luft när trycket sjunker
Jag hade samma problem med luft i laddkretsen när systemet
kallnat och trycket sjunkit, i mitt fall kanske till 0,7 bar.
I mitt fall var det förtrycket i exp. kärlet som var för lågt.
Efter att jag la i ett förtryck på 0,5 bar så har problemet försvunnit
och exp.kärlet jobbar i ett mindre tryckområde dvs går inte upp
lika högt i tryck vid full tank och inte lika lågt vid tom.
Det är ju i alla fall enkelt att testa...
kallnat och trycket sjunkit, i mitt fall kanske till 0,7 bar.
I mitt fall var det förtrycket i exp. kärlet som var för lågt.
Efter att jag la i ett förtryck på 0,5 bar så har problemet försvunnit
och exp.kärlet jobbar i ett mindre tryckområde dvs går inte upp
lika högt i tryck vid full tank och inte lika lågt vid tom.
Det är ju i alla fall enkelt att testa...
Nej jag har inte byggt den själv finns att köpa hos de flesta grossister tyvär är den ganska dyr så inget att ha för sitt eget system. Den vi har på jobbet kostar att hyra ett par hundringar dygnet.Matab skrev:Hur ser en "avgasare ut? Har du gjort den själv?
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Nja vetifanken!Funderar på om man inte ska bygga om till öppen exp?Eller man kan lita på att det räcker med att montera luftfälla.Vart ska den sitta isåfall?Nära tanken eller pannan?Föresten hur högt över elementen behöver ett öppet kärl sitta?

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Har du plats för ett öppet kärl? räcker med att det är över högsta punkt ca 50 cm. Problemet met öppet kärl på vind är frysrisken rinner igenom hela kåken om det går hål.
Lufta ordentligt sätt fälla på returen och stigaren. Luften går att bli av med
Mvh Eldflugan
Lufta ordentligt sätt fälla på returen och stigaren. Luften går att bli av med
Mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Lägger nog ner öppet kärl så länge,får nog plats med ett men är tveksam om ja får upp det över högsta element?Pannrummet ligger lite lägre än bostaden måste mäta lite nogare först.Får bli luftfällor så länge,frågan är om man ska koppla om och ladda tanken högst upp från sidan om man ändå ska ha isär laddkretsen?Går det sätta ett t-stycke på laddröret och sätta shunten där oxå?Så kan man ha en luftning på toppen av tanken oxå 

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Att få in luft i systemen när man har tryckkärl beror på att systemet blir stumt, pga av att kärlet inte expanderar riktigt.
Endera så är trycket för lågt så att "ballongen" komprimeras helt eller att "ballongen" är för hårt uppblåst.
Det är viktigt att skilja på systemtryck(vattentrycket) och förtryckt (ballongens tryck, som ska mätas när vattentrycket är noll).
Om systemtrycket sjunker under förtrycket orkar inte vattnet komprimera blåsan och systemet blir stumt och luft kan sugas in.
Om förtrycket är väldigt lågt kommer vattnet att trycka ihop blåsan och systemet blir då också stumt.
Förtrycket bör vara följande (kom ihåg att ställa in detta när systemet har gjorts trycklöst):
Antal meter till högst element x 0.1 bar, ex 5m höjdskillnad = 0.5 bar förtryck.
Systemtrycket ska sedan sättas till 0.1-0.2 bar högre än förtrycket när systemet är utkylt.
Går sedan systemtrycket över säkerhetsventilens inställning (vanligen 1.5 bar) när vattnet nått max. temp, så är kärlet för litet och bör kompletteras med ett till.
Endera så är trycket för lågt så att "ballongen" komprimeras helt eller att "ballongen" är för hårt uppblåst.
Det är viktigt att skilja på systemtryck(vattentrycket) och förtryckt (ballongens tryck, som ska mätas när vattentrycket är noll).
Om systemtrycket sjunker under förtrycket orkar inte vattnet komprimera blåsan och systemet blir stumt och luft kan sugas in.
Om förtrycket är väldigt lågt kommer vattnet att trycka ihop blåsan och systemet blir då också stumt.
Förtrycket bör vara följande (kom ihåg att ställa in detta när systemet har gjorts trycklöst):
Antal meter till högst element x 0.1 bar, ex 5m höjdskillnad = 0.5 bar förtryck.
Systemtrycket ska sedan sättas till 0.1-0.2 bar högre än förtrycket när systemet är utkylt.
Går sedan systemtrycket över säkerhetsventilens inställning (vanligen 1.5 bar) när vattnet nått max. temp, så är kärlet för litet och bör kompletteras med ett till.
"inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt blir det"
Hej på er! Hur gör man lättast systemet trycklöst för att ställa in förtrycket? Har ingen avstängare före kärlen utan de sitter direkt efter laddomat. (vet att det är fel, hade varit bättre att ha dem före laddomat kopplat mot botten av tanken, får nu felaktikt en uppvärmning av kärlen.)
Har fortfarande problem med att luft ibland kan sugas in, specielt när man inte eldat på ett tag och det fått svalna för mycket. Kan man på något sätt tömma tanken till systemtrycket blir noll (eller kan det inte bli det, när det är vatten kvar i tanken?)och därefter ställa in förtrycket? Är inte så sugen på att tömma 4 kubik och därefter ställa in förtrycket.
Har fortfarande problem med att luft ibland kan sugas in, specielt när man inte eldat på ett tag och det fått svalna för mycket. Kan man på något sätt tömma tanken till systemtrycket blir noll (eller kan det inte bli det, när det är vatten kvar i tanken?)och därefter ställa in förtrycket? Är inte så sugen på att tömma 4 kubik och därefter ställa in förtrycket.
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Släpp ut vatten bara med nån kran eller koppling,när trycket sjunkit något så kollar/fyller du luft i expkärlet.
Medans vattnet rinner ut.När du har rätt tryck i kärlet stänger du vattnet o fyller upp igen.Du behöver inte tömma hela systemet.

Hej, har samma problem men har öppet kärl, mkt. luft vid laddomaten, alla element blir varma. Har provat att elda upp allt, vrida upp shunten och alla element på max. Blir bättre i en vecka ungefär sen börjar det om igen. Föregående ägare eldade bara mot en tank och då inte ens upp till 90 grader, hon fyllde även på expansionskärlet en gång i veckan!! Fråga mig inte varför. Det verkar som luften samlas kring laddomaten och inte i elementen, hur ska jag göra för att bli av med luften, blir snart tokig.
Har haft en rörkrökare här som konstaterat att rördragningen ser bra ut men har inga tips på hur jag ska göra. Kan det vara som så att när jag öppnade dom andra två tankarna så frigjordes det en massa luft därifrån eller är det så att fd. ägarens kärlek till att fylla på vatten i tid och otid som gjort att det är mkt. syresatt vatten i systemet? Hur gör jag för att lufta på RÄTT sätt? En del säger varmt system en del kallt. Shunten öppen eller shunten stängd? Hur länge ska man vänta efter det att man stängt av pumparna? En del säger 10 min. en del säger 1 dygn!
Två hål i väggen, dyrt men bekvämt!!
Mvh.Holmsten
Har haft en rörkrökare här som konstaterat att rördragningen ser bra ut men har inga tips på hur jag ska göra. Kan det vara som så att när jag öppnade dom andra två tankarna så frigjordes det en massa luft därifrån eller är det så att fd. ägarens kärlek till att fylla på vatten i tid och otid som gjort att det är mkt. syresatt vatten i systemet? Hur gör jag för att lufta på RÄTT sätt? En del säger varmt system en del kallt. Shunten öppen eller shunten stängd? Hur länge ska man vänta efter det att man stängt av pumparna? En del säger 10 min. en del säger 1 dygn!
Två hål i väggen, dyrt men bekvämt!!
Mvh.Holmsten
Hej. det låter som om ditt expkärl är för litet? Om man måsre fylla på vatten ofta? men du måste nog skriva in mer uppgifter om din annläggning,vattenvolym etc. då är det lättare för alla att förstå o komma med lösningar.