Lamdastyrning på multiheat

Skriv svar
zoviey
Ungskog
Kontakt:

Lamdastyrning på multiheat

Inlägg av zoviey »

Någon som har en lamdastyrning på sin multiheat?
Tjänar man på att skaffa en sån, med take på att priset verkar ligga mellan 4-5tkr
Bor i ett missionshus
Renovering pågår
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Min arbetskamrat har en MH 2,5 som han eldar med flis, denna har han utrustat med lambda-styrning. Detta borde nog alla göra som eldar med flis i denna panna med tanke på att det är svårt att ställa rätt luftkvot beroende på många faktorer, innan han monterade styrningen så fick han CO-explotioner vid ett par tillfällen men nu när han har monterat styrningen så drar fläkten på precis så mycket som behövs vilket ger en mer ekonomisk eldning oavsett modell och bränsle förstås och pannan brinner mycket bättre fläkten reagerar mycket snabbt på variationer i bränslet.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Jag har förklaringen till gaspuffar i samband med vedbränslen.

Förklaringen är överproduktion av vedgas eller gengas som den också kan kallas. sedan fattas det syre och när gasen blir i rätt blandning puffar det till
och så kan det hålla på ettag.

Lösning på det problemet är minskad primärluft och minskat drag för att minska förbrännings temperaturen som i sin tur minskar gasproduktionen.

Dragbegränsare kan också vara ett måste för att undvika övertemperaturen
som skapar överproduktionen av högexplosiv vedgas.

En dargbegränsare sparar också energi och hjälper till att hålla förbränningen stabil.

Det med lamda styrning kan också vara en lösning men onödigt dyr
sådan lösning.

Men jag vill inte vara någon glädje dödare, vad vore livet utan att kunna exprimenterande i ämnet, skit kul att få saker att fungera som man vill.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Om explosionen är av sådan kraft att den spränger loss pannluckan och kastar iväg den rakt i en vägg 1,5 meter bort så att murningen går i tusen bitar och gångjärnen och lucklåset slits sönder, då slutar man att experimentera och satsar på den dyrare tekniken istället.

Visst är det en förhållandevis dyr teknik, men när han köpte Lambdagivaren kostade den 1500:- och sedan dess har pannan gått utan stopp och puffar i 3 år, då är tekniken värd pengarna, garanterat.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Jössehäring
Vist kanse man slutar experimenterar om explosionerna blir så kraftiga,
i det läget är ju en fungerande lamda bra att ha den har ju till uppgift att hålla koll på bränsle luftblandning just för att undvika explosioner.

Jag har heller aldrig sakt att det är en dålig lösning utan tvärt om en bra lösning!

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar