Gör ni elda pellets ännu idag fast varm ute?

manin
Pannrumstomte!

Gör ni elda pellets ännu idag fast varm ute?

Inlägg av manin »

Eller har avslutat och kör med elpatron eller solfånga?

Min vikingbio kör fortfaran med pellets ännu idag och såg helt okej och inget har jag upptäckt nån förändrig, däremot lite sämre luftdragning det kan man säga.
Varför jag tror att ute och pannrum är lika varmluft då därför det gör lite svårare att vara perfekt dragning åt pipa.

Själv har jag tänkt gör vila med min pelletsbrännare vid slutet av maj och slår över elpatron. Det gör lika mycket kostnader som pellets.

Hade jag acktank eller solfångare, då är perfekt :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag kör året runt med pellets
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

@ Notti .....

Hur mycket pellets kör du per år ????
Hur stor är hushållselen ??
Vad körde du förut ???
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Player
Ungskog

Inlägg av Player »

Jag kör fortfarande på pellets har ungefär 50 kg kvar. När bulkförrådet är tomt ska jag lägga i en skruv och byta brännare så att man får det lite slöare. Nu får jag hinka ur pelletsen till brännaren. Man vill ju hade lite lugnare när man kommer upp i åren. :lol:

Vi förbrukar c:a 7-8000 kwh i hushållsel och varmvatten. 2 vuxna 2 grabbar 19 och 14 år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu är pelletsen avstängd. Förra veckan gick den endast 5 h, det mesta av den tiden var för att hålla glöden vid liv (min brännare har "underhållsfyr", dvs saknar automatstart).

Solfångaren har helt tagit över värmeproduktionen för varmvatten och uppvärmning. Kör fortfarande ut lite golvvärme, c-pumpen går 9 h varje natt via timer.

Elpatron finns som backup ifall solvärmen inte skulle räcka till. Än så länge har den inte behövt gå in.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kommer att köra pellets hela året för att jämföra med ifjol.. Nu med nya grejer i pannrumet.. :)
Senaste 5,5 mån har de gått 1,3 ton mindre pellets jämfört med förra vintern... Så de ser lovande ut.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Kör med pellets nu, för att prova.men värmebaronen rekomenderar att aska ur brännarröret 2 ggr i veckan när man bara eldar för varmvattnet, går bara på halv effekt då (VikingBio), annars rekomenderar dom att köra på el för varmvatten. Det var en del i röret, men ej mycket i pannan.
Hälsn Vatsug
Amatör-pelletör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

vatsug skrev:Kör med pellets nu, för att prova.men värmebaronen rekomenderar att aska ur brännarröret 2 ggr i veckan när man bara eldar för varmvattnet

Amatör-pelletör
Hoppsan 2 ggr/vecka de lät inge skoj ... :(

Har kört i 7 veckor nu utan att röra pannan o brännaren.. :D
Men om 3-4 veckor till måste jag sotapannan o rengöra brännarn.. :( :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

vatsug skrev:Kör med pellets nu, för att prova.men värmebaronen rekomenderar att aska ur brännarröret 2 ggr i veckan när man bara eldar för varmvattnet, går bara på halv effekt då (VikingBio), annars rekomenderar dom att köra på el för varmvatten. Det var en del i röret, men ej mycket i pannan.
Hälsn Vatsug
Amatör-pelletör
Okej. men det behöver inte rensa 2 ggr i vecka.

Men min vikingbio gör jag var ungefär var 10-14 dagar att dammsuga uraska i eldstad och brännrör samt bortsa roster sen är klar och kör.
Sotning turbulator gjorde jag sist 2 maj för det var inte så mycket sot i turbulator, så jag skall sota hela panna vid slutet av maj månad. Senaste var det så lite aska. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

2 ggn i veckan lät ju ganska kasst. Då måste du väl aska ur oftare när du gör av med mindre pellets, märkligt?

Själv kommer jag nog köra pellets maj ut, sen blir det el över sommaren. Nu kan jag aska ur med tre veckors intervall och det i min CTC1100 som inte är känd för att ha något vidare askutrymme, direkt...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev: Men min vikingbio gör jag var ungefär var 10-14 dagar att dammsuga uraska i eldstad och brännrör samt bortsa roster sen är klar och kör.
Sotning turbulator gjorde jag sist 2 maj för det var inte så mycket sot i turbulator, så jag skall sota hela panna vid slutet av maj månad. Senaste var det så lite aska. :wink:
Tycker ändå de är ofta.. :?

Jag sotar pannan o tömmer aska efter 660 kg förbrukad pellets o rengör brännare varannan gång = efter 1320 kg pellets..
Så nu blir det inte ofta.. :D
Göran.J
Ungskog

Inlägg av Göran.J »

Det pratas mycket om hur ofta man får sota och aska ur :?: ,mig veterligen så kan man aska ut hur ofta man vill,och med det menar jag att ju oftare man sotar och askar ur sin panna och brännare ju efektivare blir det.Och på så vis går det mindre pellets också.På mig verkar det som det har blivit en tävling om vem som askar och sotar minst.Jag tycker det är bättre att man bestämmer sig för kanske sommar tid aska ur ca var 14dag och vinter tid en gång i veckan,och strunta i om där 1kg eller 15kg aska.Det rör sig kanske om 10-20 minuter man spiller sin tid med, för att få ha det varmt och gott.Ett gott råd är håll sakerna i gott skick så vara dom längre. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Göran.J skrev:Det pratas mycket om hur ofta man får sota och aska ur :?: ,mig veterligen så kan man aska ut hur ofta man vill,och med det menar jag att ju oftare man sotar och askar ur sin panna och brännare ju efektivare blir det.Och på så vis går det mindre pellets också.På mig verkar det som det har blivit en tävling om vem som askar och sotar minst.Jag tycker det är bättre att man bestämmer sig för kanske sommar tid aska ur ca var 14dag och vinter tid en gång i veckan,och strunta i om där 1kg eller 15kg aska.Det rör sig kanske om 10-20 minuter man spiller sin tid med, för att få ha det varmt och gott.Ett gott råd är håll sakerna i gott skick så vara dom längre. :wink:
Därför är det antalet kg förbrukad pellets som ska avgöra hur ofta som de ska behövas sotas/askaur el avgastemp.. Avgastempen har stigit med 20 grader när jag sotar pannan..
Aska, sot el sintring blir ju likvärdig åtminstone vid samma pellets leverans hos mej iaf... Därav tycker inte jag man kan säga varje vecka på vintern el varannan vecka på sommarn heller..
Förbrukningen kan vara t.ex 250 kg/vecka när det är kallt medan de kanske går 250 kg på 6-8 veckor på sommarn.. Men detta larmar ju brännarn för när det är dags.. :wink:
Göran.J
Ungskog

Inlägg av Göran.J »

Visst kan man aska ur efter hur många kg pellets man har gjort av med.
Men jag vidhåller ändå att ju renare panna du har ju mer efektivare blir både brännare och panna.Varför vänta mad att rökgasen har stigit med 20grader då eldar du för kråkerna.Själv ser jag det som rent ekonomiskt att aska ur ofta,som det verkar så är 6-7 kbm en vanlig förbrukning per år,och det kan man dela på 3 perioder,eftersom jag har en del grannar som har eldat ett antal år med pellets så är det deras uppgifter som jag lutar mig tillbaka på.Dom askar och sotar vinter tid 1gång i veckan och varannan vecka på sommaren.Men det är ju upp till var och en, eller hur mycket man förbrukar.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Vi kommer köra pellets hela sommaren, mest för att pannan är nyinstallerad, får se hur det blir nästa sommar, men det lutar åt pellets då oxå.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Skriv svar