går åt mycket pellets...

stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

går åt mycket pellets...

Inlägg av stepside »

är ju rätt kallt lokalt i mora där jag bor nu.15 -22 minus,men det går för mycket pellets ca 100liter pellets dygnet,vet inte vad det är i kilo men det är mycket. när det är milt kanske -5 drar den 35kilo,mätte förra vintern. huset är totalt på 200m2 med källaren. 1,5 plans villa,gammal med bakugn och matkällare,timmer och tillägsisolerat utv,3glas fönster nedervåning,spån på vinden. pannan en eryl dp,grov lång skorsten.thermia bequem15d, shunten är trasig sen 20 år tillbaka,går ut väldigt varm till element,håller 20gr inne.ingen dragbegränsare-funderar på att åtgärda dessa och kanske få lägre förbrukning,mycket lägre hoppas jag. ps-ställde upp thermian igår till att hålla 80gr i pannan isf 70,då hoppa den över till effektläge hög i menyn och jag upplever att det blev till det bättre,varmare inne och i pannrum med samma åtgång av pellets. har någon något att kommentera?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Spån på vinden ?Tillläggsisolering kanske på sin plats :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsare är nog nästa ett måste i detta väder, själv ser jag hur den öppnar när det eldas och det extra drag den tar hand om betyder lite lägre rökgastemperatur för mig så jag är glad för att jag har dragbegränsaren.

Spån på vinden... är ju inte känd för sin himla effektiva isolering, där kan man nog hämta en del.

Men räknar lite: 100L ~ 67,5kg ("normalvikt" är 675g/L) á 4,8Wh/g ger 324kWh/dygn vilket ger 13,5kW vid kontinuerlig drift.

Nu när det är så icke-varmt (-18 i morse) drog mitt hus strax under 9kW (har kontinuerlig eldning) så 13,5kW är en hel del. Jag har full värme i källaren och 1'ste våning men en del snålare på övervåningen (sovrum).

Jag hade definitivt satsat på en dragbegränsare mycket snabbt och SEDAN kollat läget, det är viktigt att få rätt förutsättningar innan man börjar justera och trimma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

jo jag vet ska isolera...

Inlägg av stepside »

har haft fullt upp med garagebygge,unge osv att jag skitit i värmekostnader förut (endast bott i huset 1,5 år nu)men nu känner jag av kostnaderna och vill fixa det samt få en jämnare temperatur inne-vädret är ju så himla konstigt nu för tiden +2 ena dan och -5 nästa å sen -22 i flera dagar...så 1.dragbegränsare 2 autoshunt 3 fininställa brännaren (4)isolera vind (5)500l-750l ackumulatortank mycket välisolerad förberedd för solpanel är min plan,drar den ändå så pass mycket får jag anställa en polack för vedarbete och låsa in han i källaren vintertid :wink:
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

kollade upp detta dygn hur mycket den åt. 45,5 kilo och det var -5 till -10 detta dygn,mest -10. :cry:
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

30-40kg går det åt att värma mina 200m2 vid 0°.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

jaha har du med något fel?

Inlägg av stepside »

de flesta jag pratat med har större hus än jag och en förbrukning på ca 25kg vid -10
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Du har lite att jobba med det är väl roligt med utmaningar också :wink:
Vinden är ju påtalad redan...Har du koll på varje rum du säger 20 C du kanske har 22-23 C Hmm....kan kanske sänka till 20-21 C Nu kanske du har stenkoll på 20C vad vet jag :wink: ...lika som jag själv med termometrar ...I vilket fall som helst det kommer bara att bli bättre och det är ju bra.. :)

Det är svårt att mäta hus mot hus m2 mm Det är isolering (vindförhållanden som kan skilja göra väldigt mycket i förbr;) innetemp...osv

Själv går det 16kg/dag nu -5-14 C om vart annat MEN 3 glasfönster tilläggsisolerat.väggar.. spån +10 cm ull på vinden kunde vara mycket bättre där..Kamin som det eldas i....Så det mesta förbrukn är långduschande barn och fru ...Man måste hålla igång brännaren också :wink:
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

jo det ska bli bättre!

Inlägg av stepside »

källaren är oisolerad och håller 15gr tack vare panna-där har jag fundering på att "tillägsisolera" taket med 45mm rockwool eller nåt (kan det va nåt eller är jag ute å cyklar?)tänkte om kylan tränger upp igenom golv för jag har lite kalla golv,och mura igen ett fönster. undervåning är klar med tillägsisol utv och 3glas fönster.överv ska jag byta från gamla kittade 2glas till argonfyllda isolerglas med plastkarm.vinden är väl ett måste men det är ju väldigt viktigt med fuktspärr å sånt så jag måste kolla upp om det är nåt jag törs göra själv...sen när jag gjort allt det får jag kass luft i huset istället då det ej kommer in nån luft pga all isolering :? ps,märker ingen direkt pelletsminskning om jag har 18gr eller 21gr inne så valet är lätt.
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Inlägg av Niklas_Kga »

Efter att ha fått injusterat här så vid temperatur -4 dag -8 natt ligger jag på ca 14-16kg dygnet. Huset är på dryga 110 kvadrat + 55 kvadrat källare och från 36, inte tilläggsisolerat eller något. Källaren där pannan är håller dryga 14 grader. Mitt tips är att du åtgärdar de brister du har samt får en injustering gjord när ditt system är OK. För mej gjorde det en grym skillnad. Trasig shunt och ingen draglucka är ett BIG no no!
Jag ligger med inomhus temp på ca 22 grader (Kärringen är frusen av sej ;) )
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Stette
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 13 dec, 2008 08:17
Ort: Garphyttan

Inlägg av Stette »

vi måste nog byta panna , shunten vet jag inte om den funkar o draglucka förstår jag mig inte på

Fick injusterat i somras men allt verkade rasa efteråt .

Åtgång - 5 grader 24 kg dygnet 211 kvm . + lite yta på vind som ej räknas boyta .
grund tiläggsiolerad , oisolerad 10cm platta ,vind 10 cm går ej mer då resten är inrett .
oisolerade väggar bara bretex sam oisolerade 2-glas fönster .

Ny panna = 43,000 kr + installation denna panna med vv på 630 l
6 kwh elpatron förberett för inkopplimg av solpaneler .
Okunnigt Nybliven husägare
Janfire Flex-a
CTC Total-82
98-113 kvm 1956 2-glasfönster
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej Stette,

Jag kanske har missat något Men varför säger du tt ni måste byta panna?
Tycker du att förbrukningen är hög, eller är det något annat fel på pannan?

Hade jag haft 24 kg förbrukning vid -5 hade jag varit glad!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
stoll
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 14 aug, 2008 19:08
Ort: Hallen
Kontakt:

Min förbrukning

Inlägg av stoll »

för mig går det i snitt 55kg/dygn och då har jag en två familjsvilla med en boyta på 180kvm och en källare på ca 200kvm. Både varmvatten och uppvärmning går på pellets.
jannerrr
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 30 dec, 2008 15:50
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Stette skrev:vi måste nog byta panna , shunten vet jag inte om den funkar o draglucka förstår jag mig inte på
Jag hittade orginalinstruktionen för instälning av dragluckan på min panna, CTC265, nu när jag gick genom gamla papper. Kan det hjälpa dig så kontakta mig så ska du få kopia.
Janne
vill ha varmt & skönt
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Stoll! Hur är det med temperaturen ute ?(inne)? är det "snö" och" is-hallen."..?

janne
Är det dragbegränsare du menar. Du menar inte spjället på pannan?För du nämnde Ctc pannan och instruktioner och d-begräns.,?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar