hej jag har problem med tändning efter sotning, har fått för mig att det är för att det finns ingen aska i brännaren, så det blir svårare att tända. Min startdos är ca 3dl. Jag har byt både flamvakt och tänd element. Är det någon som upplevt samma problem.
Sen efter ca 1 dag så brinner den perfekt tills nästa sotning.
Har kmp 21, nibe city
Problem efter sotning, tänder ej.
När jag har gjort rent mitt brännarrör så brukar jag slänga in en halv näve med pellets så det ligger närmast spiralen,så tänder den bättre.Jag har också ca 3 dl i startdos.Ibland kan det vara så som du skriver,att när den har bildat en kaka så har den lättare att gå igång.Men den startar normalt efter sotning?Vet du om den behöver 2 startförsök för att startdosen är för liten?Den pillrar ju in lite till vid andra försöket också.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag slänger oxå in en eller ett par nävar pellets efter sotning men jag har oxå märkt att det är stor skillnad på tändning med olika pellets och efter alla dessa år med pellets så har man hunnit prova många fabrikat och det min brännare startar bäst med är Agrol
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd