Elpatron eller pellets på sommaren?
Elpatron eller pellets på sommaren?
Installerar snart pannan och undrar om det är bättre att köra på elpatron än på pellets nu på sommarhalvåret.
- Thermia Biomatic 20+
- Thermia Biomatic 20+
Hejsan
För det mesta så lägger nästan alla om till el
för vattnet under sommaren.
Man får ju ledigt från pannan i 3månader
Tror det var uträknat mellen el och pellets
för sommarmånaderna här på forumet och
det var ingen förtjänst att köra pellets.
För det mesta så lägger nästan alla om till el
för vattnet under sommaren.
Man får ju ledigt från pannan i 3månader

Tror det var uträknat mellen el och pellets
för sommarmånaderna här på forumet och
det var ingen förtjänst att köra pellets.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tror det är upp till var o en att kolla vad som passar en bäst ekonomiskt kontra arbete..
Har man en biomatic o bulkförråd så behöver du inte bry dej om pannan /brännaren under sommar månaderna..
Läs av elmätaren o kolla hur mycket ström de går på en vecka med elpatron, Stoppa igen rökröret oxå.. Sen kollar du el o pellets förbrukningen under en vecka..
Då är det bara att räkna på vad som blir billigast el elller pellets för arbetet behöver du inte bry dej om..

Har man en biomatic o bulkförråd så behöver du inte bry dej om pannan /brännaren under sommar månaderna..

Läs av elmätaren o kolla hur mycket ström de går på en vecka med elpatron, Stoppa igen rökröret oxå.. Sen kollar du el o pellets förbrukningen under en vecka..
Då är det bara att räkna på vad som blir billigast el elller pellets för arbetet behöver du inte bry dej om..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Åker vi bort så drar jag ur kontakten till brännaren o stoppar i den då vi kommer hem igen...
Kan ju inte kolla förbrukning för el/pellets för vv då man är borta..
Iof så blir förbrukningen låg då...'
Sen beror de på om man kör värme i källaren på sommarn oxå...
Kan ju inte kolla förbrukning för el/pellets för vv då man är borta..
Iof så blir förbrukningen låg då...'
Sen beror de på om man kör värme i källaren på sommarn oxå...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har en 20+ och kör med pellets hela tiden. Elementen i badrummen är på och då tuggar den i sig ca 6 kilo/dygn. Jag har inte haft pannan så länge men det tycks behövas extremt lite underhåll. När jag hade eldat första pallen så var det bara lite aska på botten av pannan. För skojs skull så drog rent i tuberna men där var mest flygaska. Så jag puttrar nog vidare på pellets.
Anders
Anders
Har stängt pelletsbrännare igår och sätt på med elpatron.och få se framåt en vecka eller 1 månad, så får se vad det blir resultat.
Än vad jag har beräknat ut min förbrukningskostnader att pellets är några tiotal kronor billigare än elpatron.
Än vad jag har beräknat ut min förbrukningskostnader att pellets är några tiotal kronor billigare än elpatron.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om man åker bort en tid helg el längre på sommaren då är det definitiv inte lönt att köra nått alls.. Då är det smartast att stänga av allt..
Varför köra en elpatron då det bara är för isolationsförlusterna du kör/eldar..
Varför köra en elpatron då det bara är för isolationsförlusterna du kör/eldar..

Rökrör
Andre>> Du nämner längre upp att man skall täppa igen rökröret om man bara skall köra på el. Hur skall jag göra det?
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Rökrör
Vanlig isolering..calle_d skrev:Andre>> Du nämner längre upp att man skall täppa igen rökröret om man bara skall köra på el. Hur skall jag göra det?
Var?
Andre>> Och var någostans? Ska man skruva bort rökröret från pannan och täppa till i pannans sida eller i skorstenen? **host**novis**host** 

Thermia Biomatic 20+
Inte behöver väl jag göra det ? (täppa till pannan/skorsten)
Har laddomat mellan acktank och pannan...
Angående detta, lite frågor om min acktank:
Har kopplat så att man på vintern kan ladda hela tanken (pannretur i botten) ingen skiktning.....
Och på sommaren (som en "vanlig" soltank) med skiktning och pannretur högre upp.
Finns det nåra nackdelar med detta ?
Anledningen är att jag vill ha en högre buffert med vatten i tanken på vintern.
Andra frågan:
Hur/vad skall jag ställa elpatronen på för temp för att anläggningen skall fungera vid en eventuell driftstörning på pelletsen...
Då patronen sitter nästan nere på mitten av tanken, vill man ju inte att den hoppar igång, då den störs av skiktningen.
Använder den interna termostaten i patronen.
/Bamyl
Har laddomat mellan acktank och pannan...
Angående detta, lite frågor om min acktank:
Har kopplat så att man på vintern kan ladda hela tanken (pannretur i botten) ingen skiktning.....
Och på sommaren (som en "vanlig" soltank) med skiktning och pannretur högre upp.
Finns det nåra nackdelar med detta ?
Anledningen är att jag vill ha en högre buffert med vatten i tanken på vintern.
Andra frågan:
Hur/vad skall jag ställa elpatronen på för temp för att anläggningen skall fungera vid en eventuell driftstörning på pelletsen...
Då patronen sitter nästan nere på mitten av tanken, vill man ju inte att den hoppar igång, då den störs av skiktningen.
Använder den interna termostaten i patronen.
/Bamyl