Pannrummets storlek?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
nilblo1
Frö

Pannrummets storlek?

Inlägg av nilblo1 »

Hej, jag undrar över vedpannetillverkarnas uppgifter ang. utrymme kring pannan. Om man tar t.ex. Orlans 25 kW så vill tillverkaren ha 1 meter bakom och 0,8 m på varje sida samt 1,5 meter framtill. Visst förstår jag att det skall gå att komma åt runtomkring med rörkoppel, sotning och annat men... Är dessa mått på något sätt tvingande?
Har alla 1 meter fritt bakom sin panna? Skulle vara intressant att få veta.
Bygger timmerkåk som skall drivas med ved...
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Ja har bara 0,5m bakom pannan till skorstenen.Men man kan säga att det är bra ha ett stort pannrum så man får plats med lite ved oxå.Summa summarum man får aldrig för mycket utrymme. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
nilblo1
Frö

Inlägg av nilblo1 »

Så då ser jag två alternativ: Nyttja utrymmena på sidorna och baktill till vedförråd (veden är flyttbar den dan det skulle behövas roddas med pannan) eller göra dörren så smal att bara tunnisar som jag kommer in i pannrummet... Rörisar eller skorstensmästerfejjare på 120+ pannor göre sig icke besvär! Hmm - jag har en 50-dörr nånstans.... :P
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Mitt pannrum är 29 m². Men jag har inte en meter mellan pannan och skorstenen. Hade jag haft det hade inte rökröret som medföljde räckt fram till skorstenen, så det hade blivit rätt otrevligt i pannrummet när jag eldar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Till min panna (vedolux 37) anger Värmebaronen minst 200 mm fritt bakom pannan, mindre än det så blir det besvärligt att ta ur fläkten :(

Sidorna säger dom inget om men å andra sidan sotas den rakt framifrån, så där vill man ha dryga metern för att kunna jobba smidigt

Sen finns ju brandskyddsreglerna... minst en meter till brännbart material har jag för mig att dom säger så att trava ved mot pannan tror jag inte sotarn tycker om

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
nilblo1
Frö

Inlägg av nilblo1 »

Nej, inte tänker jag stapla ved på det viset - tyckte bara att minimimåtten på Orlan-pannans utrymme var väl frikostiga. Det är ju så mycket man vill ha i pannrummet, ack-tankar t.ex Det blir utsålt i ett nafs.
Tack för svaren i alla fall...
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har man betongväggar så kan det vara relativt nära ur brand/värmesynpunkt.Är det annat material så kanske de vill ha större avstånd.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kolla upp så att det inte handlar om minimiutrymmen för att komma åt att sota och linande först och främst sen kan det ju vara en idé att kolla upp med sotaren i området så att inte han kommer och gnäller i efterhand, regler för sånt här verkar hittas på hej vilt i olika kommuner ibland.

Om du ska ha långhårig röd plysch på väggarna så kan det ju vara bra med lite större avstånd 8) min panna har 10 cm fritt bakom pannan och högersidan står 5 cm från en vägg.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar