Tipsa mig och styrning av min rökgasfläkt

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Tipsa mig och styrning av min rökgasfläkt

Inlägg av joa »

Har en Bequem 20D i en Calmarpanna och en Exhausto rökgasfläkt uppe i skorstenen.
Fläkten går konstant oavsett om brännaren går eller inte vilket både känns oekonomiskt och det sliter på fläkten.

Har prata med en par personer om hur man skulle kunna få en styrning på fläkten som matchar när brännaren går.
Det senaste tipset fick jag från en på jobbet som föreslog att jag kunde använda mig av termostatet på acc.tanken.
Dvs att man kopplar en kontaktor som slår på fläkten när termostaten talar om för brännaren att den skall börja elda och sedan slår av den (med en viss fördröjning) när temostatet säger att man kommer upp i den stoptempratur man satt på brännaren

Ser ni det som en möjlig väg? Det borde ju gå att koppla på sig mellan termostatgivaren och brännaren eftersom jag antar att det är något liknande som triggar brännaren att slå igång.

Andra ideér är ju såklar välkommna :D

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Tidsrelä som dras från skruvens matning? Då startar fläkten omedelbart när skruven går igång och håller sen i angiven tid (1-2 minuter kanske) innan det slår av om inte skruven kör en gång till för då nollas timern..

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Dåligt drag?därav rökgasfläkten.. :?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag röstar oxå för att koppla in dej på internskruven som joeri91942 skrev..

Har du verkligen så dåligt drag att du behöver rökgasfläkten??
Jag har helt uselt drag men har inga problem med pelletseldning men därimot med vedeldnig behövs den då panna är en självdragare..
Iof kanske det är stor motstånd i Calmarpannan utan dennes fläkt som ej används då du kör pellets eller??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Japp, jag har så dåligt drag att jag behöver ha fläkten. Hade en brand i pannrummet för ca tre år sedan och man kom fram till att dåligt drag i kombination med att man inte svetsat fast anpassningramen gjorde att rökgaspuffen skickade ut brännaren på golvet och det tog eld. Mitt försäkringsbolag stämde förra installatören som fick ta på sig allt. Den installationen gjordes innan jag flyttade in.

Åter till ämnet. Hur kopplar man enklast på sig på skruven? Finns det någon lämplig plint mellan skruv och brännare eller?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går väl använda en "strömtjuv" på kabeln till interskruven ?

Kör du brännaren med kallstart/underhållsglöd nu??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Skruven eller termostaten, något som går till innan tändsekvensen går in.
På så vis evakuerar du en del av de eventuellt farliga gaser som kan stå i pannan.
Standard inom kraftindustrin att alltid köra vädring först.

/Erik