Vilket system skall man välja

Här diskuteras allt kring vedeldning
never2000
Gallringsobjekt

Inlägg av never2000 »

Börjar se ett ljus i mörkret snart.

Sen är det bara att börja beställa hem grejer när man vet vad man skall ha :)
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Ett alternativ till om du vill ha två tankar eller som jag av utrymmes/ombyggnadsbehov sett till att b´li tvingad att ha två tankar

http://www.akvaterm.fi/swe/Akva_std_vat ... ar.69.html

SJälv använder jagdenna som tekniktank (en modell på 750 l)och den tidigare 1500 liters tanken som slavtank. När jag kör med pellets så kopplar jag bort den större tanken och använder endast toppen på denna tank. Till sommaren eller när jag nu får råd kopplar jag in sol och kör bara med denna tank under sommarhalvåret
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
never2000
Gallringsobjekt

Inlägg av never2000 »

Det var det systemet som min röris föreslog men då med 500 liters teknik tank och 750 alt. 1000 liters slavtank
Då var ju inte prisskillnaden så stor mot min då tänkta 2000 liters tank men det är ju 500Liter mindre volym och ca 6000kr dyrare system.

Mvh
Fredrik
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Får du plats med en stor tank skall du definitivt använda en sådan. Att köra med en liten och en stor som man "kopplar bort" när man inte behöver den kan också fungera men det fungerar minst lika bra om inte bättre att "bara" ha en stor tank att köra mot. En ensam tank har mindre förluster än flera tankar samt kräver totalt mindre plats och förre rör/styrningar för att fungera.

Kör själv mot en 1800 liters tank. pelletsbrännaren laddar aldrig mer än 2/5-delar av tanken, finns ingen anledning att ladda hela tanken. Detta styrs iofs lite av att jag har en brännare som har underhållsglöd, dvs kan inte starta själv vid behov. Resterande volym får solfångarna sköta och det gör de bra. Ofast brukar hela tanken ligga och pendla på en temp mellan 80-90 grader under sommaren. Vid riktigt bra väder så får jag dumpa VV för att inte solfångarsystemet skall gå i kok.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Absolut en stor tank. Skulle jag börja på nytt från noll idag skulle jag satsa på en 3000 l tank MEN jag tror fortfarande att jag skulle köra med en tekniktank på 500-750 liter för pelletsen (några veckor i året totalt) och framförallt för solen. Sen kan det inte vara nån stor sak att "dumpa" överskottsvärmen i slavtanken i stället för att dumpa den i avloppet... Under vinterhalvåret när det skall eldas ved för att hålla huset varmt så skulle man ha en rejäl volym att ladda någon gång i veckan
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
never2000
Gallringsobjekt

Inlägg av never2000 »

Ok nu har jag beslutat mig
Det blir en Orlan 25
Akvaterm 2000 liter

Inkoppling av solfångare enligt följande
http://www.ifly.fi/test/solladdare_2.pdf
Tror det är sfinx solar som ritat det. Hittade det på nätet

Tack för allas hjälp

Mvh
Fredrik
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
bra val...kommer att funka skit fint
jag toppladdar mina 60 rör in i en 500 liters tank...

vore jag du..skulle ja satsa på 2x750 eller 2x1000 liters tankar i serie
fördelen med toppladdad solvärme är att du fort får varmvatten
då toppen på tank ett fort blir varm även en dålig dag.

Tank nr 2 kan du i princip ha som reservföråd om det börjar gå varmt
så spolar du in överskottet i den....

se bara till att du har flera varmvatten slingor eller en plattis =tva som gör ditt varmvatten.... så funkar det bäst

vore det mitt system så blev det tva i stället för slingor = mer effektiv

å skulle jag köra slingor blev det 3 st slingor
1 slinga i botten på tank 2 för för förvärme en i botten på tank ett å till sist en i topp på tank ett eller varför inte en lång stående slinga i hela tank nr ett....

fördelen med en tva är att du kan hämta varmvattnet i topp på tank ett
å dumpa in det i botten på tank nr 2 = det bör innebära att du får otroligt liten omrörning i tankarna....en annan trevlig grej med tvan är att den funkar bättre än slingor och föråddsberedare om du kör låg temp system

försök dimentionera tankarna så du alldrig är över 70 grader,solvärmen fukar bäst vidlägre temp + att du har flera x mindre strålnings förluster
vid 50 än vid 85 grader+ att solfångarens verknings grad är flera x högre i 50 än vid 70 grader...så att köra med en 40-60 graders termostat är inte helt fel,ladda hälldre 50-55 i bägge tankarna än att köra en tank till 80 grader,..
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar