Dålig effekt i byggmax pellets!!

Skriv svar
freij.j
Prima virke

Dålig effekt i byggmax pellets!!

Inlägg av freij.j »

Köpte vid jul 60 säck med pellets från Byggmax, dom är nu slut !! hmmm
Brukar klara mig 1 månad på 1 pall av andra märken. och då har jag eldat med ved i köksspisen väldigt mkt den här månaden och det borde dra ner förbrukningen tycker jag.
Nån annan som har erfarenhet av Byggmax pellets??
Såg att den var väldigt vit och ren från låt oss gissa kåda,kärnträ och hårdare träslag. och är det rent furuspån från snabbväxt tall så är det väl inte mkt energi i den. Då spar man ju inte så mkt i slutändan.
Det jag däremot gillar är att man kan köpa 10 säck eller hel pall till samma pris.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Förbrukningen av pellets i januari har ju varit ovanligt hög. Vi tömde ett veckoförråd på 4 dagar när det var dryga -20 om nätterna några dagar. Den förbrukningen har vi inte haft sedan en liknande käldknäpp i januari -04. Så det kan ju påverka.

ByggMax idé är ju att det är samma pris för alla. Ibland är det bra. Ibland är det dåligt. Födelen är att man aldrig behöver hamstra, eller frestas köpa mer för att det blir billigare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

När jag köpte pellets på Byggmax alldeles efter nyår vägde jag den så att jag kunde jämföra med befintlig. Kommer inte ihåg exakt värde nu, men den vägde aningens mer per liter än Neova som jag hade innan (som vägde som det "borde"). Det borde betyda att energiinnehållet snarast är lite högre. Sen har jag ingen aning om hur stor spridningen är mellan säckarna.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Hallå frej!

Tyckte du att byggmax pellets var vit och ljus? :shock: Vad är det för märke, inte Rindi, eller?

Vet att vissa butiker har bytt leverantör, för Rindis pellets är bruna.

MVH// Dave
Senast redigerad av Dave den tor 22 jan, 2009 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pellets har energiinnehåll som ligger på 4,8Wh/g ±lite beroende på fukthalt.

Alltså är det lika mycket energi i 16kg smulpellets som 16kg hårdaste Vestmarka men det fyller olika mycket volym och växlar man mellan de 2 pelletssorter behöver man definitivt att ställa om brännaren.

Så har man en matning och brännare som inte har speciella krav på pelletshårdhet bör man köpa den pellets som har lägsta ton-pris.

Och som Dave skrev: det har varit alldeles tok-kallt och min brännare svalde pellets i parti och minut, den drog ca: 35kg/dygn då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo det har som sagt varit kallt ett tag. Jämförde från 1/1 - 22/1 -08 med -09 o det har varit 4,9° lägre medeltemp under den perioden i år mot ifjol o ifjol va medeltempen 1,7° varmare än -07..

Märkligt att det blir kallare, Det måste bero på klimatförändringarna.. :roll:

Men iof 85/86 då jag gick i gymnasiet skulle oljan varit slut nu o vi gick enligt fosrkarna mot en ny istid, 3 första veckorna i jan 86 va det aldrig varmare än -30° i Ånäset (mellan Umeå/Skellefteå 5 km från havet)
Skotern startade inte förrän temperaturen stigit till -32° med hjälp av startgas, Nu går man inte ut om det är den tempen.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PSAB
Fröträd

Byggmaxpellet

Inlägg av PSAB »

Det är ju tydligen olika leverantörer på pelletsen i Olika landsändar så pelletsen är ju inte enbart skit, Det har ju med inställning av brännaren att göra med, Samt som flera sagt att januari slukat mycket pellets pga svängande temperaturer och fuktighet själv har jag haft en förbrukning på 3-4påsar dygn, De två vanligasre leverantörerna som jag känner till är bla Rindi och Fågelforspellet den senare är mycket bra om det går åt mer med den så är det något fel
Skriv svar