Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ja, det är löjligt, beklämmande men ändå lite kul.

Köp inte Audi (Volvo, Saab, Renault, Ford, Merchedes, Chevrolet, Fiat, Scania) Jag hade minst en av var sort och alla gick sönder.

Oftast pga bristande underhåll. Men det är ju inte relevant för trasiga blev de iaf.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Det är ditt agerande som är löjligt, Rayyan.

soda har varken kritiserat någon person på detta forum eller forumet självt, ändå bemöter du hans inlägg med personangrepp.

Många har sagt tidigare att Viking-brännaren är både känslig och dyr att underhålla. I sammanhanget inte någon större grej, men det är de nackdelar som brännaren har helt enkelt (sen kan man med tur eller skicklighet drabbas olika mycket av detta).

sodas sakargument är därför inte särskilt kontroversiella, däremot kan man nog säga att det inte är väl framfört på detta forum och även att kritiken inte står i proportion till själva skadan.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
soda
Ungskog

Inlägg av soda »

GoForIt Pellets skrev:
soda skrev:
GoForIt Pellets skrev:Soda,
Det skulle vara intressant att veta mer om din anläggning, då det du beskriver ju inte låter rimligt. Jag har haft väldigt mycket att göra med Värmebaronen (efter våran krångelinstallation av en installatör som inte kunde sin sak) och jag har inte uppfattat att de inte tar ansvar för sina produkter.

Du anger en väldigt låg förbrukning av pellets, 3 ton på två säsonger. Vad värmer du med i övrigt?

Har du annan kompletterande utrustning, som ex. acc-tankar?

Jo jag förbrukar ca 3 ton per år (varvar 2 roster) och båda spricker samtidigt.

Anläggningen: parca 3000 kombi 1979, brännare sitter i oljedelen. Har tillverkat en egen baffelplåt som jag satt i veddelens lucka underkant som gör att värmen pressas mot tanken, det sänkte rökgastemp ca 35 grader till ca 115. Sotar pannan efter ca 250 kg pellets. Ingen acc tank men jag har fördröjd starttid så jag har hysteres 20 grader (ca 60-80 grader)
Brännaren går alltså inte för länge och hårt. Märkte stor skillnad på gångtiderna när jag satte dit extra baffel, nu hinner brännaren ofta gå klart innan den går över till högeffekt, det gjorde den inte förut. Kör alltså med modulerad effekt.

Enligt baronen får jag inte reklamera roster då de är använda 1 år, det spelade ingen roll om jag förbrukade 3 ton eller 10 ton. Det är vad jag får för svar. Alltså jag blir så förbannad, skall man behöva behandlas som man vore totalt bakom.

Nu valde baronen att göra så här dvs. behandla en kund illa. Därför kommer jag att till alla jag pratar pellets med säga som det är, baronen har skit produkter och en kundservice som totalt skiter i kunderna.
Kommer på alla forum jag kommer åt informera om detta.

Skall köra 2 år till sedan blir det fjärrvärme, då skall jag kasta skiten.
Brännaren må vara bra på många sett, men alldeles för skör, jag hade dock kunnat hanterat detta om inte jag blivit behandlad som jag blev av Baronens kundservice.

Och om jag finner energi skall jag också gå vidare med det här både internt med företaget och externt med annan instans.

Och till er som har anknytning till värmebaronen och sitter och försvarar här på forum: inse att brännrör och roster är katastrof, allt borde bytas på garanti, så hade det gått till i bilbranschen.
Mitt inlägg blev möjligen lite konstigt, för jag ser nu att ditt inlägg (mån 01 dec 15:23) i början var en citering av Kristers tidigare inlägg, där din text har blivit en fortsättning. Jag uppfattade det som ditt eget inlägg.

Jag vill först börja med att betona att jag INTE har någon knytning till Värmebaronen, förutom att vi har utrustning som tillverkats av dem. Jag tycker dock att kritiken du framför inte är särskilt nyanserad, och ger en oerfaren köpare en felaktig bild av hur jag upplever Värmebaronen. Att bilbranschen skulle vara mer lätthanterad gällande problem och garantier är verkligen inte min uppfattning.

Konsumentköplagen ger ju två års reklamationsrätt.
Dock finns ju undantag för produkter av förbrukningskaraktär. Det är väl tveksamt att man kan likställa VB roster med det. Däremot säger också konsumentköplagen att efter sex månader så ändras det vem som har skyldigheten att påvisa att felet fanns från början:
0-6 månader = tillverkaren. 7-24 månader = köparen.
Garanti är något som säljaren erbjuder utöver lagstadgad reklamationsrätt.

Har du köpt och fått brännaren installerad genom en installatör? Rekommenderad av VB?

Vem har gjort rökgasanalys?

Du skriver i ditt inlägg att du inte har haft ett driftsstopp på två år.
Det är väl ändå något som pekar på en produkt som fungerar bra?

Jag tror att orsaken till problemen med rostren trots allt beror på att brännaren går för hårt. Du skriver att brännaren ofta går klart på låg effekt, trots en hysteres på 20°. Vad utgår du från för värmebehov/utomhustemp i detta påstående?

Jo den är installerad av rekomenderad installatör från baronen, installerad med rökgasanalys, och brännaren har som sagt gått klockrent utan driftstopp frånsett att jag fick börja med att byta kretskort och fläkt på garanti.

Jag tror också att det spelar roll hur utrustningen sköts och hur ofta, även hur hårt den går och framför allt pelletskvaliten.

Men det är ju en brännare vi pratar om , den kan inte vara så skör att du skall behöva byta reservdelar så ofta som på viking. Rostret borde i så fall kosta runt 50 lappen och inte 375 som hos lokala rörisen.

Jag utgår från ca -5 värmer 2 plan 170 kvadrat.

Jag tycker inte företaget värmebaronen tagit hand om sina kunder när de haft dessa problem så länge utan att lösa dem. Det går ju inte att försvara brännrör och roster problemen. Hade jag vetat om detta innan jag köpte den hade jag valt annan produkt.

Ang pelletskvaliten så kör jag med solett, har märkt att den är lite "sandigare" denna leverans tog och provsmakade och gemförde med en gammal säck och det var skillnad, kan naturligtvis också spela roll men fortfarande är brännaren för skör.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Soda,
Jag måste gratulera till en extremt hög verkningsgrad för sin panna, om du vid -5°C ute lyckas värma den yta du beskriver med en hysteres på 20° utan att brännaren går över i högläge (=20 minuter).
Det lyckas inte alltid jag med, trots mindre yta (110 m²) och en hysteres på bara 8 grader. Med en panna från 2003.

Har du extremt väl isolerat? Nollenergihus?
Eller är det andra faktorer som påverkar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Mitt fall.

23 kg / dygn
225 m2 uppvärmt
-5°C ute
21° inne
Brännare på högsta möjliga effekt.

Bara för jämförelse.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Rayyan skrev:Mitt fall.

23 kg / dygn
225 m2 uppvärmt
-5°C ute
21° inne

Bara för jämförelse.
Du kör alltså konstant på högeffekt?
Hysteres?
Gångtid för brännaren?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är ju en lagom förbrukning på 225 m2....be happy :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
soda
Ungskog

Inlägg av soda »

GoForIt Pellets skrev:Soda,
Jag måste gratulera till en extremt hög verkningsgrad för sin panna, om du vid -5°C ute lyckas värma den yta du beskriver med en hysteres på 20° utan att brännaren går över i högläge (=20 minuter).
Det lyckas inte alltid jag med, trots mindre yta (110 m²) och en hysteres på bara 8 grader. Med en panna från 2003.

Har du extremt väl isolerat? Nollenergihus?
Eller är det andra faktorer som påverkar.
Nu var det roster vi pratade, men jag checkade idag igen.

-3 ute brännaren startade 62 grader, gick över på högeffekt 3 min innan den slog av vid 75 grader för att sedan öka tempen till 80 när fläkten gick på för att förbränna kvarvarande pellets. Så 2 grader fel och 3min med högeffekt.

Pannan har ej hög verkningsgrad men huset kan jag ej klaga på. Spillvärme från pannan och värmen från kamin som går till värmeväxlare för ventilationen. Har sedan inluft i alla sovrum.

Såg det nya brännröret idag, mycket kraftigare, tyvärr kom jag inte över det nya rostret.
soda
Ungskog

Inlägg av soda »

Rayyan skrev:Det är det jag menar också.
Om en produkt är så usel att sodas beskrivning stämmer om man räknar in fakta. Då är det märkligt att leverantören finns kvar på marknaden

Min teori är att soda har:
Usel installation
Usel justering
Usel kontroll på processen
.........................
......................

[Edit: Borttaget! Detta hör inte hemma på forumet /Admin]

Bara min ödmjuka snabbanalys av sodas inlägg.

MVH/Rayyan

Tänkte inte komentera ditt inlägg eftersom du [Borttaget /Admin] dig själv redan men det fanns en sak att märka på:

Inte kan väl alla som haft roster som gått sönder haft som du säger:
Usel installation
Usel justering
Usel kontroll på processen
och så var man även en dålig människa eller nått.....

Du hoppar alltså på halva baron forumet! Bra gjort :D
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Fyller på lite uppgifter efter fråga från GoForIt Pellets

Mitt fall.

23 kg / dygn
225 m2 uppvärmt
-5°C ute
21° inne
Start 58°
Stopp 85°C (termostatgivare 40cm under acktankens topp)
2 eller 3 starter / dygn
ca 6- 6,5 h gångtid / dygn (medel eftersom brännaren går varannan dag 3 start alt 2 start)
1 acktank 500 l (med beredare 200)

Mvh
Senast redigerad av Rayyan den fre 05 dec, 2008 13:37, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Är det även ett Nyare (bättre roster på gång)...?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ja du Ronald, det undrar jag också!

Men visst pratas det om ett roster med några hål borrade någonstans, för att eventuellt motverka sprickbildning??!!

ÄR lite intressant för min del eftersom jag tänkte beställa ett nytt roster då det gamla har visat en lite spricka efter cirka 16 pallar och 2 års drift!

Frågan är om man kan kräva det "nya" rostret eller om man får hålla tillgodo med vad som finns i lager hos den man köper hos!???
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Klart att du skall ha det Nyaste dom andra gamla rostren måste väl återförsäljarna skicka tillbaka till V-baronen så dom kan smälta ner ..eller svetsa ihop 3 st så det" rockar lite fett" med livslängden hädanefter eller hur? :wink:

Mvh
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Tjena,
Jag är en sån där gröngöling här på forumet, men har detta till trots hunnit köra lite viking bio.
jag gjorde en liten upptäckt,om det är slumpen eller nåt annat kan vi spekulera om. :roll:

Jag har kört med brännaren från kring årsskiftet 07-08 fram till maj, sen starta jag pelletseldningen igen i september och körde fram till november på hög effekt. Då fick jag för mig att sänka effekten till låg i nåt snålhets försök.
Det gick alldeles utmärkt i sisådär 3 veckor, då jag brände jag sönder roster samt inre brännarrör. jippi. :x

Jag har haft samma intervall på rengöring under hela tiden, ca 1gång / veckan.
men det samlades betydligt mer aska under snålkörning än gas i botten läge. :roll:

Aska blir som bekant skitvarmt och håller inne den där jävulska värmen som till slut bränner sönder grejjerna.

Detta kan ju vara slumpen. Att tiden var ute för min brännares innandöme, men jag vill gärna tro att det är som jag tror, så jag flippade om brytaren till gasibotten i samma veva som jag plockade in nytt rör (3mm) och nytt roster. Funkar grejt nu :D

Tack för ordet och God Jul.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

kukkolapeter skrev:Tjena,
Jag är en sån där gröngöling här på forumet, men har detta till trots hunnit köra lite viking bio.
jag gjorde en liten upptäckt,om det är slumpen eller nåt annat kan vi spekulera om. :roll:

Jag har kört med brännaren från kring årsskiftet 07-08 fram till maj, sen starta jag pelletseldningen igen i september och körde fram till november på hög effekt. Då fick jag för mig att sänka effekten till låg i nåt snålhets försök.
Det gick alldeles utmärkt i sisådär 3 veckor, då jag brände jag sönder roster samt inre brännarrör. jippi. :x

Jag har haft samma intervall på rengöring under hela tiden, ca 1gång / veckan.
men det samlades betydligt mer aska under snålkörning än gas i botten läge. :roll:

Aska blir som bekant skitvarmt och håller inne den där jävulska värmen som till slut bränner sönder grejjerna.

Detta kan ju vara slumpen. Att tiden var ute för min brännares innandöme, men jag vill gärna tro att det är som jag tror, så jag flippade om brytaren till gasibotten i samma veva som jag plockade in nytt rör (3mm) och nytt roster. Funkar grejt nu :D

Tack för ordet och God Jul.
Det tror jag också på eftersom det nästan bara är låg eller mod. effekteldare som verkar ha problem med extremt kort livsläng på rör och roster. Själv har jag inte sett dessa problem trots 3 års eldande och jag kör på konstant fullt blås, ifrån början av komfortskäl men jag ser ingen anledning att börja fiselda nu. Rostret börjar visst se lite anfrätt ut men det duger nog denna eldningssäsongen ut ändå, vad det verkar.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar