Ok, lite follow-up på vad som hänt. Jag har köpt en LC-1, likadan som anivision har (se tidigare inlägg i tråden).
Problem 1 som dök upp var håltagning och gängning i rökröret. Hittade en 16,5 mm borr på stan. Gängtapp var värre. Kostar drygt 400 spänn om man köper en ny. Hittade dock en på Tradera för 80 spänn som fungerade finfint.
Så jag borrade först med en 8 mm borr och sen med 16,5 mm borren. Troligen ett misstag att "förborra" eftersom den stora borren då högg tag i det lilla hålet med följd att den hoppade och for som en galning. Trodde jag skulle bli galen... Men det gick vägen trots allt. Gängningen gjordes med en svängarm från min gamla Kamasa-tools låda med diverse hylsor. Svängarmen är den som man kan sätta hylsan i mitten och vrida lika på båda sidor. Men lite kreativt pusslande med hylsor hittade jag en kombination som fick utgöra gångtappshållare. Med detta gick det "enkelt" att gänga upp. Och det blev finfint resultat. Stort Puh!
Just placering av hål, håltagning och gängning har jag våndats för i veckor. Men nån gång får man ta tag i det...
Hålet sitter nu i rökröret nära pannan, ca 15 cm ovanför sensorn för rökgastempen om ni känner till Biomaticen.
Problem 2. Matningspänning till LC-1. Den ska ha 12 V, minst 5 A. Och det är inte bara att ta vilken batterieleminator som helst. Så det fick bli ett gammalt ATX-nätaggregat som ju har massor av kräm. Det är inte helt trivialt att använda då man måste ha en "last" till nätagget för att den ska fungera. Det finns flera beskrivningar på nätet för detta hur man omvandlar ett ATX-nätagg till lab-nätdel. (googla). Jag satte en gammal hårddisk som "last" så jag skulle få en stabil spänning ut. Fungerar finfint nu, men ser ut som ett kråkbo. Det får fixas till så småningom.
Problem 3. LAbWorks programvaran som medföljer verkar bara logga i logfunktionsfönstret upp till lambda 1.523 vilket är för lågt. Den har också en mätare som visar momentanvärden och den går upp till sisådär lambda 6. Men jag skulle gärna vilja köra loggning via PC för att kolla hur inställningarna svänger. Om nån vet hur man kan ställa om skalan i logfönstret så den inte sätter taket vid 1.523 så vore jag tacksam för tips!
Slutsats. Det är ett fantastiskt hjälpmedel för att trimma in pannan, men samtidigt inte problemfritt. Lambdavärdena slår ibland lite upp och ner ibland ända ner mot 1.3 och upp mot 1.9 så det är svårt att ibland se "trenden" och hitta rätt medelvärde. Det beror också lite på om man är i början av förbränningscykeln eller i slutet. Jag misstänker att min dragbegränsare är lite klen och att draget inte är helt stabilt...
Jag har från mina protokoll från tidigare injustering kvitto på att lambda 1.65 borde vara ett bra mål för min injustering, så det är det jag siktar på.
Ibland verkar det vara verkningslöst att dra på mer fläkt. Lambdavärdet "svarar" inte alltid som man förväntar sig. Knepigt.. Beror kanske på placeringen av lambdan som inte är helt centrerad i röret (nåt som Karla påpekade).
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.