Läckande SYR ventil.

Skriv svar
Conan
Frö

Läckande SYR ventil.

Inlägg av Conan »

Hej!

Har ett problem, min SYR 3065 ventil läcker en hel del... har provat att motionera ventilen manuellt men det blir inte bättre. Hur gör man en grundligare rengörning av ventilen, har någon nån utförlig info att delge? Tilläggas bör att jag är ganska ny på detta så man är ju rätt osäker på hur man går tillväga med VVS problemen...

Kan man annars göra nån temporär lösning tills man fått tag i en billig hantverkare som kan fixa läckaget?

Mvh Conny
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Eller kör utan syr....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Conan
Frö

Inlägg av Conan »

Bara plocka bort den och plugga eller?

Då kan man väl lika gärna plugga röret som sitter efter ventilen, det som släpper ut vattnet vid golvbrunnen...och låta ventilen sitta kvar?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hm jo...
Eller så byter du ventilen, den är ju inte *så* dyr (745:- hos Rinkaby...för kommunalt vatten/avlopp).

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Conan
Frö

Inlägg av Conan »

Nej det är väl inte hela världen, men kan man göra någonting så länge menar jag? Kan man mao plugga tillsvidare eller är det dumt eller rentav farligt för pannan?

Vi har eget vatten, gör det någon skillnad då vid val av ventil?

Tack på förhand, jag är som sagt väldigt novis på detta område...

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Har ni eget vatten så är det en annan ventil (som såklart är 2000:- dyrare :( )...

Den är väl ett krav vid vedeldning, men om den *krävs* vid pelletseldning vet jag inte...

*jag* skulle helt glatt pluggat den och sen när tillfället kommer skaffat en ny...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Conan
Frö

Inlägg av Conan »

johano skrev:Har ni eget vatten så är det en annan ventil (som såklart är 2000:- dyrare :( )...
Hmm, då kan man undra varför det sitter en syr 3065 redan?
Vad kan man tro konsekvenserna blir av att jag har fel typ av ventil...?

mvh Conny
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det där har jag funderat på med, varför får man inte använda 3065 om man inte har kommunalt vatten?

5067 som då ska användas är ju egentligen för pannor som inte har kylslinga då den kyler genom att släppa kallvatten in i pannkroppen istf genom kylslingan. Så länge men har vattentryck ser jag inte vad som skulle kunna göra nån skillnad, och tappar jag vatten trycket pga elavbrott så har jag ju inget som kyler ändå.

Den enda "extrafunktionen" som den har som skulle kunna göra nåt är att 5067 öppnar och evakuerar pannans vatten om trycket stiger, men det har du väl redan säkerhetsventiler till.... iofs så kommer vatten i radiatorer och tankar att rinna ut genom pannan och på det sättet kyla, om du har nog hög vattenpelare och får vattnet att rinna ner?

Nån som vet varför det är 5067 som krävs om man inte har kommunalt vatten?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar