Först problem med fläkt sen med uppstart..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HenrikL
Ungskog

Först problem med fläkt sen med uppstart..

Inlägg av HenrikL »

Hej,
ny på forumet men har läst en hel del matnyttigt här under den senaste tiden. Verkar som folk här har bättre koll än vad dom flesta yrkesmän har eller så har jag bara träffat fel folk!

Fick problem för ett par dagar sen med att fläkten gick hela tiden på högsta fart (även när den inte elda). Var i kontakt med värmebaronen och fick rådet att plocka bort ic-kretsen och sätta tillbaka denna igen. Detta hjälpte inte och dom skickade ett nytt chip (om inte detta skulle hjälpa kunde det vara kortet enligt han) Fick det nya chipet och monterade det, fläkten funkar som normalt. Detta verkar dessvärre vara det enda som funkar. Fläkten är märkt ebm och chipet var märkt vbio konv 006 (det gammla vbio konv-001+ebm)så jag antar med hjälp av instruktionerna att detta är rätt. Problemet som jag har nu är att den inte vill starta. Startfasen påbörjas normalt med renblåsning och sedan frammatning av pellets. Efter ett tag slutar den gula lampan att blinka och dioden för tändningselementet slutar att lysa. Inget larm utlöses på brännaren (vet ej om lampan kan vara trasig men tror det ej) men fläkten fortsätter att gå på lågt varv. Startar man om direkt utan att mata ner mer pellets klarar den oftast att tända. Men när lågan väl är etablerad och den gula lampan lyser med ett fast sken matar den inte fram pellets och lågan dör så småningom ut. Brännaren fortsätter däremot att att indikera att där är låga och fläkten fortsätter att gå (hur länge som helst verkar det som). Den växlar dock inte upp till högeffekt läget. Slår man däremot om till högdrag har den samma tändningsproblem men efter att låga etablerats matar den fram pellets en fyra fem gånger för att sen sluta helt. Brännaren fortsätter att gå som om det var låga.
Har provat fotocellen genom att lysa på den och den verkar funka. Den släcks efter att man tagit bort ljuskällan men det gör den inte när den sitter i brännaren.

Någon som har en aning om vad felet kan vara? Är det kortet kan man ju undra vad det är för kvalitet på grejorna, men det kanske också är en förbrukningsvara......

Mvh Henrik
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Med alla de felindikationer som du beskriver så låter det ju som att kortet inte fungerar korrekt, eller att det finns några konflikter mellan det nya chipet och det gamla kortet. Jag har aldrig hört eller läst om något liknande. Ring VB igen och berätta läget!

Att korten skulle vara någon förbrukningsvara känns det inte som. Ex. vårt är orginalet från 2003.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

Det låter som styrningen har blivit tokig på din brännare. Testa att göra rent sockeln där chipet sitter monterat, det kan ha kommit in smuts som kortsluter (sot=kol=ledande) och ger fel signaler till brännaren. Gör enligt följande:

1. Bryt spänningen till brännaren
2. Försök "jorda" dig tex en hand på brännarhöljet och den andra på ett vattenrör i närheten
3. Ta en öron-tops med sprit eller elektronikrengöring eller liknande
4. Ta ur styrkretsen ur sockeln och gör rent
5. torka torrt med en ny tops
6. Sätt tillbaka styrkretsen

Starta sedan upp och håll tummarna.

På sikt bör du förstås försöka reklamera styrkortet och få ut ett nytt på garantin.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

Tack för tipsen!
Har nu testat "allt" och spenderat x-antal timmar med försöka felsöka, dock utan framsteg. Var i kontakt med värmebaronen igår och dom sa att det måste vara fel på kretskortet. Detta skulle inte innefattas av garantin då brännaren är 2,5 år gammal. Dom var tvungna att dra en gräns någonstans enligt honom.
2000 kr +moms +montering och inställning av brännaren=inte billigt........
Känns som det inte är så billigt att elda med pellets med tanke på alla omkostnader. Är inne på mitt tredje innerbrännarrör, tredje rostret också nu detta. Gissar att det är uppemot 7000 kr på tre år.
Känns rätt surt!

Henrik
CTC Total -86, viking bio -06, Mafa 300 L mini förråd, 1.5 metersskruv, tigex, 10m insatsrör 125 diam
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

HenrikL skrev:Tack för tipsen!
Har nu testat "allt" och spenderat x-antal timmar med försöka felsöka, dock utan framsteg. Var i kontakt med värmebaronen igår och dom sa att det måste vara fel på kretskortet. Detta skulle inte innefattas av garantin då brännaren är 2,5 år gammal. Dom var tvungna att dra en gräns någonstans enligt honom.
2000 kr +moms +montering och inställning av brännaren=inte billigt........
Känns som det inte är så billigt att elda med pellets med tanke på alla omkostnader. Är inne på mitt tredje innerbrännarrör, tredje rostret också nu detta. Gissar att det är uppemot 7000 kr på tre år.
Känns rätt surt!

Henrik
Aj, aj aj...
Det där lät ju inte roligt.
Har du installerat själv, eller genom en installatör? Vad säger de?
Är brännaren injusterad med instrument?

Den historik du beskriver tycker jag gör att VB borde vara lite öppna för good-will. Försökte du driva frågan dit, eller?
HenrikL
Ungskog

Inlägg av HenrikL »

Fösökte få det på någon slags garanti men som sagt menade han att gränsen fick dras någonstans.....man kanske e dum som inte ligger på mer men börjar bli ganska trött på skiten!!! Som grädde på moset ringde firman som ska åtgärda felet och undrade om dom kunde komma om en timme! bra framförhållning eller? Ville gärna ha igång den nu innan helgen så det var bara att släppa allt på jobbet och sätta sig i bilen. Väl hemma ringer han och säger att något annat akut kommit upp och att jag måste vänta till måndag! Man blir rätt nöjd. Ringde två andra firmor som jag fått telefonnummer ifrån värmebaronen men den ena hade ej tid och den andra syssla inte med pellets överhuvudtaget. Dom hade fått många samtal om pelletsbrännare och tyckte det var konstigt att man hänvisa till dom från värmebaronen.

Brännaren installerades av en kille med instrument som jag fått rekomenderad av någon. Brännaren har efter det ställts in inför varje säsong av auktoriserad firma. Senaste för ca 3,5-4 ton sen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Med den historiken och de fakta du anger, så tycker jag att du skall reklamera köpet (det är 3 års reklamationsrätt) till företaget där du köpte det.

Och be att få numret till VB distriktsansvarige och kräv att han tar tag i det också.

Det här med att de står och hänvisar till installatörer som inte vill jobba med, eller är utbildade på deras produkter har varit uppe tidigare, och är inte alls bra. Det har jag själv varit åt VB distriktsansvarige för några år sedan och klagat på.
Skriv svar