mätt upp min gröna eryl dubbelpanna från 50-talet igår!
mätt upp min gröna eryl dubbelpanna från 50-talet igår!
tog hit en gubbe som mätte upp verkningsgrad och rökgas och samtidigt installerade en dragregulator igår. hade sotarn här för 2 veckor sedan och han tyckte jag skulle byta panna för min eryl var ju så dålig och han sa att jag hade en närmare 300gr i rökgastemp och detta berodde på dålig verkningsgrad i panna,hade en till sotare här veckan efter i ett annat ärende och han tyckte det samma,en thermia försäljare sa att det var nästan omöjligt att komma under 200gr i rökgastemp med en eryl. nu till sanningen= verkningsgrad 87% rökgastemp=175gr ppm=250 dragbegränsare=10pascall modell kw52-012.brännare=thermia bequem15d från 2005 som verkar vara bra inställd från början,jag har inte ställt in nåt. jag är rätt nöjd med dessa siffror.bästa pannan man kan ha för pellets om man inte köper en ny renodlad pelletspanna för 40,000+kr sa han som mätte upp.
Intressant! Jag har själv en gammal dubbelpanna (Exonom). Jag har bra och låg rökgastemperatur, men mycket av värmen verkar läcka från pannan - det blir varmt i pannrummet/källaren. Vedluckorna verkar vara en riktig bov i sammanhanget eftersom rökgaserna passerar dem på vägen ut, de blir varma och fungerar som element. Samtdidigt kommer den värmen huset till godo i någon mån, även om jag kanske inte skulle ha 19 grader i källaren vintertid om jag fick välja själv ...
Vidare läcker pannan en massa värme när den går på tomgång sommartid (när jag bara producerar varmvatten) eftersom shunten inte håller riktigt tätt och radiatorsystemet självcirkulerar.
Hur gjorde din "gubbe" när han mätte upp verkningsgraden? Vad är det man mäter och hur? Jag gissar att det handlar om hur stor andel av den värme som produceras i brännaren som i praktiken fångas upp av värmesystemet, och inte som hos mig hur mycket värme som försvinner på vägen innan rökgaserna sticker ut genom skorstenen.
Vidare läcker pannan en massa värme när den går på tomgång sommartid (när jag bara producerar varmvatten) eftersom shunten inte håller riktigt tätt och radiatorsystemet självcirkulerar.
Hur gjorde din "gubbe" när han mätte upp verkningsgraden? Vad är det man mäter och hur? Jag gissar att det handlar om hur stor andel av den värme som produceras i brännaren som i praktiken fångas upp av värmesystemet, och inte som hos mig hur mycket värme som försvinner på vägen innan rökgaserna sticker ut genom skorstenen.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
-
- Fröträd
-
- Pannrumstomte!
Re: mätt upp min gröna eryl dubbelpanna från 50-talet igår!
Förbränningsverkningsgraden kan väl vara hög trots att systemverkningsgraden är låg. Eller?stepside skrev:... nu till sanningen= verkningsgrad 87%
Mätt före eller efter dragbegränsaren?stepside skrev: rökgastemp=175gr
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mickeman: jag begriper nog inte vad du menar med att tejpa luckorna. Det är ju inte så att de är otäta, men de är gjorda av gjutjärn som blir leder värme väldigt bra. När rökgaserna passerar förbi luckorna blir de varma och fungerar som radiatorer ungefär. Men jag kanske missförstår dig, förklara gärna lite närmare vad man gör med tejpen.
Förbränningsverkningsgrad och systemverkningsgrad, nu börjar det likna något. Förbränningsverkningsgraden borde väl vara brännarens effektivitet? Men vad jag undrar mest är hur man mäter fram systemverkningsgraden?
Förbränningsverkningsgrad och systemverkningsgrad, nu börjar det likna något. Förbränningsverkningsgraden borde väl vara brännarens effektivitet? Men vad jag undrar mest är hur man mäter fram systemverkningsgraden?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
-
- Pannrumstomte!
Systemverkningsgraden mäter man inte
Det är näst intill omöjligt.
För att kunna räkna ut den måste man kunna mäta hur mycket av energin man kan utnyttja eller hur mycket som avgår i förluster.
En stor gammal panna brukar göra att det blir varmt och gott i pannrummet men det betyder samtidigt att det blir mindre energi över till att värma resten av huset.
mvh

För att kunna räkna ut den måste man kunna mäta hur mycket av energin man kan utnyttja eller hur mycket som avgår i förluster.
En stor gammal panna brukar göra att det blir varmt och gott i pannrummet men det betyder samtidigt att det blir mindre energi över till att värma resten av huset.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jomen precis, det var ju det jag tänkte (att det är svårt att mäta systemverkningsgraden). Men vad är det då man mätt hemma hos stepside?`Rökgastemperaturen eller något annat/mer?
hur gubben gjorde...
det var en "äkta" pelletsinstallatör med mer erfarenhet än jag gammal.han hade en massa mät instrument och mätte inuti pannan och före dragbegränsaren. ang luckorna så tycker jag det är bra att de blir så varma att man kan steka ägg (inget skämt) för jag har bara 14 grader som mest i källaren vintertid,ska dock installera element inom sin tid.en åtgärd jag spekulera i är att skära ut nya täckplåtar i 10mm stål och beklä de med brandisolering invändigt på så vis får man både tätare och kallare luckor(man måste då bulta av 4 st muttrar varje gång man ska sota där men det är ju inte så drygt,luckorna breved används ju iaf inte,det är ju förkastligt att elda nåt där! en annan sak jag fundera på (innan jag fick reda på verkningsgrad som jag är nöjd med) är att göra en till kanal,xtra baffelplåtar alltså,så som det är original i mitten fast en omgång till altså i kraftigt stål och lösningen för att ens få in material i pannanns lucka är byggsats med hjälp av flera plåtar,u balkar mm,har hela ritningen i huvet 

Jag har också en ERYL DB med en EcoTec brännare. Jag monterade en termometer ett par cm före dragbegränsaren och jag har aldrig sett att tempen står på 150gr eller högre. Jag tror att brännaren är inställd på 80%.
När jag nämner att jag vill byta panna för fackmän får jag svaret:
"En ERYL?! Den dödar du aldrig!"
Sen vet jag inte vad verkningsgraden är men jag vet att jag gör av med drygt 1säck/dag och jag har inte haft någon hos mig som har trimmat in den.
Kan tillägga att den enda värmekällan jag har i pannrummet är just pannan, men det är ändå inte speciellt varmt där.
När jag nämner att jag vill byta panna för fackmän får jag svaret:
"En ERYL?! Den dödar du aldrig!"
Sen vet jag inte vad verkningsgraden är men jag vet att jag gör av med drygt 1säck/dag och jag har inte haft någon hos mig som har trimmat in den.
Kan tillägga att den enda värmekällan jag har i pannrummet är just pannan, men det är ändå inte speciellt varmt där.
ERYL DB -68
EcoTec A3 -05
76kvm uppvärmt + källare -47
Uppland
EcoTec A3 -05
76kvm uppvärmt + källare -47
Uppland
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Visst kan man ställa ner så att rökgastempen blir låg men långt ifrån säkert att verkningsgraden blir hög, Kör jag med brännaren på 12 kW får jag runt 115° rökgastemp mot 137° med 16 kW men det går nästan 0,5 kg mer pellets att ladda 17 kWh i acktanken med den lägre effekten..
Jag kollade upp vilken effekt brännaren gav med senaste leveransen av pellets pga att jag tyckte den gick så mycket o förbrukningen va högre än normalt vid utetemp på ca -5°, Jag justerade in brännaren o körde en vecka för att kolla förbrukningen med 12,4 kW mot normala 16 kW..
Veckan efter justerade jag in den med 16 kW o fast det va kallare ute med 16 kW så gick det 4,5 kg pellets/dygn mindre med den högre effekten/rökgastempen så man kan inte bara stirra på tempen..
Jag kollade upp vilken effekt brännaren gav med senaste leveransen av pellets pga att jag tyckte den gick så mycket o förbrukningen va högre än normalt vid utetemp på ca -5°, Jag justerade in brännaren o körde en vecka för att kolla förbrukningen med 12,4 kW mot normala 16 kW..
Veckan efter justerade jag in den med 16 kW o fast det va kallare ute med 16 kW så gick det 4,5 kg pellets/dygn mindre med den högre effekten/rökgastempen så man kan inte bara stirra på tempen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Andre är inte det nästan farligt låga rökgastemper? Med kondens och så menar jag?
Eller har jag kört fast på att det ska vara 175 eller högre fast det inte är hela sanningen?
Eller har jag kört fast på att det ska vara 175 eller högre fast det inte är hela sanningen?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
rökgastemp
gubben sa när jag fråga om inte 175gr var superbt att det vore bättre om det var 200gr eller strax däröver men inget att klaga på med 175gr.vet inte vad han tänkte på men nåt med skorsten misstänker jag.
-
- Pannrumshärskare!
är det en sådan här panna ni har?
http://picasaweb.google.com/725hansson/ ... 8114107842
Jag slängde min på skroten.Jag kanske borde sparat lite luckor och sådant
http://picasaweb.google.com/725hansson/ ... 8114107842
Jag slängde min på skroten.Jag kanske borde sparat lite luckor och sådant

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL