Brännaren vilar aldrig!!!!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som jag skrivit tidigare så har brännaren modulerandeeffekt = upp till 3 st steg..

Ni behöver/ska inte elda med ved samtidigt som du kör med pellets o som det verkar så är allt som det ska då ni har full värme inne..
Om ni ökar börvärdet till 85° kan jag garantera att den kommer hålla tempen runt 80°..

Som Icecap skrev så är det väldigt viktigt att alla luckor ska vara täta så att all luft som ska in till brännaren/elden går via brännarens fläkt..

Visst går det att ni ökar effekten på låg/min läget då kommer brännaren att komma upp i full temp o stå still en stund innan den måste starta igen..

Hur stort hus värmer ni??
Om huset är stort/dåligt isolerad så kan det krävas ganska mycket pellets för att hålla värmen, Här har vi haft blåsigt o kring -16° så nu ligger snittförbrukningen på 36-38 kg/dygn vilket gör ca 150 kWh/dygn till huset..
Men har ni otäta luckor med massa tjuvluft så kan ni riktigt dålig verkningsgrad..

Vet du vad ni har för inställningar på dom olika effekterna??
Matning/fläkt i lägena min, låg, hög

Om matningen är ställd riktigt lågt är det svårt att få den riktigt bra justerad, Brukar bli sämre under 50% matning vilket motsvarar ca 10 kW..

Svara gärna på dom frågor jag ställt så ska jag hjälpa dej så gott det går..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

hejsan, har precis kommit hem från jobbet därför har inte jag kunnat svara era frågor tidigare!

Men först och främst vill jag påpeka att ( Icecap ) jag tror inte att ni är osmarta att fatta. Men som sagt, jag är nyligen husägare och har absolut inte aning om hur panna och brännaren fungerar!!! och jag är osäkert på saker som ni fråga mig om, t.ex. plåtbit är det samma som jag har i pannan? Därför citerat jag era meningar, inte för att jag tror att ni är osmarta... Mitt fel, jag ber om ursäkta!

Nu...
2:Yes! pellets brännaren sitter på oljebrännarens plats!
3:luckan i ved delen är/var inte stängd!!! ( jag sprang ner och stänga till direkt efter att jag hade läst dina förklaring :D ) Är det lilla lucka som sitter utanför pannan du menade eller hur? isf. har jag också kedjan som styr dragning!!

Det kan vara problemet!!! eftersom jag hade luckan öppnad sedan den dan vi försökte elda med ved för att hjälpa brännaren att komma upp till rätt temp. :!: :!:
F´n det måste vara det :idea:
Senast redigerad av taxi3000 den tis 10 feb, 2009 01:29, redigerad totalt 1 gånger.
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

Adré:
Siffrorna som jag fick fram är följande:

-Matningsfaktor 0,1kg/h
-Förbrukning MEDEL 0,1kg/d
-Effekt 0

Mer hittar jag inte, vet inte hur jag ska få fram matning/fläkt.

Vi har ett hur på ca. 130kvm. en och en halv plan med källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det som ska vara stängd är alla luckor i veddelen och även "skruvluckan" på vedinkast-luckan.

I mitt hus (data i signatur) går det åt runt 1½-2 säck/dygn i nuläget (-4°C ute, full värme inne, även källaren).

Har du dragbegränsare? Alltså en vipplucka med en liten kontravikt, den ser till att draget igenom pannan inte överstiger det inställda nivå och har man en skorsten med ordentligt drag kan det definitivt behövas. Generellt är den bra att ha, den ger stabila arbetsförhållanden för pannan/brännaren men man kan klara sig utan ... ett tag iaf.

Då jag monterade min brännare (2005-12-22) höll jag järnkoll på pelletsåtgången och jag höll på att svimma, den sörplade pellets i en faslig fart och jag räknade snabbt ut att det ville bli avsevärd dyrare än med olja! Sedan blev det mindre kallt och pelletsförbrukningen lugnade ner sig kännbart och efter ett par år har jag lärt mig att de 3 kallaste månader slukar ca: 55% av årets förbrukning.

Jag har ingen el-patron så på sommaren kör jag pellets till VV, inte ekonomisk optimalt men det fungerar. Att montera en VV-beredare ville kosta mer än jag kan tjäna in på överskådlig tid i sparat pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

Om jag förstår dig rätt så har vi nog ingen dragbegränsare.
Men hur vet man att nu är draget igenom pannan överstiger? bli det för varm i pannan eller?

En fråga till - vad är W? :? [/url]
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

taxi3000 skrev:Adré:
Siffrorna som jag fick fram är följande:

-Matningsfaktor 0,1kg/h
-Förbrukning MEDEL 0,1kg/d
-Effekt 0

Mer hittar jag inte, vet inte hur jag ska få fram matning/fläkt.

Vi har ett hur på ca. 130kvm. en och en halv plan med källare.
Nu börjar du komma på rätt väg.. :wink:

Matningsfaktorn är den mängd man kan lägga in som förrådsskruven ger, Ta en hink som du ställer under skruven som sedan körs manuellt i t.ex 5 min o den vikten ggr 12 så får du fram vad den ger/tim..
Då kan du se förbrukning o använda rengöring/uraskningslarmen mm

Då du håller in båda pil knapparna kommer du in i under menyn o där det står "effekt (0) blädrar du med +knappen tills det står (5) vänta tills den slutar blinka då går du in med höger pil, Först står det effekt 15 alt 20 kW sen kommer matning hög sedan fläkt hög osv.. Det är dessa värden jag är intresserade av att veta o som avgör hur mycket effekt brännaren är inställd på.. När du kollat det går vi vidare.. :wink:

Bra att du stängt luckan till vedeldningen, Kontrollera gärna att alla luckor o anslutningen runt brännaren är täta oxå annars blir det inte bra..
Du kan kollamed en tändsticka alt rök från en fimp som du för runt alla luckor, Gärna just efter brännaren gått då du har bästa draget.. Om lågan el röken sugs in så är det inte tätt vilket bör åtgärdas snarast, Finns "rep/packningssnöre för detta på ställen där kaminer säljs t.ex..

Draglucka som sitter på rökröret är alltid att föredra o du kan gärna höra med olle45 här på forumet så du får rätt storlek på den..

Har du testat vad som händer om du ökar tempen från 80-85° ??
Börjar brännaren hålla 80 istället för 75° då ??
Annars kan du gott ställa ner tempen till 70° för det ger mindre förluster = mindre förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

En sak till att beakta är att huset har en ganska stor mängd energi ackumulerad i sig.
Det innebär att huset avger värmen som finns lagrad när du stänger av brännaren. När den sedan startas igen så kommer mycket av den tillförda energin gå åt att "ladda" huset igen. Det innebär att brännaren måste gå mycket innan huset är återladdat.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

Adré :
Här är siffrorna som jag fick fram...

-Brännartyp 20kw
-Effekt Skruv Hög 65% - Låg 50%
-Effekt Fläkt Hög 36% - Låg 33%
-Effekt Skruv MIN 0%
-Effekt Fläkt MIN 36%

Jag ändrat tillbaka -effekt lägget- till 0, eller ska jag låta den står 5?

Är det viktig att man ha värme även i källaren? jag har stängt av alla elementen som finns i källaren. ...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då så då kan man se att du bör sänka fläkten i både hög o låg,
Fläkt hög 32%
Fläkt låg 28%

Med dessa inställningar är brännaren på ca 10 kW i låg o 13 kW i hög, För att kolla detta exakt så kan du kolla hur mycket pellets brännaren förbrukar i hög resp låg genom att mata brännaren manuellt i 5 min..
Då fyller du upp internförrådet fullt o håller det fyllt i 5 min så du ser vad den drar, Den går ju mest i låg o för att kolla hög är det bara att öppna shunten el ställa upp börvärdet till 90° så den får gå på hög under dessa 5 min..
När du gjort detta får vi fram effekten o då kan jag göra samma sak här med Co2 mätaren så vet vi vilken fläkt du ska ha exakt men du kan sänka som jag skrev direkt..

Vid 10 kW ska den dra 173 gram på 5 min
Vid 13 kW ska den dra 225 gram på 5 min
Dessa värden är inmatad effekt sen beror det på vilken verkningsgrad pannan har men med 90% skulle du ha 9 resp 11,7 kW ut till radiatorerna, Det är ganka mycket om ditt hus skulle kräva 9 kW då tempen bara är runt 0/-5° med tanke på storleken.. Det bör inte dra mer än 3 kW då men med tätning av alla luckor o rätt justerad brännare ska det bli bättre iaf.. :wink:

Mitt hus som jag värmer 180 m2 drar ca 9 kW då det är runt -25° ute

Du behöver inte ändra tillbaka till 0 utan den hoppar ur själv efter 10 min, Den går alltid tillbaka till att visa panntempen efter 10 min oavsett vilken meny du är inne i..

Har du plusgrader i källaren o inte behöver värme kan du ha den avstängd/nerställd, Lika så om det är något rum ni inte använder går det bra att stänga dörren o ställa ner tempen till 5/10°
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

ska ändra på direkten!!:!:

Tack för alla svar! jag återkommer med resultatet....

Ha det gött :D
Skriv svar