Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt. Det är inte färdigt men det lär ta lite tid så lika bra att visa hur det ser ut just nu.
Grovdammsugaren och en Mini CV06 från ClearVue Cyclones. Det är version 1 av sugboxen. Den blev lite för stor med tanke på hur lågt i taket det är. Själva pelletsförådet under ska byggas i hop med sugboxen för att hindra damm att virvla upp men jag måste fila lite på luckmekanismen. De stannar pellets på luckan och då blir det inte riktigt tätt när jag slår på dammsugaren igen. Den ska också kompletteras med någon typ av nivåvakt samt kanske en automatisk på och av av dammsugaren. Nu är det manuellt avslag som gäller när pelletsen kommer upp i cyklonen.

Själva inloppet inne i bulkförrådet. Här står jag och "dammsuger" pellets. Har inte någon riktigt bra lösning på en automatisk inmatning av pellets till slangen men det få duga än så länge. Bättre än att bära i hink i alla fall. Jag hade ingen tanke på att suga pellets när jag byggde förrådet så det är inte byggt för att göra det på något enkelt sätt. Förslag mottages gärna.

Pelletsen sugs genom ett vanlig 50mm avloppsrör + en grovisslang i början. Allt som allt ca 5-6 m. Å det är inga problem. Har även provat men den 50 mm spånsugslangen som Jula har och det funkade men gick trögare.
Det coola,tycker jag, med cyklonen är just dess förmåga att separera partiklar och luft. Det hamnar i princip inget i dammsugaren. Det gör att man aldrig får problem med igen satta filter i den. Om bara dammsugaren hade haft möjlighet till HEPA filer så hade det varit perfekt men det ska väll gå lösa på något sätt.
Gjorde en liten video och la upp på youtube. Taskigt ljusättning och obefintlig regi men den kanske kan ge lite. Det är ju i alla fall actionbilder.

http://www.youtube.com/watch?v=bIlnl5VGqJA