Hallå pelletsvänner. Efter att ha fått hjälp av Kurre_44 att justera in min brännare enligt denna tråd viewtopic.php?t=6038 så har brännaren gått felfritt och ekonomiskt sedan i April 2007. Förbrukningen till mina 250 m2 har varit ca 7 pall om året med drift på sommaren och det anser jag helt ok.
Nu denna säsong så har brännaren fått gå lite för länge i ett svep utan sotning. Jag tror tom det var 2mån i full drift vilket motsvarar typ 1,5 pall eller så på kalla året. Den har gjort det utan att knorra visst med lite högre rökgastemp men inga andra problem. Så i julhelgen tog jag isär och skulle sota men vips så blev det brådis så det fick räcka med att rengöra brännarröret och själva eldstaden.
När jag plockade ut brännaren så dröste det aska baklänges ur hålet så det var väll lite väl långt intervall. Men iaf. brännaren skrapades ur och eldstaden tömdes varpå allt monterades ihop och startades upp igen. I denna veva blev det även runt -10 ute skall tilläggas.
Brännaren startade upp och gick hur bra som helst men det blev mycket sot på siktglaset där man kan kolla brännarhärden och när jag kom ner nästa morgon så hade brännaren stannat i lågfart. Gul + röd altså. Efter att ha suttit nere vid brännaren i en hel cykel så visar det sig att brännaren går felfritt i hög och lågläge för att vid rätt temperatur gå över till nerkylning och så tänds gul/röd samt att brännaren kyler klart och stänger av sig. Så den fullbordar ju hela processen men fuckar upp ändå.
Så pannan sotades grundligt och brännaren monterades isär i sina beståndsdelar varpå vi fann mycket spån så även pelletsförådet tömdes och damsögs rent ( massa spån) och så sattes alltihop ihop och förådet fylldes med ny pellets och så omstart igen. Samma visa igen.
Sååå. Vad kan det vara som gör att den helt plötsligt beter sig såhär???
Driftstopp vid nerkylning efter problemfri drift
Kanske du skall ta isär brännarören och rengöra ordentligt...
Kan även ha kommit aska in i tändmodulröret (tändelementet)kolla...?
Passa på och rengör fotocellen...
Den går snart som en klocka igen
Mvh
Kan även ha kommit aska in i tändmodulröret (tändelementet)kolla...?
Passa på och rengör fotocellen...
Den går snart som en klocka igen

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Driftstopp vid nerkylning efter problemfri drift
[quote="Beppo"]
Så pannan sotades grundligt och brännaren monterades isär i sina beståndsdelar quote]
Redan gjort. Hela brännaren var isär.
Nu justerade jag upp power knappt något. Bara en liten tuch på potten och så har den gått bra sedan.
Så jag får väll se vad som händer.
Andra förslag mottages gladeligen.
Så pannan sotades grundligt och brännaren monterades isär i sina beståndsdelar quote]
Redan gjort. Hela brännaren var isär.
Nu justerade jag upp power knappt något. Bara en liten tuch på potten och så har den gått bra sedan.
Så jag får väll se vad som händer.
Andra förslag mottages gladeligen.
Jag har problem med att min stannar ibland under lågfart. Tror det är fotocellen som strular och ger för hög signal vid lågfart. Vid stopp ger den samma symptom som du beskriver dvs den lägger av men fläkten går en stund. Mät flamvakten vid drift (speciellt lågfart). Om den ligger längre tid upp mot 4,5 V så kan du få avbrott.
/NRG
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets