Inte för att jag är nån expert men jag har jobbat som montör av pelletsbrännare och solvärmesystem.
-Köp en pelletsbrännare av välkänt märke, kolla tester/rekomendationer.
-Få den väl injusterad med rökgasanalysator.
-Sätt in en motdragslucka av rätt storlek, innan injusteringen.
-Sätt in en rökgastermometer.
-det viktigaste av allt, sota ofta. Vid rökgas på 150grader gjorde jag av med 3 säckar pellets vid ca: -10grader. Ökade rökgasen till 200grader gick det åt en säck extra i min gamla panna (CTC 272).
-Installera automatisk shuntstyrning med inomhusgivare för jämnare inomhusklimat. Är det jämnare temperatur fryser man inte lika lätt.
Visst kan man få en brännare att funka bra i gamla pannor men köp hellre en begagnad nyare panna. Jag fick tag på min Focus PE-25 som var tre år använd i två, för 10000kr. Jag räknar med att spara ca: två pallar/år. Köp för allt i världen inte CTCs skitpanna 1100. Det är minst ett tjog av skrotet på Blocket.
Efter det kan man börja kolla på olika isolerings lösningar på huset.
Lite tips för alla pellets eldare.
Lite tips för alla pellets eldare.
Focus PE-25 med Ecotech A4 med senaste mjukvaran. 6m skruv med stora motorn med 1000L IBC-tank. 10kvm Effecta vacuumrör mot effectas 750L Acktank.
Om man nu ska envisas med att få pannan justerad med en rökgasanalys så skulle jag nog vilja påstå att det är viktigare att ta reda på vem som gör analysen, det går minst 10 klantarsel på varje seriös snubbe och med dom oddsen så skulle inte jag släppa någon "justerare" i närheten av min brännare.
Dessutom är det så många parametrar som påverkar det hela så när det väl är justerat och korrekt så är det skit nästa dag för då fick man med en säck pellets som inte var tillverkad samma dag.
Dessutom är det så många parametrar som påverkar det hela så när det väl är justerat och korrekt så är det skit nästa dag för då fick man med en säck pellets som inte var tillverkad samma dag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.