Cylkon för asksugning
Den enkla förklaringen är att det var dom delarna jag hittade.
Det är rotationshastigheten som separerar men det bör samtidigt vara laminärt flöde så att den renade luften inte blandar sig med skitig luft.
Dom flesta cykloner Låter inloppet sluta jäms med ytterburken som jag gjorde och då tror jag man bör undvika spiralen. Rotationen kommer ju av att inloppsuften kommer in längs kanten av burken. Därför är det bra med ett lite längre rör som styr upp luften före. Därför vill jag ha röret jämntjockt sista biten in mot burken.
Om man ska bygga en cykon med spiral så är det några mer krav att ta hänsyn till. Inloppsröret måste vara rektangulärt med samma bredd som avståndet mellan ytterburken och inre röret. Det ska även gå in och sluta så att det tätar mellan dessa två. Neråtlutningen ska vara så att spiralen som börjar i överkant av inloppsröret och fortsätter i samma lutning ansluter till underkant av inloppsröret efter ett varv. Ju 'högre' det rektangulära inloppsröret är desto brantare måste det luta för att spiralen ska bli rätt.
Om man skulle bygga för spiral med dom delar jag köpte skulle dammsugarmunstycket ligga platt och gå in längre istället för att stå på högkant.
Inre röret brukar sluta en bit ovanför konan på dom cykloner jag har sett, därför gjorde jag så.
Det är rotationshastigheten som separerar men det bör samtidigt vara laminärt flöde så att den renade luften inte blandar sig med skitig luft.
Dom flesta cykloner Låter inloppet sluta jäms med ytterburken som jag gjorde och då tror jag man bör undvika spiralen. Rotationen kommer ju av att inloppsuften kommer in längs kanten av burken. Därför är det bra med ett lite längre rör som styr upp luften före. Därför vill jag ha röret jämntjockt sista biten in mot burken.
Om man ska bygga en cykon med spiral så är det några mer krav att ta hänsyn till. Inloppsröret måste vara rektangulärt med samma bredd som avståndet mellan ytterburken och inre röret. Det ska även gå in och sluta så att det tätar mellan dessa två. Neråtlutningen ska vara så att spiralen som börjar i överkant av inloppsröret och fortsätter i samma lutning ansluter till underkant av inloppsröret efter ett varv. Ju 'högre' det rektangulära inloppsröret är desto brantare måste det luta för att spiralen ska bli rätt.
Om man skulle bygga för spiral med dom delar jag köpte skulle dammsugarmunstycket ligga platt och gå in längre istället för att stå på högkant.
Inre röret brukar sluta en bit ovanför konan på dom cykloner jag har sett, därför gjorde jag så.
Jonas Bylund
Nu blir jag mer och mer nyfiken på hur min pelletscyklon ser ut inuti.
Får se om jag får tid att riva isär den till sommaren då solen tar över. Hoppas det går utan att något går sönder eftersom den är väl tätad med silicon för att inte läcka luft......
Får se om jag får tid att riva isär den till sommaren då solen tar över. Hoppas det går utan att något går sönder eftersom den är väl tätad med silicon för att inte läcka luft......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu har jag snart byggt klart. Jag har dock gjort lite annorlunda, jag har följt Stairmand måtten nästan exakt. Det ballaste var att göra inloppsmunstycket.
Jag läste på nån sida att man kunde forma PVC rör genom att köra på med värmepickan tills den blev mjuk. Det fungerade fantastiskt
bra, på så sätt kunde jag göra ett munstycke som följde måtten exakt.
Nu en fråga, tror ni att man behöver utloppsröret? Går det inte bra att bara sätta en gummi packning där? Har inte bestämt än hur jag ska göra, om det blir fasta rör en bit eller om jag ska ha så att jag kan ansluta slangen där direkt.
Och.... nu har jag snart gjort 800 inlägg här på forumet och jag fattar fortfarande inte hur man får in bilder direkt i tråden. Kan nån var snäll och göra en barnsligt enkel steg för steg anvisning om hur man gör
Jag läste på nån sida att man kunde forma PVC rör genom att köra på med värmepickan tills den blev mjuk. Det fungerade fantastiskt

Nu en fråga, tror ni att man behöver utloppsröret? Går det inte bra att bara sätta en gummi packning där? Har inte bestämt än hur jag ska göra, om det blir fasta rör en bit eller om jag ska ha så att jag kan ansluta slangen där direkt.
Och.... nu har jag snart gjort 800 inlägg här på forumet och jag fattar fortfarande inte hur man får in bilder direkt i tråden. Kan nån var snäll och göra en barnsligt enkel steg för steg anvisning om hur man gör

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Om du högerklickar på en bild och tittar på egenskaper ser du adressen som bilden har. Jag tog din bild som exempel.Wodda skrev: Och.... nu har jag snart gjort 800 inlägg här på forumet och jag fattar fortfarande inte hur man får in bilder direkt i tråden. Kan nån var snäll och göra en barnsligt enkel steg för steg anvisning om hur man gör
Du sätter bildadressen mellan IMG-taggar.
Kod: Markera allt
[img]http://img511.imageshack.us/img511/73/p1010193oe7lc7.jpg[/img]

Det finns även knapp sim det står IMG på när man skriver ett inlägg och trycker man på den så får man hjälp att skriva
Kod: Markera allt
[img] och [/img]
Jonas Bylund
Här är lite bilder på det formade pvc röret 
Dessa två visar hur röret plattats till för att få samma form som cylindern mellanrummet. Om den ena ser konsrig ut är det för att det blänker mot golvet. Och i den övre bilden gör blixten så att det ser vitt ut i röret.


Nu är ingångshålet nästan exakt lika med cyklon delens mått.
O titta.......... jag har lärt mig hur man gör med bilderna....tack joby
Så till helgen borde allt vara limmat och klart för test så får vi se om det blev bra.
Apropå det, vet nån vart man kan köpa slang till detta? Typ lika grov slang som till askfällorna.

Dessa två visar hur röret plattats till för att få samma form som cylindern mellanrummet. Om den ena ser konsrig ut är det för att det blänker mot golvet. Och i den övre bilden gör blixten så att det ser vitt ut i röret.


Nu är ingångshålet nästan exakt lika med cyklon delens mått.
O titta.......... jag har lärt mig hur man gör med bilderna....tack joby

Så till helgen borde allt vara limmat och klart för test så får vi se om det blev bra.
Apropå det, vet nån vart man kan köpa slang till detta? Typ lika grov slang som till askfällorna.
Senast redigerad av Wodda den ons 18 mar, 2009 08:11, redigerad totalt 2 gång.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Det där ser bra ut.
Den här grovisen kan man köpa reservdelar till, kanske slangen är lämplig.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57575814
Den här grovisen kan man köpa reservdelar till, kanske slangen är lämplig.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57575814
Jonas Bylund
Kanske något att använda för den tål värme.
Sök på avgassystem.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=88169
//Lövet
Sök på avgassystem.
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=88169
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
se där...bara man vet vad man ska söka på. sökte på avgasslang och hittade denna leverantör http://www.slangpac.se.
Dom hade allt man kan tänka sig.
Tack tack.
Dom hade allt man kan tänka sig.
Tack tack.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Eller vad sägs om denna
Vad använde ni för lim? Den där svarta plasten i tratten mm är väll sånt där "fet" plast som lim har svårt att fastna på på?
/Aryan
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=239004
Flamsäker slang
Av aluminium. Passar till föravskiljare 459-003. (Artnr: 239004)
199:-
Vad använde ni för lim? Den där svarta plasten i tratten mm är väll sånt där "fet" plast som lim har svårt att fastna på på?
/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Slipade, eldade med gasolbrännarn och torkade av med aceton så att plasten smälte (Av acetonet).......aryan skrev:
Vad använde ni för lim? Den där svarta plasten i tratten mm är väll sånt där "fet" plast som lim har svårt att fastna på på?
/Aryan

sen använde jag ett PU-LIM (COL-PU) (slipbart special lim till LUX -Elements). Har inte vågat slita i det men det verkar sitta. Konen silikonerade jag fast och även det verkar sitta någorlunda annars får man väl tejpa.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.