Problem med varmvatten efter byte av Cirkpump!?

Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!

Problem med varmvatten efter byte av Cirkpump!?

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har för cirka två veckor sedan bytt min interna cirkulationspump till varmvattnet eftersom den gamla gav upp, med resultat att den även brände kretskortet på pannan.

Har kopplat förbi kretskortet, så där är allt frid och fröjd, tror jag!
Det som inte är lika bra är att vi inte får särdeles mycket varmvatten trots att panna är varm ( över 70 grader). Detta har uppstått efter att jag har bytt den interna cirkpumpen.

Har försökt lufta pumpen, utan resultat. Det sörplar och gurglar i pannan, verkar som att jag inte riktigt kan fylla den helt??? Trycket ligger på cirka 1 bar.

Kan det bero på luft ändå? Hur luftar jag pumpen på rätt sätt?

Kan man lufta själva pannan också?

Kan det vara något med expansionskärlet?

Kan något skett med varmvattenväxlaren? (knappast troligt eftersom den fungerade strax innan jag bytte pump!)

Kan det vara något med att jag har kopplat förbi kretskortet?
Kan cirkpumpen gå baklänges, om jag råkat vända på fasen? (Det sista är kanske långsökt, om ens möjligt?!)

Tacksam för hjälp med tips om vad det kan vara?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

På den stora skruven mittfram skruva ut den och lufta...
Och det går att skifta fasen fel .... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag förutsätter att det är vv-cirkpumpen det gäller då du skriver "interna cirkulationspump till varmvattnet"
Man kan inte få pumpen att gå baklänges genom att skifta fas & nolla. Med en 3fas-pump kan man koppla så den går åt fel håll.
Däremot kan det slå slint ibland och man kan montera pumpen åt fel håll.
Om pumpen är monterad år fel håll skulle det kunna innebära svalare varmvatten men det ska iaf inte gurgla i pannan.
När man tappar vv så borde ev. luft i systemet dras ur pumpen på nolltid.
Testa att stänga av pumpen och se vad som händer.

Gäller det laddningspump ed. så gäller andra kriterier.
Gurglar och sörplar det i pannan så är det helt klart för lite vatten (mycket luft) i systemet.

Ha en bra dag / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Tack för svar och tankar!

Har varit nere i pannrummet igen för att kolla läget!

Pumpen sitter på rätt håll (pil från vänster till höger), är en Grundfos med flänsar som tydligen bara går att montera "rätt".

Skönt att jag inte har kopplat den fel så att den går baklänges för det!

Var nere och luftade den igen en stund. Det sörplar och gurglar och jävlas lik förbannat i pannan. Låter som det passerar små små bubblor genom pumpen??!!

HUR luftar jag på rätt sätt? Ska jag skruva av muttern framepå helt och hållet? Ska jag öka tempen i pannan? Ska jag spola med varmvattnet samtidigt i någon kran i huset?

När jag luftar kommer det inga mängder, bara lite droppande, men så kanske det ska vara????

HJÄLP!!!!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Men det är väl inte vvc pumpen?

Är det pumpen för radiatorer eller laddning av acktank så har du tappat trycket i systemet. Skit i vad manometer på exp kärl visar. Fyll på värmesystemet och gör som du redan gjort. Lufta.

Om du saknar manometer eller om den visar helt fel så ska det vid en korrekt installation aldrig vara farligt att fylla på tills S-ventilen löser.
Trycket i expansionskärlet ska vara (ungefär) 0,3 bar + statiskt tryck till högsta punkten i systemet.
Som exempel högst placerade element 5 m över panna/exp kärl resulterar i 0,3+0,5 = 0,8 bar förtryck i exp kärlet. Alltså det tryck man sätter på gummiblåsan utan påverkan av radiatorsystemet.

Vid påfyllning i systemet ska du fylla: först till att manometern ger utslag (sker vid nämnda förtryck) och sedan en hel del till.
Allt broende på hur mycket vatten systemet innehåller.
Som gammal regel säger man att expansionsvokymen ska vara minst 5% av total vattenvolym men det är i underkant.

Det vart långt det här men man skriver som man tänker.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Även en pump med fläns går att vända fel.
När du luftar pumpen m h a skruven på den ska det komma vatten hela tiden så länge som du har den urskruvad.

Jag skulle tro att du har en stor luftbubbla högst upp i pannan så att pumpen i det närmaste suger luft.

För att lufta själva pannan så gör du det antingen genom att öppna shunten helt för att få luften att ta vägen till elementen, alternativt att om den högsta punkten är stigaren till expansionskärlet öppna kärlets säkerhetsventil genom att vrida på den blå ratten på säkerhetsventilen.
Stäng gärna av cikulationspumpen medan du luftar.

Fyll sedan på vatten och lufta igen.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Som jag fattar det är det pumpen till plattvärmeväxlaren ?
Där sitter ju två kranar som man kan stänga av för byte
av plattvärmeväxlare och pump . Kan inte komma in mycket
luft där . Luftning görs som nämnts innan . Om du använt
kranarna vid byte ? Kanske långsökt men är dom helt öppna
Menar om det har hänt något där ? Har bytt några själv , men
aldrig varit några problem .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City