Tankar om tankar, skiktning och pvv i mitt nya värmesystem

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KB-U
Fröträd

Tankar om tankar, skiktning och pvv i mitt nya värmesystem

Inlägg av KB-U »

Har ingen bra uppgift på husets energiförbrukning, förra ägaren brände ca 8 ton pellets i den gamla oljepannan där luckan gjorts om för att passa pelletsbrännaren, gissar att en stor del av energin gick upp i rök...

Nu planerar jag i alla fall för att byta panna i sommar, var först inne på en kombi-panna, alltså med dubbla eldstäder (en för ved och en för pellets) samt ca 1000l i acc.tankar. Men efter att ha läst runt här på forumet om kombipannor, vedpannor, pelletspannor och acc.tankar så har jag kommit på andra tankar, det blir nu istället en renodlad vedpanna, eventuellt en där jag kan sätta in en pelletsbrännare om jag så önskar.

Men just nu är mina funderingar mer gällande designen/kopplingen av acc.tankar än val av den nya pannan.

Jag har begränsad takhöjd i källaren samt även lite begränsat med dörröppning till rummet där jag skall ha acc.tankarna placerade, detta ger att om jag ska ha 2000-3000l så får det bli 3-5 tankar. Det blir även två elpatroner (3+3kW) i den övre delen av tank ett. Vidare har jag efter allt läsande här på forumet fastnat för detta med en PVV.

Om jag förstår allt rätt så ska jag då kunna köra dessa 3-5 tankar i serie och köra tillbaka returen från såväl värmesystemet som PVV till botten på sista tanken oavsett sommar som vinter och därigenom kunna nyttja hela systemet året runt.

En frågeställning: Vid seriekoppling, hur fungerar egentligen skiktningen? Har jag fattat det rätt om jag påstår följande: Värmen i respektive tank stiger uppåt mot toppen, men för att sedan få över den värmen till nästa tank måste det till ett flöde. Om detta flöde kommer innan skiktningen skett (flödet in i botten är för stort) så hinner inte skiktningen i respektive tank ske och då skickas "ljummet vatten" istället för "varmt vatten" över till nästa tank. Alltså, det skall vara ett lågt flöde in i botten på sista tanken för att inte blanda runt vattnet för mycket.

Så, har jag fattat det hela rätt när det gäller acc.tankar, skiktning och PVV, eller...?

Något annat som jag missat eller som jag ska fundera på innan jag bestämmer mig?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Du får ett bekvämare system om du har en stora ac-volym. Mindre tid går åt till att elda. Ac-tanken skiktar bäst om den är rund och hög och endast en. Hade samma problem när jag planera mitt system tills jag bestämde mig för att placera pannan i garaget och dra in en kulvert till huset på köpet fick jag ett varm garage. Att ha många tankar kan vara problem: Dyrare instalation mer förluster i systemet och fler komponenter som kan haverera.
OM du har en tank behöver du ingen PVV sätter patronerna högst upp i tanken ett kambatteri saken är klar kompletera med en vvc-slinga samt en liten vvb som du kopplar i serie med kambatteriet och du har alltid varm morgon duch
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Stort garage har jag men jag har ingen möjlighet att rymma pannrum där.

Å visst är det så att det går åt mindre kopplingar/rör om man bara har en acc.tank, och visst vore det bra om man kunde ha en 3 meter hög acc.tank på 5000 liter! :shock:

Men nu är det så att möjligheterna är begränsade, det är källaren som gäller och där är takhöjden ca 185cm och dörröppningen in till rummet där jag har plats för acc.tankar är inte speciellt bred, möjligen kan jag kanske öppna upp öppningen 10cm till, men det blir en del jobb då det är bärande vägg. Så det är inte så mycket att göra, det måste bli 3-5 acc.tankar i källaren.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

185 var inte mycket i takhöjd, med isolering och plats för rören ovanför så får du inte in mycket till tank.... du kan inte gräva ner dig i plattan och gjuta ett "badkar" att ställa tankarna i?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Har funderat på att gräva ur för att sänka golvet, som det är nu får t.om jag med mina fjuttiga 170cm ducka för rören som går i pannrumstaket! Men det är en hel del tidsödande jobb att gräva ur för att kanske få loss 10-20 centimeter extra i höjd...

Golvet i det rum där acc.tankarna skall stå vet jag inte ens hur det ser ut! Förre ägaren har byggt ett pelletsförråd i merparten av det rummet och bakom det förrådet är det inbyggt 2st acc.tankar om ca 500 liter som inte är inkopplade och de har inte varit det på över 10 år.

Så jag ska börja med att riva bort merparten av pelletsförrådet och minska ner det till att endast rymma drygt 500kg. Sedan ska jag ta mig en titt på de två acc.tankar som står där bakom, är dom okej så ska jag komplettera med ett par till nya acc.tankar. Är dom inte okej så får det bli byte av dom gamla samt komplettering med fler...

Jag ser inte kostnaden för lite extra material och några extra timmar för en rör-krökare att koppla ihop 4-5 acc.tankar som något som ska sätta stopp för planerna, det viktiga är att det fungerar, och om jag förstått det hela rätt så ska det gå att köra flera tankar i serie, speciellt om man då väljer en PVV som gör att man får skiktning/flöde genom tankarna.
Skriv svar