv och två omgångar slussvingar och märke byter jag nog aldrig!
Är ensamstående och bor borta på veckorna, ibland ner mot -40 och elpatroner som backup.
En gång när jag kom hem andra vintern hörde jag redan i källartrappen att något inte stod rätt till, hade glömt att kolldra insexskruvarna som håller brännarhuvudet upprätt, detta hade tippat mot pannväggen och dragit ur ena luftröret, men nog kämpade den på och eldade. Bytt motor, lager till internskruv och två omgångar slussvingar och märke byter jag nog aldrig!