Är 300 C för hög rökgastemperatur?
Är 300 C för hög rökgastemperatur?
Min rökgastermometer visar 300 C ut från pannan och efter att ha läst runt här på forumet verkar det vara i högsta laget.
Min pelletsförbrukning verkar också vara i högsta laget. Nu i början av november förbrukar jag strax över 2*16 kg/dygn.
Vad kan jag göra för att sänka rökgastemperaturen?
Installatören var hos mig i somras när jag hade problem med att brännaren stannade. Han plockade då ut en av de tre turbulatorerna. Jag tror att jag ska testa med att montera tillbaka den.
Min pelletsförbrukning verkar också vara i högsta laget. Nu i början av november förbrukar jag strax över 2*16 kg/dygn.
Vad kan jag göra för att sänka rökgastemperaturen?
Installatören var hos mig i somras när jag hade problem med att brännaren stannade. Han plockade då ut en av de tre turbulatorerna. Jag tror att jag ska testa med att montera tillbaka den.
Villa 140 m2 från 1945 (2 plan + vind och källare)
Panna Värmebaronen Joker
Brännare Värmebaronen Viking Bio
Panna Värmebaronen Joker
Efter vad jag har sett här ska man INTE plocka ut turbulatorer, man ska korta dom istället.
Det låter som att du har högre effekt än pannan hinner med att suga åt sig, sannolikt dels pga. den borttagna turbulator men kanske också för att brännaren kör full patte.
Min panna fungerar skapligt upp till brännaren ger ut runt 18kW, då stiger mottrycket och det hela fungerar inte så himla bra, håller jag mig på ett max. om 15kW är allt bra fast jag brukar köra 9kW när jag kör av/på-eldning.
Jag skulle tro att din brännare helt enkelt smäller på för fullt och det är mer än pannan "hinner med".
Det låter som att du har högre effekt än pannan hinner med att suga åt sig, sannolikt dels pga. den borttagna turbulator men kanske också för att brännaren kör full patte.
Min panna fungerar skapligt upp till brännaren ger ut runt 18kW, då stiger mottrycket och det hela fungerar inte så himla bra, håller jag mig på ett max. om 15kW är allt bra fast jag brukar köra 9kW när jag kör av/på-eldning.
Jag skulle tro att din brännare helt enkelt smäller på för fullt och det är mer än pannan "hinner med".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ja, jag har en dragbegränsare, men jag har ingen aning om den är rätt avvägd. Jag har inte pillat på den sedan jag köpte huset.Morre skrev:Har du någon dragbegränsare?? annar är draget kanske för stort...
Panna Värmebaronen Joker
Panna Värmebaronen Joker
Jag har en likadan panna och körde först på de tre turbulatorerna som var gjorda för oljebränning, fick då en rökgastemp på 200 grader. Lite väl högt tyckte jag och köpte längre turbulatorer som är till för pelletsbränning. Då sjönk temperaturen till 150 grader vilket jag är helt nöjd med.
Jag tror du har fel turbulatorer och precis som sagts tidigare att brännaren går på för hårt. Prova att minska matningen!
Jag tror du har fel turbulatorer och precis som sagts tidigare att brännaren går på för hårt. Prova att minska matningen!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Värmebaronens pelletspanna tycker jag inte är den bästa pannan att elda pellets i , men dom har väl resonerat som många andra " MAN TAGER VAD MAN HAVER " .
Ett hus på 140 kvm behöver inte mer än ca 10 kW effekt i denna region av Sverige. Problemet med Viking Bio är att den på högeffekt inte går att reglera. Går fläkten för fullt har man bara bränslet att reglera med till bra förbränning och då blir effekten för hög i denna panna.
Om man istället kör på lågeffekt kan man reglera fläkten och då bestämma hur mycket bränsle som skall matas till brännaren. Vid 10 kW skall brännaren förbruka lite över 2 kg per timma. .
Då brukar det inte vara några problem med mottryck eller höga rökgaser
Ett hus på 140 kvm behöver inte mer än ca 10 kW effekt i denna region av Sverige. Problemet med Viking Bio är att den på högeffekt inte går att reglera. Går fläkten för fullt har man bara bränslet att reglera med till bra förbränning och då blir effekten för hög i denna panna.
Om man istället kör på lågeffekt kan man reglera fläkten och då bestämma hur mycket bränsle som skall matas till brännaren. Vid 10 kW skall brännaren förbruka lite över 2 kg per timma. .
Då brukar det inte vara några problem med mottryck eller höga rökgaser
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Övertryck brännkammare
Jag testade att montera tillbaka den tredje turbulatorn och rökgastemeraturen ut från pannan sjönk från 300 C till 150 C. Tyvärr stannar pannan vid ungefär hälften av tändningsförsöken med felmeddelandet "Övertryck brännkammare".
Jag hittade 3 st 40 cm långa turbulatorrester i ett hörn i pannrummet, så tydligen har förre ägare redan kortat av dem en bit.
Nu har jag fått plocka ur mittenturbulatorn igen för att få tillförlitlig drift.
Vad tror ni att problemet beror på? Jag ogillar att elda för kråkorna.
Jag hittade 3 st 40 cm långa turbulatorrester i ett hörn i pannrummet, så tydligen har förre ägare redan kortat av dem en bit.
Nu har jag fått plocka ur mittenturbulatorn igen för att få tillförlitlig drift.
Vad tror ni att problemet beror på? Jag ogillar att elda för kråkorna.
Panna Värmebaronen Joker
Panna Värmebaronen Joker
Jag skulle tro att de turbulatorer du hittade är de som används för oljeeldning, de är ca 40cm långa. De för pellets är ca 70cm långa har jag för mig. Prova att sätta in oljeturbulatorerna! Det borde ge dig en rökgastemperatur på ca 200 grader eftersom du verkar ha liknande förhållanden som jag.
Det är dock lite synd, för det allra bästa är givetvis om du kan använda alla tre turbulatorerna för pellets.
Men det allra sämsta är att köra som du gör nu; alla turbulatorer ska helst vara lika långa och det är inte bra att det saknas turbulator i ett rör!
Det är dock lite synd, för det allra bästa är givetvis om du kan använda alla tre turbulatorerna för pellets.
Men det allra sämsta är att köra som du gör nu; alla turbulatorer ska helst vara lika långa och det är inte bra att det saknas turbulator i ett rör!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Jag kan vara lite fundersam på "övertryck i brännkammare" jag har iaf inte sett någon trycksensor på min VB.
Larmet"övertryck.." kan bara komma under startfasen enligt instruktionen.
Prova att söka på forumet för jag har läst någonstans att andra har haft samma eller liknande problem. Det kan ha att göra med fläkten.
Bara som ett extratips.
MVH/Rayyan
Larmet"övertryck.." kan bara komma under startfasen enligt instruktionen.
Prova att söka på forumet för jag har läst någonstans att andra har haft samma eller liknande problem. Det kan ha att göra med fläkten.
Bara som ett extratips.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pröva med att sätta i alla oljeturbulatorer som Joakim skreb. Viking Bio borde klara det.
Du kan justera ner effekten från lågeffektlägets 15 kW, men då kan du bara köra lågeffekt, inte modulerande.
I korthet:
1) ställ brännaren i lågeffektläge
2) justera ner bränslematningen till önskad effekt
2) justera luften för att få bra förbränning
De kan kontrollera hur mycket den matar fär att beräkna effekten. Antal kg/h i drift * 4,7 ger brännarens effekt. 80 - 90 % kan vara nettoeffekt med beaktande av verkningsgrad.
Pröva med att justera ner effekten till en 10 - 12 kW och se vad som händer med rökgastemperaturen. Det borde också minska problemet med övertryck eftersom det är mindre volym rökgas som skall genom pannan. En nackdel med så här låg effekt är att brännaren kan slockna om matningen är ojämn.
Enklast mäter du bränslemängd genom att ta loss matningsslangen från brännare och sätter en hink under. Kolla hur mycket (1/2 dl kanske) skruven ger per matning. Mata sen ungefär samma mängd manuellt i fallröret varje gång skruven matar fram. Håller du handen för fallröret mellan matningarna slipper du bli rökt under tiden
. Kör 10 eller 15 minuter och väg sen upp mängden pellets i hinken. Ta det gånger 6 eller 4 så vet du pelletsmatningen kg/h och kan räkna ut effekten.
Du kan justera ner effekten från lågeffektlägets 15 kW, men då kan du bara köra lågeffekt, inte modulerande.
I korthet:
1) ställ brännaren i lågeffektläge
2) justera ner bränslematningen till önskad effekt
2) justera luften för att få bra förbränning
De kan kontrollera hur mycket den matar fär att beräkna effekten. Antal kg/h i drift * 4,7 ger brännarens effekt. 80 - 90 % kan vara nettoeffekt med beaktande av verkningsgrad.
Pröva med att justera ner effekten till en 10 - 12 kW och se vad som händer med rökgastemperaturen. Det borde också minska problemet med övertryck eftersom det är mindre volym rökgas som skall genom pannan. En nackdel med så här låg effekt är att brännaren kan slockna om matningen är ojämn.
Enklast mäter du bränslemängd genom att ta loss matningsslangen från brännare och sätter en hink under. Kolla hur mycket (1/2 dl kanske) skruven ger per matning. Mata sen ungefär samma mängd manuellt i fallröret varje gång skruven matar fram. Håller du handen för fallröret mellan matningarna slipper du bli rökt under tiden

Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Dragbegränsare
Hej Tompa13
För att hjälpa dig med intrimmning av dragbegränsare
behöver jag veta vilken typ av dragbegränsare du har instalerad i din anläggning.
Skorstens höjd och skorstens hålets mått = Area
Till visa av VB pellets brännare rekomenderas ett undertryck på max 5 Pa
men oftast är 10 till 15 Pa okej
Varför det är viktigt att följa tillverkarens föreskrift / rekomendation är
att undertrycket påverkar hållbarheten på vitala delar som kan utsättas för onödigt hög temperatur
Mvh
Ruben
För att hjälpa dig med intrimmning av dragbegränsare
behöver jag veta vilken typ av dragbegränsare du har instalerad i din anläggning.
Skorstens höjd och skorstens hålets mått = Area
Till visa av VB pellets brännare rekomenderas ett undertryck på max 5 Pa
men oftast är 10 till 15 Pa okej
Varför det är viktigt att följa tillverkarens föreskrift / rekomendation är
att undertrycket påverkar hållbarheten på vitala delar som kan utsättas för onödigt hög temperatur
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Trasigt brännarrör
I dag när jag sotade pannan upptäckte jag att det inre brännarröret var trasigt. Det ser ut som att det smält sönder.
Vågar jag köra vidare med trasigt brännarrör tills jag bytt ut det?

Panna Värmebaronen Joker
Panna Värmebaronen Joker
-
- Ungskog
Re: Trasigt brännarrör
Nja... det är ju inte att rekomendera kanske. Jag har ett par bulor på mitt inre brännarrör och jag kör på än då. Nu är mitt brännarrör inte alls lika illa tilltygat som ditt så...Tompa13 skrev:I dag när jag sotade pannan upptäckte jag att det inre brännarröret var trasigt. Det ser ut som att det smält sönder.
Jag skulle kunna tänka mig att inget speciellt händer om du bränner på, men vill det sig illa så tar brännaren skada. Om den skadas så vågar jag lova att det kostar mer än vad elpannan förbrukar medans du väntar på röret. Det är väl en riskkalkyl du själv får smaka på. Det uppenbara probletet är ju att passformen mellan yttre och inre rör havererar, och det kan bli så illa att du inte får i sär dem.
Oavsett hur du gör så ska du absolut beställa ett nytt rör så fort som möjligt!
Sedan får man ju ta tag i spekulationerna kring VARFÖR ditt rör helt plötsligt tagit sån skada. Om du inte får ordning på det problemet så är ju risken att du får handla brännarrör i parti och minut.