Visst den panna kan jag köra flera veckor utan aska, men jag rensar när jag är i källare och har tid, det är rolig. Alltså jag är seriös för välsköttAndré skrev:Tycker ändå de är ofta..manin skrev: Men min vikingbio gör jag var ungefär var 10-14 dagar att dammsuga uraska i eldstad och brännrör samt bortsa roster sen är klar och kör.
Sotning turbulator gjorde jag sist 2 maj för det var inte så mycket sot i turbulator, så jag skall sota hela panna vid slutet av maj månad. Senaste var det så lite aska.![]()
Jag sotar pannan o tömmer aska efter 660 kg förbrukad pellets o rengör brännare varannan gång = efter 1320 kg pellets..
Så nu blir det inte ofta..

Annars Vikingbio skulle inte va nå problem utan min panna (värmebaron STAR) har negativ askrymmer. Hade jag stor rymlig asklåda då behöver jag bara aska en gång i månad.
Jag har skrivit från början att det är inte lämplig med Värmebaron för pellets eldstad. Det vet jag att man få jobba ofta med tills jag blir tröttna på då skaffa jag ny panna med gott om askrymma och behöver bara rensa 6 ggr om året till exempel.