Shuntinstallation CTC265K

Skriv svar
kent.82
Fröträd

Shuntinstallation CTC265K

Inlägg av kent.82 »

Bryter ut en fråga ifrån mitt projekt. ==> http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9386

Har klurat lite på hur en extern shunt ska kunna installeras då det sitter en intern i pannan. Tänkte mig som jag ritat på bilden att spärra shunten som sitter i pannan i öppet läge och leda igenom det som jag ritat. Har riktig dålig koll om jag vänt den nya shunten åt rätt håll.

Synpunkter önskas.

Bild

Bild
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

Varför vill du ha ytterligare en shunt då?

Krånglar den interna shunten på något sätt?

Så brutal du varit mot isoleringen så nära vad som måste vara asbest! :shock:
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Borde fungera bra, förutsatt att shunten på pannan är max öppen eller närapå.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Vill ha en fungerande shunt då den som sitter internt i pannan bara går att justera -10grader ifrån max temperatur. Lite tråkigt när det sitter kassa termostater över allt i huset. Och det bara matar ut en massa värme.

Min tanke är att fixa en fungerande shunt och öppna upp alla termostater på elementen på max.

Är det altså asbest i gammal rörisolering? Trodde det var ofaliga saker. Jag har iaf skurit bort en bit upp härom veckan.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Sannolikheten är stor att det är asbest i isoleringen ja om kåken är ifrån innan 74 eller när det nu var det förbjöds..

Visst var det du som bad om lite detaljer på min externa shunt för ett tag sen..sorry jag glömde bort det där fullständigt :oops:
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Hur är ett normalt säkert förfarande om man ska ta bort isolering om det är asbest i det? Nu skar jag bara ner det på enklast möjliga vis. Kan ju tänka mig att det frigörs en massa partiklar. Men är igentligen osäker hur det påverkar mig?

Danne031: Löser det ändå utan dina bilder som det ser ut nu. Tack ändå.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Den isolering du skurit bort kring returledningen ser ut som vanlig gul glasull (Gullfiber), men kanske är det asbest. Den asbest jag sett har varit vit.

Riva asbest på yrkesmässigt sätt är ett stort projekt med skyddsdräkter, friskluftsmasker, vattendimma, friskluftstillförsel och dammsugning.
Bästa rådet brukar vara "låt eländet sitta kvar".
Något enkelt normalt förfarande att ta bort asbest finns inte.

Vid inandning av asbestdamm fastnar asbestnålar i lungorna och detta kan förstöra lungorna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

kent.82: Det var främst böjarna man kletade asbest på, för att få dom fina. Du ser som en gräns mellan det kritvita dom smetat på böjen och resten av isoleringen om du tittar noga på bilden. Det kritvita är med all sannolikhet asbest och resten vanliga rörskålar.

Jag vet inte hur det ser ut just i ditt fall, men kanske kommer du behöva riva av lite asbest för att kunna koppla in shunten. I sådana fall tycker jag du ska ta dit en riktig sanerare. Se bara till att dom du anlitar har rätt utbildningar och certifikat.

Vi sanerade vårt pannrum nu inför en mängd ombyggnationer och det kostade 2400 kr+moms, med arbete och material.

Visst kan man göra det själv, men korrekt utrustning kostar så mycket att det inte är värt det. Och frestas inte att göra det själv med en vanlig dammsugare. En vanlig dammsugares filter släpper igenom asbestpartiklarna och gör inget annat än att sprida asbesten ännu mer i luften.

Ditt sätt att koppla in shunten lär ju fungera, förutsatt att shunten är konstruerad på rätt sätt och har rätt genomströmningsdiameter.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

Har en fråga om gammal isolering som i detta fall...
Varför asbest? När gips eller krita går lika bra ?
Jobbat med sådana isolerade rör slutet av 50 talet då ingen snackade om asbest.... nu är jag inte helt säker på att de rören hade asbest smet utan jag tror det var gips eller krita som styvade upp gasbindan som håller glasulls isoleringen på plats. någon som vet om jag har rätt eller fel ?
Själv tror jag inte på asbest som stärkte gasbindan...
Det handlar ju inte om några högre temperaturer heller varför jag tror gips var vanligt för att styva upp gasbindan som håller isoleringen på plats...

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

Asbestsaneraren hemma hos oss sade att det var för att asbesten var billigare än gips.

Även om frågan "varför asbest" är relevant, så kan man ju iallafall konstatera att många gamla rör har asbest på sig.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jag hade gips/krita på rörböjarna runt min gamla panna. Det blev ett jädra ståhej på huvudskyddsombudet på bruket när han tittade in i källaren (gick i samma klass som hans son och så var vi arbetskollegor) när jag började riva i gamla rörisoleringen runt pannan. Men ack så fel han hade. Tror det kan vara svårt att se på ett kort om det är asbets eller annat. Hursomhelst så tycker jag det är löjligt om man misstänker asbets att man skall ta dit en firma om man skall ta bort lite på någon rörböj, det blir ingen dålig av.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Fuego
Gallringsobjekt

Inlägg av Fuego »

leifa.k skrev: Hursomhelst så tycker jag det är löjligt om man misstänker asbets att man skall ta dit en firma om man skall ta bort lite på någon rörböj, det blir ingen dålig av.
Slarvar man med sin egen sanering kan det hamna asbestdamm i källaren som är kvar där i åratal. Detta rivs sedan upp varje gång man är därinne och stökar. I längden kan detta resultera i att man blir exponerad för ganska mycket asbest.

Varför chansa?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo asbest har många dött av. Skadorna påvisades redan 1932 av en engelsk läkare men näringslivet lyckades tysta hela frågan till början på 70-talet.

Eftersom asbest är kristallint som glasull tror jag inte att man kletade asbest för att få det snyggt i rörböjarna. Det var nog mycket lättare med gips som man kunde forma.

Tar man lite av den vita substansen och tittar i mikroskop bör man kunna se om det är gips (pulver, runda kristaller) eller asbest (nålliknande kristaller).
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Anders8
Ungskog

Byta shunt på äldre CTC pannor

Inlägg av Anders8 »

Hej

För sin ålder ganska bra pannor CTC om det inte vore för dessa idiotiska shuntar med tryckgivande don som inte håller vad dom lovar...

Jag har sådana pannor i 2 hus jag äger och har redan vid ett tidigt stadium pluggat dessa idiotshuntar på båda.

Tar ut hetvattnet direkt från pannan och matar via laddkoppel acctank med slingor som i sin tur matar det jag behöver , bl a då radiatorkretsen via en normal ESBE shunt med motorstyrning.

Kör så länge pannorna inte läcker och byter sedan till moderna "kassetter"
för ved-pellets

Har även då solpaneler givetvis
Skriv svar