spånfiltrerare?

ronald
Pannrumstomte!

spånfiltrerare?

Inlägg av ronald »

Finns det nån uppfinnarjocke som kör småsäck som kommit på nån spånnätmatta eller nån klurig konstruktion att hälla säcken igenom först...har inte problem själv kör norrlänska solett :wink: ..hittills superlite spån .
men vore kul och se nån konstruktion som filtrerar det som ändå finns i varje säck...

mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har gjort ett sånt här såll,ifall det behöver sållas nåt parti.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

snyggt jobbat...är det en blå pressening som du lägger under som spånet trillar ner i som man ser?
Vad är det för maskhålsstorlek på nätet?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det är bara en bit av en gammal tröja,som skall dämpa så det inte far iväg så långt.Jag har en större hink som pelletsen får glida ner i och spånet faller på golvet.Det är 7mm hål.Är ett gammalt såll till en rensmaskin.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Pelletsen är ju redan siktade vid tillverkningen så jag ser ingen vist med att sikta en gång till, bättre att byta leverantör om man har problem. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag siktar bara det lilla som är kvar när jag gör rent förrådet.
Kör med bulkfyllning till stort förråd som sedan går till ett mindre.
Pelletseldare sen -00
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kanske något ! http://www.gzon.net/spanrensare.php

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Fiffigt :lol: Kan vara nåt i framtiden.
Pelletseldare sen -00
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Har funderat länge på nått liknande. Att sätta på fallslangen. Det blev en spricka i slangen, och spån på golvet. Där kom iden....
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Kommer ni inte ihåg Uppfinnarens Pelletsrens ??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

lövet skrev:Kanske något ! http://www.gzon.net/spanrensare.php

//Lövet
Går välan lika bra att borra 8-9 hål i röret direkt. Måste ju bli pelletskrossande kanter i övergången till den här plåten.
Då tror jag mer på Uppfinnarens uppfinning Pelletsrens.
Bäst är att borra hålen längst ned vid skruvens ände så att spånen ej hinner så långt som till skruven.
Det blir ett par liter spån i månaden som ramlar ned.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tycker nu att det bästa är att bränna spånen i brännaren.
Blir väl lite "Kalle Anka" teknik att ha en hink under en skruv för att bli av med spånen. Det kan ju bli rätt så stora mängder spån vid en bulkleverans om man har otur.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Byggsmén skrev:Kommer ni inte ihåg Uppfinnarens Pelletsrens ??
Den här menar du?
http://www.rono.se/pdf/villa-s1.pdf
Pelletseldare sen -00
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att har man så dålig brännare att den inte tål lite spån kan man ju undra vad mer den inte tål och är det matningen som inte tål spån bör den fixas istället.

Jag har testat att hälla i 3 säckar kraftigt vattenskadat pellets i ett nästan tomt veckoförråd för att se hur allting körde, jag mätte inte avgasvärden eller liknande, jag var uteslutande intresserat av driftstörning... varav det var INGET!

Jag vill gärna ha ett större förråd och då flytta bort det veckoförråd jag har just nu men jag har inte sett någon transportlösning av pelletsen mellan förråd och brännare som jag anser är lämplig, därför dröjer det. Men jag har lite idéer som jag ska testa vid lämpligt tillfälle... när det nu kan bli.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Icecap skrev: ....Jag vill gärna ha ett större förråd och då flytta bort det veckoförråd jag har just nu men jag har inte sett någon transportlösning av pelletsen mellan förråd och brännare som jag anser är lämplig, därför dröjer det......
Tror du att Matene matning kan vara ett alternativ för dig?
Ju mera spån vertikalskruv får, ju bättre trivs den!!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar