Spån, spån, massor av spån..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Spån, spån, massor av spån..

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Förrådet blev för några veckor sedan fyllt med 4 ton Agrolpellets (tillverkad i Malmbäck). Tyvärr verkar den väldigt porös, och innehåller mängder av spån.

Trots att jag har dräneringen (med ett 80-tal hål) i underkant på matarskruvens plaströr, så blir det så mycket spån som blir liggande kvar i matarslangen att det till slut byggs en "kulle", som förhindrar pelletsen att ramla vidare ner i fallröret. Med driftsproblem som följd.. :(

På en MAFA minisilo, som ju rymmer cirka 300 liter, dränerar jag bort cirka 20-25 liter spån. Och ändå är det alltså väldigt mycket spån kvar, som lägger sig i matarslangen.

Jag har gradvis höjt vinkeln på röret för att försöka komma tillrätta med problemet, men det krånglar ändå.

Någon med andra tips på att få bort spånet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ring leverantören och be dom komma och hämta prov från ditt bulkförråd. Visar det sig att det är mer än 4% spån i en viss mängd pellets som dom beräknar så äger du som fastighetsägare rätt att kräva att dom kommer och suger ur förrådet och ger dig en ny leverans.

Dom har väl haft något gröngöling igen som inte förstår hur man blåser in pelletsen i förrådet utan att skada den. För högt tryck orsakar oftast sådant här eller en kraftig böj på en slang som några exempel.

Stå på dig!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tyvärr så levererades pelletsen i början på oktober (men har inte börjat använda den förrän nu i dagarna) så möjligheten till reklammation känns väl lite tveksam.

Jag var själv med vid lossandet, och det gick inte ovanligt fort eller med ovanligt högt tryck. Chauffören krånglade t.o.m. in släpet för att slippa blåsa om den till bilen.

Vid lossandet fick vi dock använda lite specialkopplingar eftersom bilens gummislangar inte gick att ansluta till det normala intaget. Kanske kan det ha påverkat.

Tyvärr så måste det till 25 meter slang för att ansluta från vägen, så där faller väl reklamationsbiten också.

Vi har tidigare bara kört Neova och VIDA i bulk. Visst blir det spån också, men inte alls i dessa volymer..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
p cerok
Späd planta

Inlägg av p cerok »

Jag har ett tips. Jag köpte "fulpellets" fyra pall i småsäck förra året från nån typ utanför götet. Dessa ställdes under en ok presenning som jag brukar göra. Tyvärr regnade det utav bara h-vete oavbrutet i flera månader och varje vecka när jag skulle bära in mina 12 säckar, kom ju en del vatten in under presseningen och in i pallarna. Detta brukar ju inte vara något problem , säckarna är vanligt vis rätt täta och tål lite i alla fall men dessa var fulla med mer eller mindre stora hål och tålde ingen väta. Första pallen funkade bra men sen fick jag ett elände med massor med säckar där kanske 1 kg var spån och resten var ok. Att köra på detta i viking bio visade sig helt omöjligt. Den är sjukt känslig för finfraktioner och matningen har usel precision även med justa pellets. Lösning; av en perforerad "brukbalja" och en lagring och lite reglar gjorde jag en trumlare, som en cementblandare, som siktade ut spånet, och kvarvarande pelletar gick att använda. Faktiskt har aldrig min brännare gått så rent och fint som den gjorde förra året. använder mackapären ibland nu också, när jag har fått spån i. Jag medger att tanken att manuellt hantera alla pellets i en så stor leverans som du har råkat ut för, inte ter sig lockande men slipper man en massa annan handpåläggning lönar det sig kanske ändå.
Har en viking bio ansluten till en ctc-panna från -72. värmer 300 m2 på 5-6 pallar per år.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

hej hej.
Jag gjorde som så när jag hade problem med spån...
jag tömde silot och skruven. tog en lika lång bit 20mm slang (pem eller pex, men fungerar säkert med nåt metallrör också.)som skruven är lång och lade in den i skruven, på det viset fick jag en skruv med kärna istället för en korkskruv. Har kört sådär i snart en månad utan ett enda driftstopp . Jag fick dock öka bränslet en liten aning för det kommer lite mindre doser åt gången. Lutningen på skruven är ca. 40grader här hos mig.
Äntligen känns det som att man har en modern pelletsbrännare :shock:
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

kukkolapeter skrev:hej hej.
Jag gjorde som så när jag hade problem med spån...
jag tömde silot och skruven. tog en lika lång bit 20mm slang (pem eller pex, men fungerar säkert med nåt metallrör också.)som skruven är lång och lade in den i skruven, på det viset fick jag en skruv med kärna istället för en korkskruv. Har kört sådär i snart en månad utan ett enda driftstopp . Jag fick dock öka bränslet en liten aning för det kommer lite mindre doser åt gången. Lutningen på skruven är ca. 40grader här hos mig.
Äntligen känns det som att man har en modern pelletsbrännare :shock:
Hänger inte med, hur kan du få en kärna av en 20mm Pem?
Förklara närmare....för skylla på att det är Söndag :scratch:

EDIT:Ok, hjärnkontoret vaknade. Slangen går att skjuta in i spiralen.....vilken diameter har VB på ytterrör och spiral?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Hej.
Jag har ingen aning om vad det är för diameter på vare sig ytterrör eller skruv, men det gick som sagt att skjuta in 20mm plaströr in i skruven. Inte supertajt men det har fungerat klockrent (ta i trä). :lol:
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Skriv svar