Vad har ni för inställningar på era CTC Ecoflex ?
-
- Ungskog
Vad har ni för inställningar på era CTC Ecoflex ?
Det vore intressant vad övriga användare hade för inställningar på era CTC Ecoflexpannor .
Min "Skruv" för rökgasjusteringen är 20mm från skalle till mutterns botten = ner till plåten .
Då har jag 94 i rökgas = lite lite tycker jag .
Pellets inställningar på 15kw :
Hög skruv 39
Hög fläkt 68
Låg skruv 25
Låg fläkt 40
Det vore väldigt schysst om flera kunde skriva i sina inställningar för jag tycker jag får mycket aska = nästan 2 asklådor / pall .
mvh Bengt-Åke Linder Falköping
Min "Skruv" för rökgasjusteringen är 20mm från skalle till mutterns botten = ner till plåten .
Då har jag 94 i rökgas = lite lite tycker jag .
Pellets inställningar på 15kw :
Hög skruv 39
Hög fläkt 68
Låg skruv 25
Låg fläkt 40
Det vore väldigt schysst om flera kunde skriva i sina inställningar för jag tycker jag får mycket aska = nästan 2 asklådor / pall .
mvh Bengt-Åke Linder Falköping
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
Uppvärmingsyta 250kvm inkl garage
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med dom där inställningarna är brännaren på kanske ca 8 kW i hög så det är inte konstigt med låg rökgastem, Men är rökgastempen enligt pannan så är den 20-30° högre..
Kolla med en hushållsvåg hur mycket pellets brännaren förbrukar på 5 min, 260 gram på 5 min då är den på 15 kW..
För att få 15 kW behöver du 70-80% matning beroende på pellets, Den jag fick nu senast behövs 82% matning för 15,5 kW då den bara gav 12,5 med 70% matning..
För att pannan ska gå hyfsat effektivt bör du inte köra pannan på lägre än 8 kW vilket gör 140 gram/5 min..
När du kollar effekten fyller du upp internförrådet o håller det fyllt genom att mata brännaren manuellt i 5 min från vågen..
Är det installatören som justerat in pannan med dom värdena??
Du bör inte få mer än 1 asklåda från ca 1,5 ton pellets/nästan 2 pall.. Låter som askmängden som en kompis hade i sin Ecoflex, På vintern fick dom full låda efter 3-4 dygn o nu efter byte till en biomatic blir det ca 1/2 låda/mån..
Kolla med en hushållsvåg hur mycket pellets brännaren förbrukar på 5 min, 260 gram på 5 min då är den på 15 kW..
För att få 15 kW behöver du 70-80% matning beroende på pellets, Den jag fick nu senast behövs 82% matning för 15,5 kW då den bara gav 12,5 med 70% matning..
För att pannan ska gå hyfsat effektivt bör du inte köra pannan på lägre än 8 kW vilket gör 140 gram/5 min..
När du kollar effekten fyller du upp internförrådet o håller det fyllt genom att mata brännaren manuellt i 5 min från vågen..
Är det installatören som justerat in pannan med dom värdena??
Du bör inte få mer än 1 asklåda från ca 1,5 ton pellets/nästan 2 pall.. Låter som askmängden som en kompis hade i sin Ecoflex, På vintern fick dom full låda efter 3-4 dygn o nu efter byte till en biomatic blir det ca 1/2 låda/mån..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
Jag glömde skriva att min asklåda är på 40 liter och det blir ju då ca 60-80 liter aska på 1 pall och det är väl lite mycket .
Rörmokaren som installerade pannan hade inga grejer till sökgasinställning och jag har pratat med sotaren också och den är för avancerad för dom så jag har inte fått någon inställning mer än att jag har sänkt pelletsmatningen lite samt höjt fläkten .
Det vore även väldigt intressant att få reda på andras inställningar även om skortenslängden spelar roll för inställningen , jag har ca 7-8 meter skorsten .
Rörmokaren som installerade pannan hade inga grejer till sökgasinställning och jag har pratat med sotaren också och den är för avancerad för dom så jag har inte fått någon inställning mer än att jag har sänkt pelletsmatningen lite samt höjt fläkten .
Det vore även väldigt intressant att få reda på andras inställningar även om skortenslängden spelar roll för inställningen , jag har ca 7-8 meter skorsten .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
Som sagt beror det ju på pelletsen, men mina inställningar är hög: 68% matning 32% fläkt, låg: 41% matning 16% fläkt. Rökgasjusteringen har jag helt stängd. I hög visar pannans mätare ca 90 grader. Ca 115 med annan termometer.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är samma storlek på asklådan i Ecoflex som i Biomatic så den ska inte bli full från så lite pellets som drygt 400 kg..Bengt-Åke Linder skrev:Jag glömde skriva att min asklåda är på 40 liter och det blir ju då ca 60-80 liter aska på 1 pall och det är väl lite mycket .
Värdena som "ja" har verkar vettigare o stäng rökgasjusteringen..
Skaffa motdragslucka o ändra inställningarna till
Matning hög 70% fläkt 33%
Matning låg 45% fläkt 18%
visst eldar du mot acktank??
Då kan du avaktivera låg genom att ställa fläkt 0%
Om du kollar/justerar in så den förbrukar 260 gram pellets/5 min så ska fläkten va 33% vilket motsvarar 15 kW..
Hur ser askan ut??
Bör bli "överhopp" från koppen med så hög fläkt vilket gör askan grynig, När pannan går kan du dra ut asklådan lite o se om det hoppar över då pannan går..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
Jo jag kör mot acctankar men jag blir lite fundersam över installatörens inkoppling för att jag har en pump som går hela tiden och en del har sagt att då jag har solpaneler så skulle det sitta en pump med styrning och givare som känner av temperaturskillnaden mellan pannan och tanken .
Skall man sätta styrning på den pumpen mellan panna och tank eller kan den gå konstant ?
Jag har en sådan lucka som öppas för att ventilera skorstenen och skall ändra till dina inställningar så får jag se hur det blir .
Det blir nog en del överhopp och det bör ju resultera i icke helt förbrännd pellets .
Hmm går ner och ändrar direkt .
Tusen tack JA och Andre så länge jag återkommer med resultat och även flera får ju komma med vad dom har för inställningar .
Skall man sätta styrning på den pumpen mellan panna och tank eller kan den gå konstant ?
Jag har en sådan lucka som öppas för att ventilera skorstenen och skall ändra till dina inställningar så får jag se hur det blir .
Det blir nog en del överhopp och det bör ju resultera i icke helt förbrännd pellets .
Hmm går ner och ändrar direkt .
Tusen tack JA och Andre så länge jag återkommer med resultat och även flera får ju komma med vad dom har för inställningar .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sitter det ingen termiskventil/laddomat mellan panna o tank??
Hur mycket tankdiff kör du brännaren på??
Har du allt rätt kopplat så ska tempgivaren för brännaren sitta på acktanken o brännaren ska bara behöva gå då tanken laddas..
Har du värme o vv uttag i tanken??
Har du allt rätt kopplat så ska tempgivaren för brännaren sitta på acktanken o brännaren ska bara behöva gå då tanken laddas..
-
- Ungskog
André skrev:Sitter det ingen termiskventil/laddomat mellan panna o tank??
Kalltappvattnet går in i botten på tanken och tas ut nästan i toppen och är då uppvärmt och går in i till pannans del där kallvatten skall gå in och det är väl förmodligen rätt kopplat (tror jag ) för sedan kommer det ju ut i varmvattenuttaget och vidare till en blandningsventil/skållningsskydd .
Däremot är jag väldigt fundersam till hur det är inkopplar för övrigt för att själva elementsystemet har inget med acctankarna att göra för dom är ju samplacerade på pannans högra del och har ingång och utgång i samma koppling och dom går direkt till elementen .
Det som har sammankoppling med tanken är ett uttag i bak på pannan som går in i tanken via den pumpen som jag har en vanlig strömbrytare till och den går in ca 2/3 upp i tanken och det är förmodligen för att det skall vara skiktning på vatten temperaturen i tanken .
Den anslutningen som är på pannans högra sidan går till acctankens topp och har då även ett expansionskärl på samma slinga .
Jag kan ju ta kort på hur det är kopplat men kn man bifoga bilder ?
Mycket tacksam för svar då jag är lite tveksam till installationen eller elementslingan kanske inte skall gå in i acctankarna ?
På denna länken http://www.ctcvarme.se/enertech/index.p ... 63_swe.php som iofs är en inkoppling till en värmepump så kommer den blåmärkta slingan från min acctank med redan uppvärmt vatten .
Den röda går sedan rakt ut till kranarna via en blandningsventil .
Den som är märkt G1 går till tppen på min acctank och sedan en anslutning som inte är med i bilden i bak går till 2/3 ar upp i tanken .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm jag tycker det är kopplat tvärtom mot hur det borde varit, Man brukar koppla så allt uttag görs från acktanken (både värme o vv)
Man brukar koppla så kallvattnet går via pannan först sen till tankens slingor för att tömma pannan på värme först..
Som du har det nu är tanken som en volymförstorare..
Går pumpen mellan panna/tank hela tiden??
Jag tycker du borde stänga bort tanken på vintern om du inte har det??
Man brukar koppla så kallvattnet går via pannan först sen till tankens slingor för att tömma pannan på värme först..
Som du har det nu är tanken som en volymförstorare..
Går pumpen mellan panna/tank hela tiden??
Jag tycker du borde stänga bort tanken på vintern om du inte har det??
-
- Ungskog
Jo det känns ju som att tanken värmas upp till ingen nytta men iofs så går ju pumpen och kör runt den men anledningen til att det är kopplat så med varmvattnet är kanske att solpanelerna värmer upp det kallvattnet som kommer in och sen är det varmt när det kommer till tanken .
Man man ju haller inte koppla pumen så den går bara när skruven går för det är väl meningen att det skall cirkulera när pannan är i viloläge .
Jag har väl egentligen ingen användning för acctankarna när jag kör med pellets eftersom pelletsen går ju när den skall och det blir väl alltid en del spillvärme från tankarna och rören till och från .
Anser du att jag skall stänga av pumpen och stänga vredet .
Köra med pumpen konstant .
Koppla så pumpen går samtidigt som skruven .
Investera i 7500:- i en pump med givere för pannan /tanken , får mycket pellets för det .
Man man ju haller inte koppla pumen så den går bara när skruven går för det är väl meningen att det skall cirkulera när pannan är i viloläge .
Jag har väl egentligen ingen användning för acctankarna när jag kör med pellets eftersom pelletsen går ju när den skall och det blir väl alltid en del spillvärme från tankarna och rören till och från .
Anser du att jag skall stänga av pumpen och stänga vredet .
Köra med pumpen konstant .
Koppla så pumpen går samtidigt som skruven .
Investera i 7500:- i en pump med givere för pannan /tanken , får mycket pellets för det .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det som är synd/dåligt som det är installerat hos dej är att du inte får nån användning automatisk från solen till värme o att förlusterna bli högre då du kör pellets..
Vintertid/då solen inte ger något tycker jag du ska stänga kranarna o pumpen o endast använda pannan för värme/vv..
Om allt varit som det borde så skulle du haft en laddomat mellan panna/tank o denna styrts av brännaren, Då brännaren startat skulle laddomatpumpen oxå startat men inte börjat pumpa över nått före panntempen stigit till 80-85°
Start/stopp av pannan skulle styrts av givare på tanken så brännaren startat då tanken varit t.ex 50° i toppen o stoppat då hela tanken varit full alt halvladdad till 80-90° så solfångarna haft en kall botten att jobba mot..
Både värme/vv skulle varit anslutet till acktanken o möjligen att kallvattnet gått via pannan först, Ett återvinningskoppel skulle inte heller varit helt fel så pannan först tömts på värme innan det börjats tas från tankarna pga att ecoflex har rätt stor vattenvolym som ger stora förluster då mycket av värmen går ut via skorsten..
Men men nu är det som det är o då tycker jag att du ska stänga pumpen o avstängningarna till tanken så bara pannan används då alla rör o tank ger ökade förluster, När solen börjar ge mer så kan du öppna kranarna o starta pumpen för då får du ju även värme från solen via shunten på pannan..
Det jag skrev ovan gör att det sköter sej automatiskt, När solen levererar så står pannan o vid mulet så laddar pelletspannan tanken..
Stänger du bort tank/arna så kan du köra med både låg o hög läget på brännaren aktiverad, Men gör gärna en mätning med hushållsvåg så du vet vilken effekt brännaren är på så kan jag kolla upp med mätaren vad du ska ha för fläkt.. Det är ju energin som avgör hur mycket fläkt som behövs o då behöver du bara ändra matning så effekten är den samma vid pelletsbyte..
Vintertid/då solen inte ger något tycker jag du ska stänga kranarna o pumpen o endast använda pannan för värme/vv..
Om allt varit som det borde så skulle du haft en laddomat mellan panna/tank o denna styrts av brännaren, Då brännaren startat skulle laddomatpumpen oxå startat men inte börjat pumpa över nått före panntempen stigit till 80-85°
Start/stopp av pannan skulle styrts av givare på tanken så brännaren startat då tanken varit t.ex 50° i toppen o stoppat då hela tanken varit full alt halvladdad till 80-90° så solfångarna haft en kall botten att jobba mot..
Både värme/vv skulle varit anslutet till acktanken o möjligen att kallvattnet gått via pannan först, Ett återvinningskoppel skulle inte heller varit helt fel så pannan först tömts på värme innan det börjats tas från tankarna pga att ecoflex har rätt stor vattenvolym som ger stora förluster då mycket av värmen går ut via skorsten..
Men men nu är det som det är o då tycker jag att du ska stänga pumpen o avstängningarna till tanken så bara pannan används då alla rör o tank ger ökade förluster, När solen börjar ge mer så kan du öppna kranarna o starta pumpen för då får du ju även värme från solen via shunten på pannan..
Det jag skrev ovan gör att det sköter sej automatiskt, När solen levererar så står pannan o vid mulet så laddar pelletspannan tanken..
Stänger du bort tank/arna så kan du köra med både låg o hög läget på brännaren aktiverad, Men gör gärna en mätning med hushållsvåg så du vet vilken effekt brännaren är på så kan jag kolla upp med mätaren vad du ska ha för fläkt.. Det är ju energin som avgör hur mycket fläkt som behövs o då behöver du bara ändra matning så effekten är den samma vid pelletsbyte..

-
- Ungskog
Jag har nu kört några dagar med dom inställningarna och luckan stängd men får bara en rökgastemp på ca 75 grader .
Menar du att jag skall lossa anslutningsröret från skruven och väga den mängden pellets för det är ju svårt att väga det som matas fram .
Vad är den störst nackdelen med att ha pumpen mellan tanken och pannan igång hela tiden ?
(sorry för alla frågor )
Menar du att jag skall lossa anslutningsröret från skruven och väga den mängden pellets för det är ju svårt att väga det som matas fram .
Vad är den störst nackdelen med att ha pumpen mellan tanken och pannan igång hela tiden ?
(sorry för alla frågor )
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den tempen är vad pannans givare visar o den stämmer inte särskillt ofta utan brukar visa 20-30° för lite, Men för att vara på den säkra sidan ang kondens så kolla med en stektermometer 50 cm från skorstenstoppen att den håller 60-65° o att det inte blir kondens..
Kan kolla med stektermometer även ut ur pannan, Har du rengjort givaren på pannan??
Helt rätt, Ta lös slangen vid brännaren o håll internförrådet helt fullt medans du matar brännaren manuellt från en våg i 5 min..
Fyll internförrådet fullt o starta tidtagningen för att se hur mycket den förbrukar under 5 min..
Största nackdelen med att ha pump/acktank ansluten till pannan som volymförstorare är att du får ökade förluster, Kan vara ca 10% ökning..
Kan kolla med stektermometer även ut ur pannan, Har du rengjort givaren på pannan??
Helt rätt, Ta lös slangen vid brännaren o håll internförrådet helt fullt medans du matar brännaren manuellt från en våg i 5 min..
Fyll internförrådet fullt o starta tidtagningen för att se hur mycket den förbrukar under 5 min..
Största nackdelen med att ha pump/acktank ansluten till pannan som volymförstorare är att du får ökade förluster, Kan vara ca 10% ökning..
-
- Ungskog
Nu har jag kört ett par dagar med dina inställningar och jag har nu även tagit bort inställningen för "varmhållningen " .
Det jag sett nu är att det inte blir fullständig förbränning för det ser ut som små förkolnade pelletsar som ligger i asktunnan .
I morgon så kommer en rörmokare och skall byta matarskruven och han skulle även också se på inställningarna och skulle se om han kunde göra något åt det .
Jag skall även se till och ha pannan rengjord tills imorgon .
Det jag sett nu är att det inte blir fullständig förbränning för det ser ut som små förkolnade pelletsar som ligger i asktunnan .
I morgon så kommer en rörmokare och skall byta matarskruven och han skulle även också se på inställningarna och skulle se om han kunde göra något åt det .
Jag skall även se till och ha pannan rengjord tills imorgon .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
4,5 pall /år