Är 300 C för hög rökgastemperatur?

Värmetorsk
Ungskog

Inlägg av Värmetorsk »

nu när jag tog en titt till på din bild så såg jag att det ser ut som att det tom. gått hål på röret. Eller ser jag fel?
I så fall ska du absolut inte köra vidare med brännaren!!
Med tanke på hur illa röret ser ut så måste jag nog säga att "riskkalkylen" borde ge ett ganska negativt resultat...
Beställ/köp ett nytt rör snabbast möjligt och kör el-patron så länge, det är i varje fall mitt råd.
Tompa13
Späd planta

Inlägg av Tompa13 »

Värmetorsk skrev:nu när jag tog en titt till på din bild så såg jag att det ser ut som att det tom. gått hål på röret. Eller ser jag fel?
I så fall ska du absolut inte köra vidare med brännaren!!
Ja, det är hål. Växlade till el i går och ska beställa nytt rör i dag.
Värmetorsk skrev:Sedan får man ju ta tag i spekulationerna kring VARFÖR ditt rör helt plötsligt tagit sån skada.
Vet inte hur plötsligt det uppkommit. Det blir väldigt lite sot mellan inre och yttre rör, så jag brukar inte plocka isär brännaren så ofta, så felet kan ha kommit gradvis utan att jag märkt det.

Angående orsak så skulle jag gissa på att det kan bero på att det alltid bildas en stor askkaka i brännarröret. Vet inte hur jag ska bli av med problemet. Kan det orsaka en sådan skada?
Villa 140 m2 från 1945 (2 plan + vind och källare)
Panna Värmebaronen Joker
Brännare Värmebaronen Viking Bio
Tompa13
Späd planta

Låg verkningsgrad?

Inlägg av Tompa13 »

Nu har jag kört med el ett dygn och förbrukat 100 kWh mer el än jag brukar. De senaste dagarna har jag snittat på två säckar per dygn vilket motsvarar 160 kWh. 100/160 = 63 %. Är inte det lite väl låg verkningsgrad?
Villa 140 m2 från 1945 (2 plan + vind och källare)
Panna Värmebaronen Joker
Brännare Värmebaronen Viking Bio
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej!

Kan det vara så att din brännare gett ifrån sig så hög effekt och pannan inte sväljer allt, så har förutsättningarna för luftcirkulationen ändrats och det blivit ovanligt varmt runt brännaren?

När jag flyttade in i detta hus, satt här en Bentone-olje-spruta som var alldeles för stor för den gamla pannan CTC-171.
Den var helt kokhet vid luftintagen, där den borde varit iskall.

Sen som de säger, är det ju aldrig bra att bara köra med ett par turbulatorer i (alla eller inga). För rökgaserna snabbar på i de tomma tuberna och kanske också ger någon form av turbulens inne i brännkammaren?

Nåja, ett par tankar bara...

Mvh
Anders
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Kosmoz
Ungskog

Inlägg av Kosmoz »

Tompa13 skrev:Angående orsak så skulle jag gissa på att det kan bero på att det alltid bildas en stor askkaka i brännarröret. Vet inte hur jag ska bli av med problemet. Kan det orsaka en sådan skada?
Har samma problem med min Viking Bio att det bildas en stor askkaka framför rosten. Det måste ju påverka lågan så att den slår mot brännarröret istället för att den går rakt ut. Har ni andra samma problem?
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Skriv svar