Bulkbilen
Bulkbilen
Hur går det till att pumpa in pellets från bulkbilen? Hur görs det skonsammast? Sist jag kollade hade den en stor kran, att justera extra luft med.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Inte för att ja kör just bränsle pellets men foder pellets.Kulorna på lastbilen som pelletsen ligger i under transport ut till kund(bonde) är som ett tryckkärl typ som ett sånt man har hemma till värme annläggningen.Man får stänga till just den kulan man ska lossa o bygga upp tryck med hjälp av en stor kompressor.Det sitter även en säkehetsventil som öppnar vid 1,5bars tryck.När vi lossar brukar vi ha hjälpluften på ca1bars tryck,då går det fortast att lossa en kula,utan den hjälpluften skulle det inte gå att blåsa pelletsen ibland upp i 15m höga silotorn.Hjälpluft måste även till för att under transport så ligger pellets (foder) o skakar ihop (packar sig) för att överhuvudtaget få det ur kulan.
Nu kör ja ju som sagt bara till Gårdar där dom har i regel rejäla silosar byggda i stål eller aluminium,glasfiber armerad plast... 


Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Ja,det är inte bara en kran att hålla reda på
Kanske det är nån som vill beställa hem lite större parti med pellets,så finns det större förråd
http://www.mafa.se/pdf/Broschyr_20_sid_ ... ningar.pdf


Kanske det är nån som vill beställa hem lite större parti med pellets,så finns det större förråd

http://www.mafa.se/pdf/Broschyr_20_sid_ ... ningar.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.