Termostartstyrd motorshunt m. temp.sänkning?

Skriv svar
StenE
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 10 nov, 2008 23:10

Termostartstyrd motorshunt m. temp.sänkning?

Inlägg av StenE »

Har en Albin Ekonom på vilken jag tänkte montera en termostatstyrd motor till shunten för att slippa hålla på att shunta manuellt. Finns det någon modell på marknaden som har justerbar tid för sänkning av temperaturen? Jag vill ha möjlighet att sänka temperaturen i huset upp till 12 timmar. Automix 20 har som exempel sänkning av temperaturen endast 7 eller 9 timmar i fasta steg vilket jag tycker är för lite.

Mvh,
Sten
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej StenE
Du nämner sänkning av inne temeraturen över en så kort tid som 9 till 24 timmar, men inte ens med 24 timmars sänkning ger någon besparning!
Tänk på att det är många 1000 kg matrial i ett hus som kallnar
och behöver värmas upp igen.

Kan du däremot sänka någon grad rakt över vilket ger en rak besparning

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Automatik

Inlägg av Mekaniker »

Jag tänker i samma banor som föregående :)

En bra automatik med innegivare på bra ställe sparar mera än vad automatiken kostat

Att byta från manuell värmekontroll till automatisk ger en relativt god komfort i huset, dock får husbonn se till att han får annan gymnastik istället

Har monterat en hel del shuntmotorer de senaste åren och kunderna har inte klagat på sämre värme-ekonomi efteråt. Flera har medgett att utgifterna på värmen har minskat.


Mekaniker
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som går i spartankar!
Lite info:
Så Jämn inne temp det går att hålla spar energi.
Är det dessutom en eller flera bra rumstermostar som styr värmen till önskad nivå utan överslängar i rummen.
Automatisk chuntstyrning spar också, oftast mer än man tror!
Det räcker oftast med en snabb innegivare för att ge chunten ett börvärde för att hålla önskad innetemperatur.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Tänk också på placeringen av rumsgivare.
Ju mindre lastförändringar ju bättre, sakta upp och nereldning.

Finns det eldningsprogram/plc till pelletspannor?
Går det att koppla till utrustning på något märke?

Skulle vilja ha sol, vind, nederbörd och kommande yttertemperatur förändringar som körplan till panna, men misstänker att detta inte går på hemmapannor.

Någon erfarenhet?
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Temperatur-reglering

Inlägg av Mekaniker »

Det finns en som möjligen skulle passa dig, Ouman EH200 serien
Till den finns det en hel del tillbehör som du funderar på
Dock rekommenderar jag att du sitter ner när du ser på priset :P
Se mer på www.ouman.se
Men antagligen en av de bästa på marknaden, standard i majoriteten av fjärrvärmeinstallationer i Finland
Monterade till mitt eget hus en EH-203 med intelligent innegivare just före jul, kräver en del av dig i början att få alla inställningar rätt men inget oöverkomligt

Mekaniker
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Termostartstyrd motorshunt m. temp.sänkning?

Inlägg av Torsten »

StenE skrev:Jag vill ha möjlighet att sänka temperaturen i huset upp till 12 timmar. Automix 20 har som exempel sänkning av temperaturen endast 7 eller 9 timmar i fasta steg vilket jag tycker är för lite.

Mvh,
Sten
Det här har blivit en religion för många. Visst lönar det sig att sänka. Fysikens allmänna lagar gäller också vid pelletseldning.
Mest lönar det sig i dåligt isolerade trähus. Hus med tjocka stenväggar och hus med dubbla tegelväggar är väl exempel på hus där en sänkning är mindre lönsam.
Man får inte betala tillbaka det man sparat vid en sänkning när man värmer upp rummet igen (ständigt återkommande argument).

Iden med innegivare och ständigt samma temperatur inomhus överallt har nog sitt ursprung hos acktanksfolket. Varje ändring av en termostatventil skapar obalans i flödet och högre returtemperatur från radiatorslingan. Denna högre temperatur kan störa skiktningen i tanken.

Vi friherrar som inte är slavar under tankens skiktning kan utan dåligt samvete unna oss en bra värmekomfort med olika temperatur i olika rum och olika temperatur vid olika tider på dygnet.
Det är faktiskt helt olika värmesystem, vedeldning med acktank eller pelletseldning utan tank.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Re: Termostartstyrd motorshunt m. temp.sänkning?

Inlägg av kenhje »

Torsten skrev: Det här har blivit en religion för många.
Visst kan det ha blivit en religion för många men vi är också många som testat och kunnat konstatera att vinsten är försumbar. Jag eldar med pellets, ingen acctank, shuntstyrning och termostater på nästan alla element.
Jag testade mellandagarna ett år och sänkte till 15 grader. Detta medförde att brännaren gick i flera dagar och förbrukade ungefär samma som om vi inte sänkt tempen. Men samtidigt anser jag att vill man sänka så ska man testa om det gör någon skillnad för som man säger inget hus är det andra likt, i ett hus kanske det inte gör någon skillnad medans det i ett annat kan göra många kilo.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

ta en titt på säljes!!! danfoss finnes...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

"Iden med innegivare och ständigt samma temperatur inomhus överallt har nog sitt ursprung hos acktanksfolket. Varje ändring av en termostatventil skapar obalans i flödet och högre returtemperatur från radiatorslingan. Denna högre temperatur kan störa skiktningen i tanken.

Vi friherrar som inte är slavar under tankens skiktning kan utan dåligt samvete unna oss en bra värmekomfort med olika temperatur i olika rum och olika temperatur vid olika tider på dygnet.
Det är faktiskt helt olika värmesystem, vedeldning med acktank eller pelletseldning utan tank."

Hela iden med en acktank är ju att få en jämnare eldning.
Du har reserv vid hastiga lastförändringar.
Personligen kan jag inte förstå att man kan tillverka system utan en viss ackumulatorbackup, men sen kommer jag från energibranschen och där är det helt nödvändigt och otänlbart utan ack.
Det är ingen fråga om ekonomi utan mest om resurser vid hastiga uttag.
Kan jag exempelvis styra innehållet och höja temperaturen flera timmar innan det blir kallt så har jag alltid ett varmt hus och aldrig en kall dusch, och tvärt om att sänka när det blir varmare eller solen kommer fram
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Re: Temperatur-reglering

Inlägg av mcdiezel »

Mekaniker skrev:Det finns en som möjligen skulle passa dig, Ouman EH200 serien
Till den finns det en hel del tillbehör som du funderar på
Dock rekommenderar jag att du sitter ner när du ser på priset :P
Se mer på www.ouman.se
Men antagligen en av de bästa på marknaden, standard i majoriteten av fjärrvärmeinstallationer i Finland
Monterade till mitt eget hus en EH-203 med intelligent innegivare just före jul, kräver en del av dig i början att få alla inställningar rätt men inget oöverkomligt

Mekaniker
Den har precis det jag letar efter och priset är inte så farligt med tanke på möjligheterna den ger.
Tack!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

mcdiezel: jo, jag förstår dig, har själv gjort lite på fjärrvärmeverket här i stan.

Men det finns en gigantisk skillnad: Min brännare kan inte köra ordentligt under 6kW och den bör gärna köra runt 9kW. När det är smällkallt som det var fram till i morse är det helt OK men när det blir +5°C kan min brännare inte fungera på det låga effektbehov mitt hus har, därmed kommer den att köra av-på drift.

En ackumulatortank är enbart ett sätt att förlänga tiden mellan starter och få till en ordentlig drifttid... men det har jag ändå tack vara min termostat.

Min brännare KAN alltså inte, vid lite högre utetemperaturer, köra med "jämnare eldning" och jag tror inte att någon brännare/panna kombination kan det när det rör sig om effekter på runt 3kW vilket mitt hus behöver vid +5°C ute.

Så att "värmeplanera" för att man har en ackumulatortank är bara löjligt, visst kan det gå men det är då enbart en fråga om att styra om brännaren ska starta lite tidigare eller lite senare för att värma upp tanken, inget annat.

Och som det har varit nu i några dagar har jag inte haft problem, min brännare har kört 24 timmar/dygnet förutom ca: ½ timmas paus när den kyler ner askkoppen, askar ut och tänder på igen, det sker för var 24kg pellets som har runnit igenom och senast var det runt 13 timmar mellan.

Att min brännare gör det beror på det driftläge jag har med en PI(D)-styrning som vill hålla panntemperaturen konstant, det har medfört ca: 7½kW i kontinuerlig effekt de senaste dagar men det är inte många brännare som kan detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar