nybörjar-eldare

Här diskuteras allt kring vedeldning
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad betyder 'genomströmningsvattenvärmare - kopparbatteri' ?
Det är slingan till varmvattnet, om du tittar på ovansidan av pannan på den högra delen så ser du en rund plåt som det går ner 2 rör i, under där sitter en lång slinga med kopparrör som varmvattnet går igenom och värms då upp av vattnet i pannan så att du får varmvatten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

micke_932 skrev:
Vad betyder 'genomströmningsvattenvärmare - kopparbatteri' ?
Det är slingan till varmvattnet, om du tittar på ovansidan av pannan på den högra delen så ser du en rund plåt som det går ner 2 rör i, under där sitter en lång slinga med kopparrör som varmvattnet går igenom och värms då upp av vattnet i pannan så att du får varmvatten.
Okej tack.

Är oljetanken godkänd..ja säg det..
Det lutar nog åt att ta dit en rörkrökare, synd att det är det enda man saknar i släkten bara :P Ska ta och jaga säljarna lite också när vi väl är på plats, tanten kanske körde mestadels med olja trots allt då hon klarat sig med solpanelerna sommartid. Sen så såg jag en elpatron i ack-tanken också, kanske går att få lite värme i radiatorerna med den..

En annan tanke som jag ska fråga CTC om, är att byta brännaren till pellets. Det lutar nämligen åt en pelletspanna fast vi hade helst sluppit kostnaden för att få en hel panna installerad denna säsongen.

Tack alla än så länge :)
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Suck ja här svänger det fort, tjejen var i huset igår och då var radiatorerna varma?! Nu glömde hon känna på samtliga, och kollade inte tappvattnet...men när vi var där i måndags så var det 12 grader. Vid det besöket rörde jag pannan noll.
Tror det spökar i kåken!

Ska dit och titta närmare i helgen, vills bara sprida min fundersamhet lite.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Med överförbränningspannor titta gärna in på denna länk

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7234

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

micke_932 skrev: Om du menar den lilla vita burken på vänstersidan så vet i hundan vad det är för något.
Då vart jag i huset idag igen och kan meddela att den vita pluppen på vänster sida av pannan är en "dykrörs termostat". Den är ihopkopplad med en cirkpump och patronen i ack-tanken, så jag antar att termostaten sitter brytande till patronen, kommer jag ihåg rätt så var det en 2 stegs 3kw patron, alltså säkerligen inte mycket duschande man kan få ut av den?

Det sitter 3 tempmätare till tanken, de sitter vågrätt. Trådarna försvinner in i isoleringen på tanken så man ser inte vart de går (trångt mot väggen), vad kan man anta att de mäter? Översta låg på 50, mittersta på 20 tror jag, och lägsta ännu lägre. Radiatorerna var hyfsat varma i halva kåken och kalla i andra (försökte följa lite rör och ser ut som kalla halvan går från en avstängd cirkpump rakt ovanpå den avstängda pannan). Tappvattnet var också disk-varmt.

Har numera börjat luta åt byte av pannan och köra på el till nästa säsong, lagt upp en tråd om det i översta pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Förmodligen är det kopplat som du säger att dykrörstermostaten bryter elpatronen vid en vald temp på pannan, Då den bryter elpatronen startas förmodligen cirkpumpen/laddpumpen till acktanken..
Sitter det nån termiskventil/laddomat mellan panna o tank, Den sitter så att du får en krets runt pannan så vattnet bara snurrar i pannan tills tempen når upp till termostatens gradtal innan det börjar pumpas till tanken.. Förmodligen har du ingen sådan vilket du bör skaffa då pannan byts, Det är faktiskt ett krav idag med laddomat från panntillverkarna för att garantin ska gälla.. :wink:
Utan laddomat går kallt vatten från tanken in i pannan som gör att pannväggarna blir så kalla att rökgaserna kondenserar i pannan vilket gör att man kan få rostangrep som förkortar livslängden på pannan..

2x3 kW är 6 kW vilket räcker väl till endast duschning (bara till det räcker 2 kW) det räcker nog till att både värma huset o vv ner mot -15° då det inte är så stort hus, Om inte det är extremt lite isolering i väggar/tak..

Tempmätarna är toppen/mitten/botten tempen som anges..
Att radiatorerna inte är varma överallt kan mycket väl bero på att pumpen är avstängd men att det är själv cirkulation till dom som blir varma, Starta pumpen o kolla om alla blir varma om de inte blir det så kan termostaten på radiatorn ha kärvat fast..
Lysna även om pumpen startar/går då du slår på strömmen, Det händer att dom kärvar fast då dom är avstängda en längre stund o då kan man skruva bort den stora brickan mitt på pumpen o hjälpa igång den med en skruvmejsel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar