Äntligen. Någonting som verkar sjyst vad gäller askproblemet och som inte kräver en hel maskinpark för att iscensätta . Har provat en del olika idéer men inget har varit bra "nog" hittills.
Tack till DIG JoBy för en bra enkel beskrivning och att Du ville dela med dig av din uppfinningsrikedom. Det tar , åtminstone för mig" lite tid när allt ska kluras ut från ide till verklighet och nu sparade jag en hel del tid.
Jag kommer omgående att göra en likadan och tackar än en gång.
mvh
Anders
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Sökte länge efter en lämplig tratt med rätt konvinkel till att bygga en cyklon tills jag såg JoBys fina bygge. Skall koppiera din renare med lite modifiering med måtten från http://aerosol.ees.ufl.edu/cyclone/section06.html Det är mest inloppet i cyklonen som jag vill öka lite. Vet ej om verkningsgraden kommer öka för det men det kan vara kul att prova. Tänkte ev bygga två st efter varandra med asksugen som första uppsamlingskärl och en gammal gurkburk som andra kärl, och kanske kanske en hemmabyggd vattenrenare efter det för att få 100% rening men det kanske är överkurs...
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
En sak att tänka på dock. Plasten genererar ordentligt med statisk elektricitet och man hör överslag ibland. Det har ju ingen betydelse när man suger aska men man bör undvika att suga brännbara material, särskilt pellets med fint damm.
Tidigare har jag använt en burk med tygfilter, men filtret blev nästan tätt innan jag var klar. Den här har samma effekt hela vägen tills den blir full.
Genomskinlig cyklon är en rolig ide, när jag såg det tänkte jag att en PET flaska har en ganska bra form. Tyvärr finns den stadiga peltflaskan som skulle hålla för vakuum knappt längre att köpa.
hörni hur funkar vanliga grovdammsugare till aska?
Köpte en Kärcher xxx... för en 1200kr ungefär.. Frågade försäljaren om den fixar aska, "visst inga problem, bara de har en 1200W eller mer". Min var på 1400W så det kändes ju bra.
Har inte testat att dammsuga pannan ännu, det dröjer nog ett tag men kan ju vara bra att veta om jag kommer förstöra grovisen eller inte?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Har en kärcher och suger aska med, den har hållt i 2 år nu... rätt bra tycker jag, men det lutar nog åt en askfälla, filterna sätter igen hela tiden...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Kör du med nån speciell påse också eller är det typ 'standard'?
Man fick ju med ett patronfilter och en påse fast jag fick känslan av att det finns en massa olika..har inte tittat särskilt mycket på den biten ännu.
Edit: Undvik att använda citering när ni svarar direkt under det inlägg som avses. Citering borttagen / Roli moderator
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Danne031 skrev:hörni hur funkar vanliga grovdammsugare till aska?
Köpte en Kärcher xxx... för en 1200kr ungefär.. Frågade försäljaren om den fixar aska, "visst inga problem, bara de har en 1200W eller mer". Min var på 1400W så det kändes ju bra.
Har inte testat att dammsuga pannan ännu, det dröjer nog ett tag men kan ju vara bra att veta om jag kommer förstöra grovisen eller inte?
Du kommer att få köpa filter ca 4-10 ggr per år.
Och då har jag inte nämnt påsarna....
Skaffa en billig dammsugare typ 2-400:- klassen och köp en riktigt bra askavskiljare istället.
Ok är på gång nu att sätta ihop denna manick. Läste att aluminiumtejp på in och utsida samt jordning av dessa skulle lösa det statiska problemet. Nån som testat?
Sen en fråga om 110mm röret. Den hade ju ett yttre löst hölje, har du kört teleskop variant på det för att få precis rätt längd? Eller körde du bara enheten som den var?
JoBy var det tanken att det avsmalande Dammsugarmunstycket skall öka hastigheten? Om man kapar ner det här röret till precis efter avsmalningen får man ju lite bättre passform?
Behövs det ingen spiral för att anvisa luften till rotation?
Och vad är anledningen till att du kortar av det ena 50 röret?
Jag skulle kunna göra den övre stora cylindern längre. Behöver jag en längre inre del då? Och behöver man då vinkla den inkommande skitluften så att den inte tar för många varv runt röret ? Får känslan av att det blir mer "downforce" då.....?