Nyårssotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Nyårssotning

Inlägg av Stugsittaren »

Har nu sotat skorsten å panna så skall det klara sig till april någon gång. Skönt med modern panna och stort askutrymme. :D

Nu när det är -15/-18 går den ung halva tiden (låst i högläget=dvs samma inställning på låg och hög). Gångtiden är ca 12-14 timmar på ett dygn nu med 21 grader inne.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Menar du att du har ställt in 15kW på både hög och låg eller 9kW på båda lägena?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

15 kW. Förstår inte finessen med att ha en mindre skillnad mellan eldens temperatur och panntempen. Att feselda med 9 kW bör vara att elda mer för kråkorna (gissar jag). Pannan bör få större kapacitet vid större vv förbrukninguttag (lång dusch och upptappning av bad efter det)?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Har själv gjort lika fast tvärtom (9kW). Det vart liksom lite enklare att se vad som hände efter justering av matning och fläkt då. Fast vid senaste köldknäppen ställde jag upp till 15kW på högläget igen, vill ju inte råka ut för en ofrivillig kalldusch!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu vet jag inte vilken effekt som Ecoflexen lev max men biomaticen körs med 13,5 kW effekt då den testas i last o då ligger verkningsgraden kring 95% vilket jag kan tänka mej är ungefär lika på Ctc´n..

Jag ringde tidigare för att höra om 25 kW koppen skulle va ide att använda på biomaticen o då sa dom att det skulle gå men att 22 kW va vad som pannan klarar som max sen blir det till att elda för kråkorna, Jag tycker pannan går bäst kring 13-15 kW för när man kommer nära max effekten så blir det lite överhopp från koppen..

Annars låter det som att den funkar som den ska :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Annars låter det som att den funkar som den ska :)
Jo det är ett problem med den här pannan. Den bara går och går så det blir inte så mkt att diskutera :lol:

Men det kanske är det som är meningen. 8)

Jo man måste ju faktiskt se till att den får pellets och sota och tömma aska några ggr per år. Och inställningar kan man alltid pilla med och ha olika uppfattningar om. Men jag gillar verkligen att den är stabil i funktionen att elda pellets och shunta ut lagom mycket i elementen.

En nöjd stugsittare 8)
Skriv svar