Förluster vid stillestånd, pga att draget kyler vattnet.

Skriv svar
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Förluster vid stillestånd, pga att draget kyler vattnet.

Inlägg av J:son »

:D Hej forumbesökare.
Jag har en JanFire flex. I och för sig lite äldre, men -a i alla fall.
Min fundering gäller att jag ser att vissa brännare har självstängande spjäll vid stillestånd. Funderar över om det finns till flex:en.
Om inte, är det ett faktum som gör att det går åt mer pellets, eftersom pannan kyls vid stillestånd av draget?
Kommer en dragbegränsare att helt ta bort denna kylning vid stillestånd?
Måste det finnas "större?" drag när man kör på 3:an och underhållsfyr??
Vad jag förstår kan man inte ta bort draget helt? Eller?
Vid underhållsfyr kan väl inte förbränningen vara särskilt bra heller?
Vad blir det för förluster och går det att göra något åt detta? :?

Ni som har erfarenhet, vill Ni berätta/fundera/diskutera lite runt dessa frågor. Vad är möjligt? Vilka måsten finns i sammanhanget?
Jag vore tacksam,
efterssom det har snurrat tankar om detta i mitt huvud, senaste tiden.
Vänligen
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vilka pelletsbrännare har självstängande spjäll?

Jag har då aldrig hört om någon och jag skulle bli MYCKET förvånat om det faktisk fanns. Jag vet att det finns oljebrännare med denna funktion men det är en helt annan sak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Hejsan!

Eurofire har tydligen självstängande spjäll.

http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=83

Varför har inte alla brännare det? Funkar det på en borde det väl fungera på alla!!

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ja, jag har en gammal brännare med denna funktion. (biowarm) Sitter en liten vipplucka som stänger när fläkten slutar gå.
Vet ej hur pass effektiv den är. För håller man handen där, när brännaren stannat. Så känner man ett litet drag iallfall. Men liten besparing är det nog.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

stingray: "Varför har inte alla brännare det?"
Sannolikt av 2 orsaker:
1: säkerhet. Pellets är inte bara slut när brännaren stänger av eldningen, det finns rester kvar. Om luckan stänger "för tidigt" kan det mycket väl bildas gengas och orsaka ett "otrevligt" *pooof*. Alltså kan den inte vara speciell tät på Eurofire/andra som har denna funktion och är den inte speciellt tät kan det ju kvitta eller hur?

2: Kostnaden i förhållanden till vinst. Ska det utföras ordentligt (alltså med kännbart resultat) är en liten vipplucka knappast grejen, det måste stängas ordentligt med en motordriven lucka osv. Detta blir onödigt komplicerat, felbenäget (all mekanik är ju så) och dyrt, med andra ord inget man kan sälja som mervärde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Eurofire har samma grej, ett litet plåtlock på gångjärn framför fläkten, så när fläkten går så öppnas den när fläkten stannar så faller den ner och stänger till, det medför ju givetvis att om draget genom pannan blir stort så öppnas locket i alla fall så det gör ingen jätteskillnad och vad jag sett så verkar det inte påverka förbrukningen något nämnvärt.

Det är ju inte heller rätta stället att sätta prylen på, man skulle ju stänga till efter pannan istället, rent säkerhetsmässigt tror jag man skulle kunna ha en solenoid som öppnade dragbegränsaren på full gavel när brännaren stannat, då har man inte täppt till rökvägarna samtidigt som man minskar draget genom pannan.
Vid underhållsfyr kan väl inte förbränningen vara särskilt bra heller?
Nä.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att en styrning av dragbegränsaren skulle vara grejen i så fall, precis som micke skriver.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej alla.
Ni menar alltså att det som står på BAXI:s sida
Citat..Eurofire är utrustad med självstängande spjäll. Detta är viktigt för den totala eldningsekonomin då pannan ej kyls i onödan efter avslutad förbränning...slut citat.
är bara reklamprat och inget att bry sig i. Ni tror inte att det har någon betydelse för den totala eldningsekonomin???

Kan normala dragbegränsare, t.ex. KW Z150, ta bort kylningen vid stille stånd? -Hela?-Halva?-Minimalt?

Måste det finnas "visst drag", även när fläkten ej går. När man kör på 3:an och underhållsfyr. (Janfire flex)

Hur mycket, anser Ni, att man skulle kunna spara med t.ex. Micke:s förslag med solenoid?? 1% ? 5% ? 10% ? Var ligger den troliga storleksordningen??

Även du Icecap är välkommen att svara.
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Besparingsstorleken vill jag inte sia om men jag räknar den som minimal. Jag har dock funderingar på att testa med en "riktig" motorstyrd avstängning men för tillfället räcker tiden inte på långa vägar.

Och lite generellt: vid en självstängande lucka som aktiveras av fläktdraget ser jag lite nackdelar:
* För att ha någon verkan alls måste det till ett visst, relativt högt, drag till att "få bort den", då draget är likvärdigt med effekten fungerar det alltså inte speciellt bra på brännare som kan köra runt 6-9kW då luckan helt enkelt bromsar för mycket. Då min panna har svårt att ta tillvara effekter från ca: 12kW och upp ville det alltså vara driftekonomisk "förödande" för mig t.ex. de testar jag har gjort visar ganska tydligt att min panna + brännare kombination fungerar minst oekonomisk vid 9kW.

* Luckan KAN helt enkelt inte vara för tät, detta då man inte med säkerhet kan säga att det inte bildas gengaser i kvarvarande pellets. Mäter man temperaturen i "eldstaden" kan man förvisso säkra sig att temperaturen är så pass låg att all fara är över men efter vad jag vet är Janfire det enda märke med temperaturavkänning på det vis (är dock lite osäker på den bit). Med en "lagom tät" lucka minskas avkylningen självklart men knappast i en grad som har signifikant betydelse.
Alternativet är att fläkten efterblåser så mycket att man är alldeles säker på att det är riskfritt att stänga och då har man ju "ätit upp" alla evt. vinster som kan finnas.

Så min bedömning är att den lucka skulle vara direkt orsak till att min kombination ville få sämre verkningsgrad och att den minskade nerkylningsförlust ville vara mycket mindre än vad jag förlorar på den höga effekt.

Det är av samma orsak jag fnissar lite när vissa kör med "modulerande drift" och med det menar att brännaren växlar mellan 11kW och 15kW, när det är runt -6°C ute behöver mitt hus ca: 6kW och DÅ slår jag på den modulerande drift vilket får min brännare att köra 24/7 med stopp för varje 24kg pellets för uraskning. Jag har varit uppe i ca: 11,5kW kontinuerligt värmebehov som högst under en mycket kall period (-21°C i en vecka) så brännare på 11/15kW är inget för mig.

Min åsikt är alltså att det visst kan mätas en skillnad med eller utan luckan, den är ringa men mätbar och det är i mina öron mest säljsnack.

Och en dragbegränsare får INTE bort drag, den begränsar "maximumdraget", inget annat. Detta sker när man eldar eller om det blåser och den bör vara stängt vid eldstopp, alltså kan den inte leda bort något drag. Vad man kan göra är att, medelst en fysisk styrning, "tvångsöppna" den för att leda suget i skorstenen från panna till "varm" pannrumsluft när brännaren inte kör och jag vet inte om det är en vinst...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Den här tråden är inne på samma spår.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ni menar alltså att det som står på BAXI:s sida
Citat..Eurofire är utrustad med självstängande spjäll. Detta är viktigt för den totala eldningsekonomin då pannan ej kyls i onödan efter avslutad förbränning...slut citat.
är bara reklamprat och inget att bry sig i. Ni tror inte att det har någon betydelse för den totala eldningsekonomin???
Det är givetvis reklamsnack som allting annat som kommer från en tillverkare, sen kan det säkert medföra någon procent besparing i och för sig, Eurofire bistår bland annat med godbitar som "eurofire har en pantenterad så kallad crossflow förbränning", det är 6 stycken hål borrade i kanten på rostret... 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Angående det självstängande spjället så är detta en väldig simpel och "billig" lösning.
Spjället är inte helt verkninglöst kan man se när det stänger eftersom motdragsluckan öppnar mera då.

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den fre 16 jan, 2015 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Varför inte ha ett styrt spjäll på friskluftsventilen till pannrummet istället?
Det man borde uppnå är mindre kall luft i pannrummet samt minskad genomströmning i pannan.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har inte sex hål i kanten på min Eurofire så jag missar nog crossflow förbränningen, om dom inte förbättrat den ytterligare
Jodå, den finns på alla, kanske dåligt beskrivet av mig, det är hålen i botten på brännkammaren om man ska vara korrekt, slarvigt av mig, (se sidan 8 i manualen)

Dessa fantastiska patenterade hål gör att det blir turbulens i förbränningsluften vilket ökar verkningsgraden :lol:
Angående det självstängande spjället så är detta en väldig simpel och "billig" grej som hela brännaren. Enkel och få delar som kan/går isönder och även en idiot själv kan byta
Absolut, det var inte avsett som något negativt om Eurofire, jag tycker det är en bra brännare, det var mera ett inlägg om hur duktiga reklamnissarna är på att få något skitsimpelt att låta som rena underverket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

Enligt en rapport från SP kan det vara ca 200 W genomströmningsförluster så fort brännaren är avstängd och det är inte direkt försumbart.
Moderna oljebrännare har självstängande spjäll som standard och det är inga problem att ha detta på en pelletsbrännare heller. Det finns några som har/haft detta länge och vad jag vet har inga problem med gaspuffar etc existerat. Den brännare vi utvecklade själva en gång i tiden (KATLA) var en av de första pelletsbrännarna med självstängande spjäll. Se citat ur en test för konsumentverket:

Som exempel kan nämnas att Katlabrännaren är
marknadens enda pelletsbrännare som har självstängande
spjäll till såväl luft- som bränslematning.
Dessa stänger när pannan är uppe i arbetstemperatur och förhindrar genomströmning av kylande
pannrumsluft undre stilleståndsperioden. Spjällen fungerar även som säkerhetssystem som blixtsnabbt
klipper igen om brännaren larmar på temperatur. Denna funktion fungerar även vid strömavbrott då
energi finns lagrad i kondensatorer.


(Not: Tillverkningen av Katla-brännaren lades ned pga att brännaren var för dyr att producera)

Citat nedan från en SP-rapport "Låglastkaraktäristik i små pelletsanläggningar"

"En stor del av dessa förluster torde bero på genomströmningsförluster genom brännare och panna. Gasflödena under stillestånd ligger på drygt 20m3/h och har en temperatur på runt 60 grader C. Detta gasflöde åstadkommer då en förlusteffekt på cirka 200 W (beräknat på luftdata) då pannan inte brinner. Förlusterna skulle, för pannor/brännare med eltändning, kunna avhjälpas med ett spjäll som stänger när pannan/brännaren slocknat. För pannor/brännare med underhållsfyr är problemet med genomströmningsförluster svårare att lösa."

Har man ack.tank kan man bli av med en del av dessa genomströmningsförluster med rätt styrelektronik till laddomaten/laddkopplet. Våran TK1F tankar efter avslutad eldning över kvarvarande energi från pannan till tanken så fort tanken sjunkit lägre än pannan. På detta vis tas en stor del av energin i pannan till vara på istället för att 'vädras bort' av kalldraget.
(Mer info om TK1F finns under marknadsföring & erbjudanden)

Här är lite oljebrännare med självstängande spjäll:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=olj ... A4ll&meta=
Skriv svar