Rökgasspjäll
Rökgasspjäll
Ni som har VB panna, har ni spjället som sitter på rökröret helt öppet? Är det nån för eller nackdel att stänga till det lite? Vet igentligen inte varför jag började fundera på detta.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Du menar motdragsluckan eller ? Den regleras av draget.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Om jag inte gör en total tankevurpa nu så -
Om det sitter ett spjäll på rökröret mellan pannan och skorstenen skall den vara helt stängd annars funkar inte motdragsluckan.
Allt drag kommer att gå genom spjället.
Jag testade med ett spjäll jag har i skorstenen och motdragsluckan rörde sig inte.
Om det sitter ett spjäll på rökröret mellan pannan och skorstenen skall den vara helt stängd annars funkar inte motdragsluckan.
Allt drag kommer att gå genom spjället.
Jag testade med ett spjäll jag har i skorstenen och motdragsluckan rörde sig inte.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Och hur ska då röken gå ut ur pannan om du har stängt spjället ?????!!
Om man har en motdragslucka så bör spjället till 90% av gångerna vara fullt öppet, sen justerar man motdragsluckan så att man får ca 15hPa inne i pannan/rökröret men innan motdragsluckan.
Så gör man i de flesta fallen.
Sen finns det också undantag.
Om man har en motdragslucka så bör spjället till 90% av gångerna vara fullt öppet, sen justerar man motdragsluckan så att man får ca 15hPa inne i pannan/rökröret men innan motdragsluckan.
Så gör man i de flesta fallen.
Sen finns det också undantag.
kenhje: "Om jag inte gör en total tankevurpa nu så -"
nja... jag har faktisk sett värre ... men inte ofta! Faktisk mycket sällan så allvarliga vurpor...
Du är på mycket fel spår!
Rökgasen ska INTE stängas av innan den når skorstenen, den ska faktisk kunde flöda fritt dit om man vill undvika CO-förgiftning, rökstank och brandrisk.
Dragbegränsaren är sedan en grej som ser till att draget i skorstenen inte överstiger det inställda nivå och därmed drar för mycket luft igenom eldstaden då det sänker effektiviteten.
nja... jag har faktisk sett värre ... men inte ofta! Faktisk mycket sällan så allvarliga vurpor...
Du är på mycket fel spår!
Rökgasen ska INTE stängas av innan den når skorstenen, den ska faktisk kunde flöda fritt dit om man vill undvika CO-förgiftning, rökstank och brandrisk.
Dragbegränsaren är sedan en grej som ser till att draget i skorstenen inte överstiger det inställda nivå och därmed drar för mycket luft igenom eldstaden då det sänker effektiviteten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!