Hej
Efter två inlägg och massor av bra tips börjar jag nu misströsta eftersom jag inte hittar felet. Kortfattat så är problemet att brännaren stannar lite då och då, efter några timmar eller några dagar. Den indikerar då att det är fel på externskruven. Ibland är internförrådet överfullt en bit upp i slangen och ibland är det inte fullt. Jag har rensat hela brännaren, rengjort internskruven, bytt lager på den och kontrollerat att den går lätt och fint. Trodde ett tag att det var motorn som spökade så jag gick igenom den också men inga lagerglapp eller annat onormalt. Slipade också till slussvingarna så att det gick lätt.
Nu börjar jag misstänka att det antingen är nivåvakterna som spökar alternativt att det är styrenheten som spökar. Jag har kollat så mycket att nivåvakten som ska lysa lyser och att det ligger spänning på både sändare och mottagare.
Har någon något bra tips på hur man felsöker de olika vakterna dvs nivåvakterna, både sändare och mottagare samt optovakten?
Styrenheten (IC-kretsen) kostar ju sina modiga slantar så frågan är om den går att felsöka? Det är ju ganska dyra saker, IC-kretsen knappt en tusenlapp och själva kretskortet kostar en bit över 2000:- så jag vill inte riskera att chansa och köpa något som kanske inte avhjälper felet.
Tips och trix mottages alltså tacksamt och jag måste säga att det är en underbart forum med många välvilliga aktörer!!!
EcoTec brännare A3
-
- Prima virke
Det finns åtminstone två här på forumet som är installatörer, MatsH och Kurre44. Testa att skicka pm till nån av dom. MatsH säljer dessutom reservdelar på nätet. heleniusbioenergi.se. Går externskruven hela tiden som brännaren går så låter det som att nivågivarna är problemet men jag kan inte svara 100% säkert. Lycka till med eländet.
Jag fick samma problem med min Bioline, den larmade för "fel extern matning" trots att det fanns gott om bränsle. Felet var att nivåvakterna pajat, närmare bestämt mottagaren. Till min brännare kostade reservdelarna ett par hundringar att köpa och det tog ca 2 minuter att byta.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...