ackumulator tank

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
uffux
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 12:52

ackumulator tank

Inlägg av uffux »

jag hadde tänk att installera ny värme anlägning och i samband med best av ack tanken, tänkte jag fråga om iden är tokig om man beställer en lång förvärme slinga som går från botten till toppen vidare till en genomströmsberedare för mitt varm vatten (dush,kran .osv) ,detta för
att få utt så mycket av ack tanken som möjligt den ska laddas via solpaneler och en vatten mantlad kamin.

sedan skall det också vara två solslingor en i botten en på mitten och sedan en topp slinga för värmen i huset.

//uffe
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Bara lite funderingar?
Varför skall du ha en slinga för värmen i huset, kan du inte ta ut vattnet direkt till radiatorerna ?
Att ha en förvärmningsslinga som går från botten på tanken verkar bra men varför inte avsluta med yterligare en slinga i topen för slutvärmning i stället, då minskar väll risken för legionella?
Skall du ha vvc ?
/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
uffux
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 12:52

Inlägg av uffux »

jag trodde man kunde använda ack tanken som en termos dvs vattnet där i bytts aldrig ut...

slingat i toppen hadde jag tänk använda för att ta ut värme för golv,element,om man ställer in genomströmsvärmaren på 65 grader så dör legionella,

/classe.... vad menar du med vvc.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Om du använder vattnet i acktanken direkt till att värma radiatorer golvvärme mm. kan du låta tanken svalna mer och ändå få ut tillräckligt med effekt till huset. Du kan även ta ur vattnet på flera nivåer i tanken för att inte förbruka det varmaste vattnet till värme i huset utan spara det till att värma tappvattnet. att skilja på vattnet i acktanken och radiatorerna ser jag ingen anledning till. Du kan iofs ha en värmeväxlare till radiatorer och golvvärme men jag förstår inte varför.

En varmvattenberedare är känsligare för legionella än ett kamflänsbatteri där har man snabbare omsättning på vattnet. Du pratade om att ställa genomströmningsberedaren på 65 grader har du då tängt en extern värmare utanför tanken ?

vvc betyder varnvattencirkulation. Man låter varmvattnet cirkulera i en slinga dit alla förbrukare är ankutna detta gör att man har varmt vatten direkt när man öppnar kranen.

/classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
hjobo
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 16:05
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Jag har ett förslag hur en acktank skall se ut. http://user.tninet.se/~ees519v/energi/s ... vedack.pdf
/Anders
hjobo
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ni får ursäkta mig, men det är säkert någonting som jag ej förstår det här? Som jag ser det när man kör in "solvärme" i en slinga i botten i tanken så måste det ju bli en ständig rörelse på vattnet i acktanken. Är det inte bättre att ha en "utdragen" slinga uppifrån och ner? Blir det inte mindre skiktningsstörningar då? Eller som i Lesolexemplet där det ser ut att vara två st. långa slingor, motorstyrda ventiler, avancerat "styrpaket" bara koppla ihop slingorna så man slipper avancerade (dyra) styrpaket. Det jag är ute efter är att varför måste det vara så avancerat, blir det så mycket sämre om man har ett lite enklare system?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

leifa.k skrev:Ni får ursäkta mig, men det är säkert någonting som jag ej förstår det här? Som jag ser det när man kör in "solvärme" i en slinga i botten i tanken så måste det ju bli en ständig rörelse på vattnet i acktanken. Är det inte bättre att ha en "utdragen" slinga uppifrån och ner? Blir det inte mindre skiktningsstörningar då? Eller som i Lesolexemplet där det ser ut att vara två st. långa slingor, motorstyrda ventiler, avancerat "styrpaket" bara koppla ihop slingorna så man slipper avancerade (dyra) styrpaket. Det jag är ute efter är att varför måste det vara så avancerat, blir det så mycket sämre om man har ett lite enklare system?
Ta ett exempel: Du har 60 grader i tanktoppen och 30 grader i botten. Ute är det en mulen dag och solfångaren kan inte leverera mer än 40 grader.

Om du då har som du föreslår en enda slinga genom tanken så har du endast två alternativ: 1) Du får ingen uppvärmnen alls, för att värmen från solfångaren är lägre än tanktoppen. 2) Du kör ändå för att höja bottentempen men kommer då att sänka topptempen och där med möjligheten att få varmvatten.

Hade du här haft en tank med en slinga i botten eller en med två slingor så hade du kunnat ladda in 40 gradigt vatten för att värma upp bottentempen.

Väljer du en tank med två slingor monterade lågt och högt. Dock ej längst upp, man vill ju ha lite volym över att värma också. Så "tankar man" tanken lågt när solfångaren bara kan leverera "låg temp" och högt för att prioritera varmvatten när det finns bra temp i solfångaren. När man har prioriterat sitt varmvatten i den övre delen av tanken så övergår automatiken (styrsystemet) till att ladda tanken lågt. Detta fungerar alldeles ypperligt.

En vanlig soldag hos mig börjar vid 8-tiden med att solpumpen går igång och tanken laddas lågt. Efter någon timme eller två så öppnas ventilen så att den övre slingan blir aktiv för att få upp tempen i den övre delen och därmed varmvatten tempen. Framåt lunchtid så har övre delen nått 65 grader (min programmerade brytpunkt) och systemet slås om för att fortsätta att ladda tankbotten. Skulle tempen i den övre delen sjunka under 65 grader så slår styrsystemet om igen för att se till att den övre delen hela tiden ligger över denna gräns så länge som solfångaren levererar vattentemp som är högre än detta gränsvärde.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Tack för ett pedagogiskt bra svar, nu är jag med i svängarna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Stratifieringsrör

Inlägg av apersson850 »

Ett enkelt system är att sätta solslingan i bottnen av tanken, och sedan sätta ett stratifieringsrör ovanpå. Det ser ut som en uppochnervänd tratt, ungefär. I den uppåtriktade pipen på tratten finns det några hål längs vägen mot toppen, samt ett längst upp, som på en vanlig tratt. Det varma vattnet från solfångarslingan leds upp i trattens pip, och släpps automatiskt ut på rätt nivå, beroende på hur varmt det är. Vattnets densitet vid olika temperaturer ser till att det kommer rätt.

Enkel princip utan rörliga delar, men den måste ju byggas in när man tillverkar tanken, förstås.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar