hysteres
-
- Prima virke
hysteres
Ytteligare en hysteres fråga.
Grundfakta.
Iwabo s1x brännare
CTC elkombi -85
Min temostat på pannan verkar ha till och frånslag på 5 grader.
Det är hysteres har jag fattat.
Men för att ändra den till typ 10-15 graders skillnad..Hur gör man det?
Måste jag byta termostat eller går det att justera den?(termostaten)
Brännaren går korta stunder och ofta..
Det är det jag vill komma ifrån då jag förståt att det är bättre med längre bränntider.
Kom gärna med förslag på termostat om man måste byta.
Grundfakta.
Iwabo s1x brännare
CTC elkombi -85
Min temostat på pannan verkar ha till och frånslag på 5 grader.
Det är hysteres har jag fattat.
Men för att ändra den till typ 10-15 graders skillnad..Hur gör man det?
Måste jag byta termostat eller går det att justera den?(termostaten)
Brännaren går korta stunder och ofta..
Det är det jag vill komma ifrån då jag förståt att det är bättre med längre bränntider.
Kom gärna med förslag på termostat om man måste byta.
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Sfinx 60 rör.
Du har ingen inställning på brännaren som gör att den väntar ett antal minuter från det att termostaten kallat på värme och att brännaren startar?
Min Ulma har så, fast den gamla Ulman som jag har kan man bara ställa in 999 sekunder= 16 minuter. Sedan är ju det en nackdel med lång hysteres som inte är temperaturstyrd utan tidsstyrd, att om du förbrukar mycket vatten under en tid, t ex tappar upp ett bad, så kan panntempen sjunka bra mycket innan minuterna har gått och brännaren startar. Skulle finnas en inställning som gör att den startar när tempen är 60, och sedan elda upp till 80. Det gör det på nyare pelletspannor.
Men enligt ulma själva så är lång hysteres inget att sträva efter. Sa dom när dom ville sälja en ny ulma panna till mig. Minns inte varför bara
Men du skulle ju skaffa acktank om jag minns rätt, då får du ju längre gångtider och bättre verkningsgrad (kan man hoppas)
Min Ulma har så, fast den gamla Ulman som jag har kan man bara ställa in 999 sekunder= 16 minuter. Sedan är ju det en nackdel med lång hysteres som inte är temperaturstyrd utan tidsstyrd, att om du förbrukar mycket vatten under en tid, t ex tappar upp ett bad, så kan panntempen sjunka bra mycket innan minuterna har gått och brännaren startar. Skulle finnas en inställning som gör att den startar när tempen är 60, och sedan elda upp till 80. Det gör det på nyare pelletspannor.
Men enligt ulma själva så är lång hysteres inget att sträva efter. Sa dom när dom ville sälja en ny ulma panna till mig. Minns inte varför bara

Men du skulle ju skaffa acktank om jag minns rätt, då får du ju längre gångtider och bättre verkningsgrad (kan man hoppas)
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Det här är det klassiska problemet med gammaldags brännare.
Köra på i 5 graders hysteres kostar tändelement även om Iwabo elementen sägs vara mycket tåliga.
Termostat från http://www.ekontroll.com/ brukar vara receptet men ett dyrt sådant.
Startfördröjning är en nödlösning som inte alls är lika bra.
Att krångla till det med acktank bara för att man har en omodern brännare är väl att ta i. Billigare då att byta brännare. Inte vill man väl ha vedeldarnas alla begränsningar med skiktning osv. när man eldar pellets.
Köra på i 5 graders hysteres kostar tändelement även om Iwabo elementen sägs vara mycket tåliga.
Termostat från http://www.ekontroll.com/ brukar vara receptet men ett dyrt sådant.

Startfördröjning är en nödlösning som inte alls är lika bra.
Att krångla till det med acktank bara för att man har en omodern brännare är väl att ta i. Billigare då att byta brännare. Inte vill man väl ha vedeldarnas alla begränsningar med skiktning osv. när man eldar pellets.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tycker man att E-kontrolls lösning är för dyr kan man ju alltid göra som JoBy skrev. Skaffa ytterligare en termostat (ny eller begagnad) och ett hållrelä. Byggbeskrivning finns här på forumet för den som vill bygga själv. Skriv "hållkrets" i sökfunktionen så skall den nog komma fram......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Hmm ja här verkar det vara bäst att fundera ordentligt så det passar ihop med dom framtida investeringarna...
Acktank samt solvärme senare.
Acktank samt solvärme senare.
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
Sfinx 60 rör.
Sfinx 60 rör.
http://shop.conrad.se/websale7/FOX-temp ... 6%2fmd5%7d
Jag har sån som ovan och ska byta ut min styrning pga av ombyggnad av systemet, så om du är intresserad så kan du få köpa den. Den är knappt ett halvår gammal. Man kan själv bestämma hyseres på den, upp till 40 grader.
Skicka mig ett PM om du är intresserad...
Jag har sån som ovan och ska byta ut min styrning pga av ombyggnad av systemet, så om du är intresserad så kan du få köpa den. Den är knappt ett halvår gammal. Man kan själv bestämma hyseres på den, upp till 40 grader.
Skicka mig ett PM om du är intresserad...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...